Dossier: Matchfixing en witwas

Ander Belgisch voetbalnieuws

Moderator: Moderators

Manson
Junior Member
Junior Member

Re: Dossier: Matchfixing en witwas

Bericht door Manson » 15 okt 2019, 17:38

Het ligt er zo vingerdik op dat alles moet blijven zoals het WAS.

cis19
Oldie
Oldie
Vak: 424

Bericht door cis19 » 16 okt 2019, 15:53

jeans schreef:
15 okt 2019, 11:25
Dus volgens Rieder is de scheids Vertenten niet verantwoordelijk voor het fluiten van een strafschop omdat de lijnrechter hem niet terug floot, ook al zegt het eindrapport dat deze dat had moeten doen. Van deze redenering maakt elke bedreven jurist in sportrecht brandhout. Los van het gehele verhaal waarin deze 'miskleun' kadert. Bij deze soort advocaten is krom wat recht is en omgekeerd. Een walgelijk soort in de rechtsgang.
het grote probleem voor de bond is dat ze het ontslag om dringende reden ondersteund hebben met weinig concrete elementen. Sorry maar elke student in het 1 ste jaar sociaal recht weet dat een ontslag om dringende reden heel goed gekaderd moet worden het is zelfs zo dat men nadien geen elementen meer kan toevoegen. Dit ganse dossier getuigt weeral van het amateurisme bij de kbvb (kan goed geloven dat onze bart het daar beu was en een stap heeft teruggezet).

jeans
Oldie
Oldie
Vak: 311

Bericht door jeans » 17 okt 2019, 03:47

cis19 schreef:
16 okt 2019, 15:53
jeans schreef:
Dus volgens Rieder is de scheids Vertenten niet verantwoordelijk voor het fluiten van een strafschop omdat de lijnrechter hem niet terug floot, ook al zegt het eindrapport dat deze dat had moeten doen. Van deze redenering maakt elke bedreven jurist in sportrecht brandhout. Los van het gehele verhaal waarin deze 'miskleun' kadert. Bij deze soort advocaten is krom wat recht is en omgekeerd. Een walgelijk soort in de rechtsgang.
het grote probleem voor de bond is dat ze het ontslag om dringende reden ondersteund hebben met weinig concrete elementen. Sorry maar elke student in het 1 ste jaar sociaal recht weet dat een ontslag om dringende reden heel goed gekaderd moet worden het is zelfs zo dat men nadien geen elementen meer kan toevoegen. Dit ganse dossier getuigt weeral van het amateurisme bij de kbvb (kan goed geloven dat onze bart het daar beu was en een stap heeft teruggezet).
Ik haat uitspraken op basis van verzonnen procedure fouten door advocaten welke daar grof op verdienen. Walgelijk soort, mijn mening.

cis19
Oldie
Oldie

Bericht door cis19 » 17 okt 2019, 05:49

jeans schreef:
17 okt 2019, 03:47
cis19 schreef:
jeans schreef:
Ik haat uitspraken op basis van verzonnen procedure fouten door advocaten welke daar grof op verdienen. Walgelijk soort, mijn mening.
Sorry jeans is zelfs geen procedurefout maar gewoon de zoveelste blunder van de kbvb. Zoals ik reeds zei een eerstejaarsstudent rechten weet de vormvereisten van een ontslag om dringende redenen en als de bond zelfs dit niet kan mogen ze eens hun juridisch departement laten doorlichten op bekwaamheid of eerder onbekwaamheid

timmy2002
Oldie
Oldie

Bericht door timmy2002 » 17 okt 2019, 06:57

cis19 schreef:
17 okt 2019, 05:49
jeans schreef:
17 okt 2019, 03:47
cis19 schreef:

Sorry jeans is zelfs geen procedurefout maar gewoon de zoveelste blunder van de kbvb. Zoals ik reeds zei een eerstejaarsstudent rechten weet de vormvereisten van een ontslag om dringende redenen en als de bond zelfs dit niet kan mogen ze eens hun juridisch departement laten doorlichten op bekwaamheid of eerder onbekwaamheid
Toch even wat verheldering na wat opzoekingen want nergens in de pers wordt gesproken van het aanvechten van het ontslag bij de Arbeidsrechtbank, maar louter bij de rechtbank ....

