Marching on together! #COYB | PO1 2018-2019

STEUN HIER

Afbeelding

Politiek en verkiezingen

Koetjes en kalfjes

Moderator: Moderators

Op wie stemmen jullie bij de volgende verkiezingen?

SPA
35
6%
VLD
74
12%
PVDA
37
6%
NVA
219
37%
Vlaams Belang
93
16%
CD&V
28
5%
Groen
75
13%
Blanco
35
6%

Totaal aantal stemmen: 596

Blue Eagle
Addicted Member
Addicted Member

Re: Politiek en verkiezingen

Bericht door Blue Eagle » 11 jan 2019, 12:53

John schreef:
11 jan 2019, 12:01
Ik merk dat hier veel op tegenwoordig. Als de richting waarheen men praat iemand niet zint beginnen over clichés en andere holle begrippen om een mening uit te weg te gaan.
Met als eindpunt uw mening draait zo terwijl ik me eerder zo voel en daaarom ben ik dit hokje en jij dat.
Extreem vermoeiend. Nog zo een clichétje waarin elke gesprek hier moet eindigen.

Je had het kunnen denken, maar bedenk ook eens een antwoord op mijn mening die verder gaat dan dat je hebt kunnen bedenken wat ik zou zeggen maar niet wat jij er op zou moeten zeggen.
Dat gaat echter niet dus schieten we maar op de boodschapper waarmee ik heul want 'awoert, zeiet eens hoe rechts die schrijft'
Again, zeer vermoeiend. En behalve elkaar doodlullen, want dat is het heersende argument hier, doen we al even niets abders meer.

En nu ga ik dozen vouwen voor een uur of zeven, dus degene die hier op replied wint de discussie, big fokking hurrah!
Als ik stel "alle zelfstandigen zijn foefelaars" dan verwacht ik dat jullie die stelling met feiten en argumenten weerleggen, zo niet, dan blijft mijn stelling een feit, zoiets?

Op gezever antwoord ik met gezever terug, enerzijds omdat ik dat wel plezant vind, zo slogans en oneliners verkopen. Veel gemakkelijker dan een inhoudelijke reply te geven. Maar je kan niet verwachten dat de ene ongenuanceerde onzin mag verkopen en de andere enkel mag antwoorden met feiten en onderbouwde argumenteringen.

Blue Eagle
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door Blue Eagle » 11 jan 2019, 12:55

harkie15 schreef:
11 jan 2019, 12:29
Spartacus schreef:
11 jan 2019, 10:34
Stemrecht vanaf 15 :grin: :grin: :grin: Voor wie gaan die kiezen, Niels Destadsbader?
Bwa, 15-jarigen koppelen tegenwoordig vaak een virulente afkeer voor bepaalde politieke partijen aan een uitgesproken voorkeur voor het vegetarisme/veganisme.
Zouden ze daar nu zelf helemaal alleen zijn opgekomen of mogen we enige ideologische beïnvloeding vanuit het lerarendom veronderstellen ? :mehe:
Ik merk toch dat vele jongeren (tussen de 20 en 30 dan) veganist worden. En hoe je het ook draait of keert, veganisme is enorm goed voor het milieu.
Het is eerder de oudere garde die vinden dat hun dagelijkse biefstukje een grondrecht is waar niet aan getornd mag worden.

cis19
Addicted Member
Addicted Member
Vak: 424

Bericht door cis19 » 11 jan 2019, 13:17

Blue Eagle schreef:
11 jan 2019, 12:55
harkie15 schreef:
Spartacus schreef:
Stemrecht vanaf 15 :grin: :grin: :grin: Voor wie gaan die kiezen, Niels Destadsbader?
Bwa, 15-jarigen koppelen tegenwoordig vaak een virulente afkeer voor bepaalde politieke partijen aan een uitgesproken voorkeur voor het vegetarisme/veganisme.
Zouden ze daar nu zelf helemaal alleen zijn opgekomen of mogen we enige ideologische beïnvloeding vanuit het lerarendom veronderstellen ? :mehe:
Ik merk toch dat vele jongeren (tussen de 20 en 30 dan) veganist worden. En hoe je het ook draait of keert, veganisme is enorm goed voor het milieu.
Het is eerder de oudere garde die vinden dat hun dagelijkse biefstukje een grondrecht is waar niet aan getornd mag worden.
juich ik toe want zoals ik eerder aanhaalde heb ik ook mijn voedingspatroon aangepast naar iets milieubewuster. Maar trek dit dan door en eet als je veganist bent lokale produkten en niet de gehypte bessen uit chili en Vietnam want dan komt dat ook niet naar hier met een co-neutral transportmiddel.