Het is dus blijkbaar niet (meer) zo dat in de ontslagbrief zelf al onmiddellijk de motivatie moet worden neergepend; dit kan ook gebeuren binnen de 3 dagen na het versturen van de ontslagbrief in een aparte "motiveringsbrief .... (zie verder).

Zolang we niet weten hoe de vork juist in de steel zit blijft het dus (tieddown)
Bij ontslag wegens dringende reden heeft de werknemer fouten gemaakt die verdere samenwerking onmogelijk maken.
In dat geval kan de werkgever de de arbeidsovereenkomst onmiddellijk beëindigen. Deze vorm van ontslag moet voorzichtig gebruikt worden. De rechter kan nagaan of het ontslag wel rechtmatig was. Indien men iemand wilt ontslaan om dringende redenen raadpleeg men best een advocaat. Hij kan helpen met het bewijzen van de fout en het opstellen van de juiste motiveringen. Zo vermijd men dat de werknemer een dure rechtszaak kan aanspannen en toch een ontslagvergoeding kan eisen.

Ontslag wegens dringende redenen.

Wat is een ontslag wegens dringende redenen?
Het ontslag is aan strenge vormvereisten onderworpen. Het niet-naleven van deze vereisten geeft aanleiding tot een onregelmatig ontslag. Dat wordt zeer streng beoordeeld: het volstaat bijvoorbeeld dat een ontslagbrief op het verkeerde adres staat. Het is dan ook essentieel dat men zich goed informeert en uitermate voorzichtig te werk gaat als men het zelf wilt doen.

Wat zijn de vormvereisten bij een ontslag wegens dringende redenen?

Als deze vormvereisten niet worden nageleefd dan kan de rechter het ontslag wegens dringende redenen nietig verklaren. Als werkgever moet je dan toch de opzeggingsvergoedingen betalen.

De werknemer ontslaan binnen de 3 werkdagen na kennisname van de feiten.

Men krijgt van de wet dus 3 dagen de tijd om iemand te ontslaan vanaf dat men op de hoogte is van de dringende reden. Heel snel handelen is dus de boodschap.

Kan men dan niemand ontslaan die jaren geleden een grove fout heeft gemaakt?

Toch wel, als men er nu pas achterkomt. Als een werknemer een fout 3 jaar geleden heeft gemaakt en men komt daar nu pas achter, dan krijgt men 3 dagen de tijd om hem officieël te ontslaan.

Kennisgeving van de motieven.

Na het effectief ontslaan van de werknemer krijgt men 3 dagen de tijd om de dringende redenen van het ontslag uitgebreid te motiveren.
Deze redenen moet men dan via aangetekende zending of via deurwaardersexploot opsturen.
Het uitgebreid motiveren van de redenen is heel belangrijk. Ontslag wegens diefstal volstaat niet.
Men zal de situatie, gestolen goederen, tijdstippen, waarde en derglijke uitgebreid moeten omschrijven om later niet in de problemen te komen.

Ondertekening door bevoegde personen.

De motiveringsbrief moet ondertekend worden door de juiste personen. In een bedrijf zijn dit bijvoorbeeld de zaakvoerders

cis19
Oldie
Oldie

Bericht door cis19 » 17 okt 2019, 07:56

Misschien heb ik het woord vormvereisten verkeerd gebruikt maar doelde eerder op de redenen voor een ontslag om dringende redenen. Als men bij de bond verwijst naar een scheidsrechtersverslag dat dan nog niet expliciet vertenten beschuldigt en nog niet bevestigde beschuldigingen als reden dan heeft dit weinig kans voor de arbeidsrechter volgens mij. Een ontslag om dringende reden moet gebaseerd zijn op objectief vastgestelde zwaarwichtige feiten en niet op geruchten

timmy2002
Oldie
Oldie

Bericht door timmy2002 » 17 okt 2019, 08:32

cis19 schreef:
17 okt 2019, 07:56
Misschien heb ik het woord vormvereisten verkeerd gebruikt maar doelde eerder op de redenen voor een ontslag om dringende redenen. Als men bij de bond verwijst naar een scheidsrechtersverslag dat dan nog niet expliciet vertenten beschuldigt en nog niet bevestigde beschuldigingen als reden dan heeft dit weinig kans voor de arbeidsrechter volgens mij. Een ontslag om dringende reden moet gebaseerd zijn op objectief vastgestelde zwaarwichtige feiten en niet op geruchten
Wie zegt dat het louter om dat wedstrijdverslag gaat; Rieder?
Had de KBVB geen inzage gekregen van de ten laste gelegde feiten/handelingen, net zoals ze dat kreeg van de feiten waarvoor de bestuurders van KVM en Waasland/Beveren werden beoordeeld/veroordeeld?
Vertenten is toch niet buiten vervolging gesteld.

cis19
Oldie
Oldie

Bericht door cis19 » 17 okt 2019, 09:26

timmy2002 schreef:
17 okt 2019, 08:32
cis19 schreef:
Had de KBVB geen inzage gekregen van de ten laste gelegde feiten/handelingen, net zoals ze dat kreeg van de feiten waarvoor de bestuurders van KVM en Waasland/Beveren werden beoordeeld/veroordeeld?
neen maar ook nog niet veroordeeld daarom zoals ik reeds eerder zei zet hem op non actief en wacht de uitspraak van het gerecht af en bij een veroordeling had je als kbvb een ijzersterke zaak.

timmy2002
Oldie
Oldie

Bericht door timmy2002 » 17 okt 2019, 10:02

cis19 schreef:
17 okt 2019, 09:26
timmy2002 schreef:
cis19 schreef:
neen maar ook nog niet veroordeeld daarom zoals ik reeds eerder zei zet hem op non actief en wacht de uitspraak van het gerecht afen bij een veroordeling had je als kbvb een ijzersterke zaak.
Was idd "zekerder" geweest.
Denk dat je volgens het arbeidsrecht dan wel zijn loon moet blijven doorbetalen.
Weet ook niet welke arbeidsovereenkomst er was afgesloten; mss was hem in "vooropzeg zetten" ook een betere uitkomst geweest.
Rieder is imo enkel uit op schadevergoeding wegens imagoschade en gaat daarom imo niet naar de Arbeidsrechtbank.
Afwachten dus.

cis19
Oldie
Oldie

Bericht door cis19 » 17 okt 2019, 10:17

timmy2002 schreef:
17 okt 2019, 10:02
cis19 schreef:
17 okt 2019, 09:26
timmy2002 schreef:
neen maar ook nog niet veroordeeld daarom zoals ik reeds eerder zei zet hem op non actief en wacht de uitspraak van het gerecht afen bij een veroordeling had je als kbvb een ijzersterke zaak.
Was idd "zekerder" geweest.
Denk dat je volgens het arbeidsrecht dan wel zijn loon moet blijven doorbetalen.
Weet ook niet welke arbeidsovereenkomst er was afgesloten; mss was hem in "vooropzeg zetten" ook een betere uitkomst geweest.
Rieder is imo enkel uit op schadevergoeding wegens imagoschade en gaat daarom imo niet naar de Arbeidsrechtbank.
Afwachten dus.
non actief is inderdaad een moeilijk item in arbeidsrecht maar mits een beetje creativiteit kan dit opgelost worden. Rieder strijkt waarschijnlijk een gedeelte van de 130K op. Mocht rieder dit voor een arbeidsrechtbank brengen was de buit veel kleiner namelijk gewoon de uitbetaling van het eventueel verloren gelopen vergeeding als ref en dit zou het dan zijn.

Manson
Junior Member
Junior Member

Bericht door Manson » 17 okt 2019, 14:11

Peter Maes: coach van Lommel.

T4.1
Oldie
Oldie

Bericht door T4.1 » 02 nov 2019, 08:51

Profvoetballers dreigen gunstig RSZ-tarief te verliezen

Vandaag om 06:25 | Bron: De Standaard

Er is een ruime politieke meerderheid in de maak om het gunstige RSZ-tarief op lonen van beroepssporters aan te pakken. Na CD&V en SP.A heeft nu ook Open VLD daar een wetsvoorstel voor klaar, waarbij vooral het voetbal in het vizier komt.