cis19
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door cis19 » 11 jan 2019, 13:17

Blue Eagle schreef:
harkie15 schreef:
Spartacus schreef:

harkie15
Oldie
Oldie

Bericht door harkie15 » 11 jan 2019, 13:30

Blue Eagle schreef:
Eet jij dan dagelijks een biefstukje ?
Ik alleszins niet.
Maar wat ik eigenlijk bedoelde, is dat bij al die zogenaamd 'nieuwe' trends enig activisme van de kant van de 'opvoeders' ook niet mag worden uitgesloten.

cis19
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door cis19 » 11 jan 2019, 13:39

harkie15 schreef:
11 jan 2019, 13:30
Blue Eagle schreef:
Ik alleszins niet.
Maar wat ik eigenlijk bedoelde, is dat bij al die zogenaamd 'nieuwe' trends enig activisme van de kant van de 'opvoeders' ook niet mag worden uitgesloten.
harkie vroeger werden er ook bepaalde denkbeelden ingeslepen (ingeslagen) door de opvoeders. de tijd dat de pastoor de zondag vanop zijn kansel riep dat men op de katholieken moest stemmen ligt heus niet in de duistere middeleeuwen. Het siert deze mensen dat ze een activisme kennen maar voor elk van deze staat er ook een of meerdere leraren die gewoon het pakket afwerken en geen enkele persoonlijke visie meegeven.

Fran
Oldie
Oldie

Bericht door Fran » 11 jan 2019, 13:47

Toch zeer mooi om een Oostendenaar te horen zeggen dat hij “zeker voor Dries Van Langenhove” zal stemmen.

Jay
Newbie
Newbie

Bericht door Jay » 11 jan 2019, 14:02

Fran schreef:
11 jan 2019, 13:47
Toch zeer mooi om een Oostendenaar te horen zeggen dat hij “zeker voor Dries Van Langenhove” zal stemmen.
Hij gaat misschien speciaal daarvoor naar Vlaams Brabant verhuizen.

vencer
Senior Member
Senior Member

Bericht door vencer » 11 jan 2019, 15:49

KDB_official schreef:
11 jan 2019, 11:44
Dufresne schreef:
11 jan 2019, 09:18
Renny schreef:
11 jan 2019, 08:26

hier het typisch boomerke lol
Heeft toch een punt, zeker? De jeugd die pleit voor het klimaat is evengoed de jeugd die 2 keer per jaar met RyanAir voor 20 euro naar een Europese bestemming vliegt. Walk the talk. Spijbelen gaat de opwarming van het klimaat zeker niet tegen houden, de politiek evenmin - tenzij mondiaal werk gemaakt wordt van geboortebeperking, maar wie gelooft dat? De beste kans ligt bij technologische ontwikkelingen, die ontstaan door onder andere goeie educatie, en dus niet door spijbelen. Even populistisch al DVL zijn discours, alleen slikt linkerzijde dit al te graag.
Moeten we echt alles gaan bekijken als zijnde "links dit" en "rechts dat"? Vermoeiend.
Waarom enkel over zijn laatste zin bezig en negeer je de rest van de post?

harkie15
Oldie
Oldie

Bericht door harkie15 » 11 jan 2019, 18:10

cis19 schreef:
11 jan 2019, 13:39
harkie15 schreef:
11 jan 2019, 13:30
Blue Eagle schreef:
Ik alleszins niet.
harkie vroeger werden er ook bepaalde denkbeelden ingeslepen (ingeslagen) door de opvoeders. de tijd dat de pastoor de zondag vanop zijn kansel riep dat men op de katholieken moest stemmen ligt heus niet in de duistere middeleeuwen. Het siert deze mensen dat ze een activisme kennen maar voor elk van deze staat er ook een of meerdere leraren die gewoon het pakket afwerken en geen enkele persoonlijke visie meegeven.
Wel ja, verstandige mensen hebben het gedrag van die pastoors dus zwaar afgekeurd.
Kunnen we dat misschien ook effe doen met de hersenspoelers new-style ?

Nero
Oldie
Oldie

Bericht door Nero » 11 jan 2019, 19:02

harkie15 schreef:
11 jan 2019, 18:10
Wel ja, verstandige mensen hebben het gedrag van die pastoors dus zwaar afgekeurd.
Dat een dieet met minder vlees duurzamer is, en waarschijnlijk ook gezonder, is nochtans pure wetenschap.
Dat klimaatverandering enorm veel miserie met zich meebrengt, is ook wetenschap.