Het momentum is er, oordelen een aantal partijen, om het RSZ-voordeel van beroepssporters weg te werken. Nu betaalt een profsporter 885 euro per maand aan sociale bijdragen, ook al heeft hij als voetballer een jaarloon van meer dan 1 miljoen euro.

‘In de nasleep van het fraudeschandaal rond de makelaars heeft het voetbal zelf de kans gekregen om er iets aan te doen. Maar er is niets gebeurd’, zegt Egbert Lachaert (Open VLD) in Het Laatste Nieuws. Hij heeft een bijzonder ingrijpend voorstel klaar. Behalve het fors optrekken van het huidige forfait, zouden clubs 10 procent sociale bijdragen moeten betalen op de vaak enorme transfersommen.

CD&V wil op de eerste loonschijf 15 procent sociale bijdragen heffen, plus extra solidariteitsbijdragen. Die zouden trapsgewijs oplopen tot 5 procent, afhankelijk van het loon. Bij SP.A stelt Joris Vandenbroucke zelfs voor om het gunsttarief helemaal af te schaffen. Vlaams Belang werkt ook aan een voorstel, maar is bereid een ander voorstel te steunen als dat in de lijn van hun plan ligt.

De voorstellen zullen op korte termijn behandeld worden in de Kamercommissies Financiën en Sociale Zaken. De verwachting is dat er nog gediscussieerd zal worden over punten en komma’s, maar dat er een meerderheid gevonden zal worden - zelfs bij gebrek aan een federale regering. Lachaert mikt de start van het volgende voetbalseizoen.

luigivdw
Oldie
Oldie

Bericht door luigivdw » 02 nov 2019, 09:37

Dit zal voor een pak kleine clubs heel pijnlijk zijn.

timmy2002
Oldie
Oldie

Bericht door timmy2002 » 02 nov 2019, 10:16

luigivdw schreef:
02 nov 2019, 09:37
Idd zoals in zoveel situaties waar plots met de grote hamer wordt geklopt zullen de kleinen het gelag betalen.

Freethielsupporter
W-Beveren

Bericht door Freethielsupporter » 02 nov 2019, 10:17

luigivdw schreef:
02 nov 2019, 09:37
Voor de grote ook hoor, de hoge lonen zijn nu ook vaak mede mogelijk door deze regeling, zeker als er een trapsgewijze component in komt.
En als ze effectief 10% van grote transfersommen zouden vragen, dan voelen de grote clubs het zeker, aangezien kleinere clubs op dat vlak veel minder uitgeven en ook veel gratis transfers doen.
Maar een ploeg als ZW zou hier wel eens heel hard door getroffen kunnen worden, omdat die van de kleinere clubs echt wel hoge lonen betalen om zo een streepje voor te hebben op de rest.
Maar met een zwaardere belasting zou dat toch moeilijker worden.

Alleszins, het is goed dat ze dit nu eens willen aanpakken.

The Boss
Senior Member
Senior Member

Bericht door The Boss » 02 nov 2019, 12:03

10 procent op de transfersommen..

jeans
Oldie
Oldie

Bericht door jeans » 03 nov 2019, 01:17

Weer veel blabla. Schijnbaar zijn sommige parlementariërs niet op de hoogte van het statuut van een profvoetballer.Waarbij een deel van hun loon betaald wordt als pensioenbijdrage. Hoe gaan ze dat 'regelen' als ze ook 13,07 % willen inhouden aan rsz? En die 10 % op de transfer inkomsten is een drama voor kleinere ploegen welke net van die inkomsten leven. Ik vraag me zelfs af hoe ze die 10 % wettelijk gaan inkleden om daar het gelijkheidsprincipe niet te schenden. Het lijkt mij eerder het goedkoop scoren van Lachaert bij de grote massa.

timmy2002
Oldie
Oldie

Bericht door timmy2002 » 03 nov 2019, 07:04

jeans schreef:
03 nov 2019, 01:17
Weer veel blabla. Schijnbaar zijn sommige parlementariërs niet op de hoogte van het statuut van een profvoetballer.Waarbij een deel van hun loon betaald wordt als pensioenbijdrage. Hoe gaan ze dat 'regelen' als ze ook 13,07 % willen inhouden aan rsz? En die 10 % op de transfer inkomsten is een drama voor kleinere ploegen welke net van die inkomsten leven. Ik vraag me zelfs af hoe ze die 10 % wettelijk gaan inkleden om daar het gelijkheidsprincipe niet te schenden. Het lijkt mij eerder het goedkoop scoren van Lachaert bij de grote massa.
2
En hopelijk weten de koppensnellers ook dat de fiscale gunsten niet uitsluitend op profvoetballers maar ook op andere topsporters en hun clubs van toepassing zijn. https://financien.belgium.be/nl/vzws/sportclubs

cis19
Oldie
Oldie

Bericht door cis19 » 03 nov 2019, 08:25

timmy2002 schreef:
03 nov 2019, 07:04
jeans schreef:
2
En hopelijk weten de koppensnellers ook dat de fiscale gunsten niet uitsluitend op profvoetballers maar ook op andere topsporters en hun clubs van toepassing zijn. https://financien.belgium.be/nl/vzws/sportclubs
Johan de keizer van Oostende was trouwens een grote voorvechter en bezieler van het geprivilegieerde statuut voor profs vooral voor zijn basketploegje.

timmy2002
Oldie
Oldie

Bericht door timmy2002 » 03 nov 2019, 08:47

cis19 schreef:
03 nov 2019, 08:25
timmy2002 schreef:
jeans schreef:
2
Johan de keizer van Oostende was trouwens een grote voorvechter en bezieler van het geprivilegieerde statuut voor profs vooral voor zijn basketploegje.
2
Het is ook niet sedert gisteren dat in België teamsporten zoals volleyball en hockey internationaal daardoor successen boeken, maar ook wielrennen maakt gepast gebruik van de faciliteiten.
En ook kunst-en podiumkunsten tot TML toe ... In topsportlanden rondom ons bestaan ook gunstmaatregelen die mss niet gelijk geschoeid zijn, maar hetzelfde of nog betere vruchten afwerpen.
Maar in België is jaloesie een vies beest "Geen sant in eigen land".

Lachaert en co zijn echt bezig het kind met het badwater aan het doorspoelen, de sukkels.

jeans
Oldie
Oldie

Bericht door jeans » 04 nov 2019, 00:16

timmy2002 schreef:
03 nov 2019, 08:47
cis19 schreef:
03 nov 2019, 08:25
timmy2002 schreef:
2
2
Het is ook niet sedert gisteren dat in België teamsporten zoals volleyball en hockey internationaal daardoor successen boeken, maar ook wielrennen maakt gepast gebruik van de faciliteiten.
En ook kunst-en podiumkunsten tot TML toe ... In topsportlanden rondom ons bestaan ook gunstmaatregelen die mss niet gelijk geschoeid zijn, maar hetzelfde of nog betere vruchten afwerpen.
Maar in België is jaloesie een vies beest "Geen sant in eigen land".

Lachaert en co zijn echt bezig het kind met het badwater aan het doorspoelen, de sukkels.
jamaar, het kan 40 miljoen opbrengen......

il borso bianco
Oldie
Oldie

Bericht door il borso bianco » 11 dec 2019, 09:27

Omstreden voetbalmakelaar Mogi Bayat boekt recordwinst in jaar van Propere Handen

Mogi Bayat heeft vorig jaar 4,7 miljoen euro winst geboekt, een absoluut record voor zijn bedrijf Creative & Management Group. De volledige som werd meteen ook uit de onderneming gehaald in de vorm van dividenden.
Alhoewel spelersmakelaar Mogi Bayat vorig jaar wekenlang in de gevangenis zat in operatie Propere Handen, heeft hij er toch een financieel topjaar opzitten. Uit de jaarrekening van zijn vennootschap Creative & Management Group blijkt dat hij vorig jaar 4,7 miljoen euro winst maakte, een absoluut record en bijna een verdubbeling ten opzichte van 2017. De afgelopen acht jaar was een zeer vruchtbare periode voor de Iraanse Fransman met een totaalwinst van veertien miljoen euro.

De winst van 2018 werd meteen uit het bedrijf gehaald en als een dividend uitgekeerd aan Bayat. Meestal blijft de winst enkele jaren in een bedrijf om zo minder belastingen te moeten betalen. In 2017 had Bayat ook al 7,7 miljoen euro in dividenden aan zichzelf betaald. Waarom hij nu plots alle winst uit zijn bedrijf haalt, blijkt niet uit de jaarrekening.

Er wordt ook nergens verwezen naar operatie Propere Handen, die nochtans een grote invloed kan hebben op de continuïteit van zijn onderneming. Bayat kwam op 10 oktober 2018 in een storm terecht. Speurders vielen bij hem binnen en namen zijn hele boekhouding mee. Hij werd opgepakt en verdween enkele weken in de cel. Uit Het Staatsblad blijkt dat zijn vrouw meteen na zijn vrijlating in december vorig jaar werd aangesteld als medezaakvoerder van zijn bedrijf. Het onderzoek naar zijn handel en wandel loopt nog steeds. Bayat wordt er onder meer van verdacht dat hij commissies verborgen hield voor spelers en clubs en dat hij sjoemelde met de btw op luxehorloges.

Afbeelding

timmy2002
Oldie
Oldie

Bericht door timmy2002 » 11 dec 2019, 09:49

il borso bianco schreef:
11 dec 2019, 09:27
Omstreden voetbalmakelaar Mogi Bayat boekt recordwinst in jaar van Propere Handen

Mogi Bayat heeft vorig jaar 4,7 miljoen euro winst geboekt, een absoluut record voor zijn bedrijf Creative & Management Group. De volledige som werd meteen ook uit de onderneming gehaald in de vorm van dividenden.
Alhoewel spelersmakelaar Mogi Bayat vorig jaar wekenlang in de gevangenis zat in operatie Propere Handen, heeft hij er toch een financieel topjaar opzitten. Uit de jaarrekening van zijn vennootschap Creative & Management Group blijkt dat hij vorig jaar 4,7 miljoen euro winst maakte, een absoluut record en bijna een verdubbeling ten opzichte van 2017. De afgelopen acht jaar was een zeer vruchtbare periode voor de Iraanse Fransman met een totaalwinst van veertien miljoen euro.

De winst van 2018 werd meteen uit het bedrijf gehaald en als een dividend uitgekeerd aan Bayat. Meestal blijft de winst enkele jaren in een bedrijf om zo minder belastingen te moeten betalen. In 2017 had Bayat ook al 7,7 miljoen euro in dividenden aan zichzelf betaald. Waarom hij nu plots alle winst uit zijn bedrijf haalt, blijkt niet uit de jaarrekening.

Er wordt ook nergens verwezen naar operatie Propere Handen, die nochtans een grote invloed kan hebben op de continuïteit van zijn onderneming. Bayat kwam op 10 oktober 2018 in een storm terecht. Speurders vielen bij hem binnen en namen zijn hele boekhouding mee. Hij werd opgepakt en verdween enkele weken in de cel. Uit Het Staatsblad blijkt dat zijn vrouw meteen na zijn vrijlating in december vorig jaar werd aangesteld als medezaakvoerder van zijn bedrijf. Het onderzoek naar zijn handel en wandel loopt nog steeds. Bayat wordt er onder meer van verdacht dat hij commissies verborgen hield voor spelers en clubs en dat hij sjoemelde met de btw op luxehorloges.

Afbeelding
Nu hij wordt gevolgd hanteren ze de "witte kassa" en blijkt zijn echte winst.
Hoeveel winst er al die jaren ervoor in 't zwart werd gemaakt zal wel meer zijn dan de "witte" 14mio€ gemaakt in 8 jaar. Hopelijk volgt nog een aanrekening.

cis19
Oldie
Oldie

Bericht door cis19 » 11 dec 2019, 11:09

de snelheid van de raderen van het belgisch gerecht indachtig zal de zaak propere handen in het beste geval ergens in 2028 gepleit worden, tot dan is mogi nog altijd onschuldig. Mogi zat trouwens in de loges van mauf zondag waarschijnlijk heeft koekie "ik werk nooit meer samen met bayat" hem nodig om zijn overbodige brol genre trebel, musona, makarenko, saief, diddilon, miric, thelin,chipciu, gerkens zulj. vranjes sanneh, .... te slijten. is een kwestie van tijd vooraleer mogi zijn kantoor op neerpede terugkrijgt met een bonus er bovenop.