Dus als die 'hersenspoelers' dat meegeven aan hun leerlingen, zijn ze goed bezig.

jeans
Oldie
Oldie
Vak: 311

Bericht door jeans » 11 jan 2019, 21:29

Dufresne schreef:
11 jan 2019, 09:34
2

jeans
Oldie
Oldie

Bericht door jeans » 11 jan 2019, 21:35

nara schreef:
11 jan 2019, 10:35
cis19 schreef:
11 jan 2019, 10:15
nara schreef:
11 jan 2019, 09:53
Dat ze een slechte muzieksmaak hebben, daar ben ik wel mee akkoord. Maar hun opvattingen over politiek en klimaat deel ik wel en daar gaat een tendentieus fotootje van die Noels niks aan veranderen.
Trouwens waarom zouden ze geen stemrecht mogen krijgen? Als ik zie wat er 3 maand geleden in die rijen stond. Jeezes. Maar hey, tis omdat van moetens is. Daar zijn ze goed in hier é. Ofwel verbied je iets ofwel verplicht je iets. Topstrategie om krokodillen aan de macht te houden.
Heb in ieder geval meer zinnige praat gehoord van een 17jarige in de Afspraak dan de dag ervoor van dat snotjonglijsttrekker in Terzake.
dat tendentieus fotootje heeft echter wel de waarheid weer, de jeugd heeft de mond vol over dat wij (de huidige generatie) moeten veranderen en het moeten oplossen maar het principe dat "de verandering bij jezelf begint" dat is te moeilijk voor hen. Ik ga niet ontkennen dat er onder die 3000 zeker jonge gasten zijn die dit beseffen en in de praktijk toepassen en echt begaan zijn met het mileu maar als je velen zou ondervraagd hebben waarom ze daar waren was de hoofdreden een dag geen school
Festivalafval koppelen aan de hedendaagse jeugd die voor het klimaat opkomt. (Precies of er komt geen ander volk op af)
De hoofdreden was een dag geen school.
Wat is het volgende? Kijk, ze zijn op citytrip geweest met de vlieger naar Stockholm?

Als je de jeugd nog opstandiger wil maken, moet je vooral dergelijke uitspraken blijven doen.
De huidige generatie politiekers schept gewoon een klimaat die de jeugd opstandig maakt en was ik 30 jaar jonger stond ik ook met megafoon op de barricades.
Ik wist het, ik wist het, het is je meer te doen om opstandig te zijn. Dan sta je op de eerste rij. Spijtig dat je al 48 bent!
edit: wel een goede zaak als jongeren geëngageerd zijn. Al zie ik liever dat ze opkomen in organisaties waar ze iets kunnen betekenen met hun stem. Maar daar zullen ze echt vrije tijd in steken. En dit in tegenstelling met wat spijbelen en lessen te ontvluchten.

harkie15
Oldie
Oldie

Bericht door harkie15 » 11 jan 2019, 21:45

Nero schreef:
11 jan 2019, 19:02
harkie15 schreef:
11 jan 2019, 18:10
Dat een dieet met minder vlees duurzamer is, en waarschijnlijk ook gezonder, is nochtans pure wetenschap.
Dat klimaatverandering enorm veel miserie met zich meebrengt, is ook wetenschap.

Dus als die 'hersenspoelers' dat meegeven aan hun leerlingen, zijn ze goed bezig.
Ik hou niet van fanatici, ook niet als ze groen uitslaan.
Iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken wat gezond is, daar hebben we geen hersenspoelers bij nodig, die hebben ook de waarheid niet in pacht.
En als het over politiek gaat, hebben we al zeker geen zelfverklaarde goeroe's nodig.
Mei '68 is allang voltooid verleden tijd.

Nero
Oldie
Oldie

Bericht door Nero » 11 jan 2019, 22:56

harkie15 schreef:
11 jan 2019, 21:45
Iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken wat gezond is, daar hebben we geen hersenspoelers bij nodig, die hebben ook de waarheid niet in pacht.
En als het over politiek gaat, hebben we al zeker geen zelfverklaarde goeroe's nodig.
Proficiat. Moeilijk om meer nietszeggende onzin in zo weinig tekst te krammen.
Als iedereen voor zichzelf moet uitmaken wat gezond is, mag men artsenopleidingen alvast schrappen. Wetenschappen tout court waarschijnlijk, hersenspoelers dat we zijn, met die empirische bevindingen enzo. Er is *niks* fanatiek aan pleiten voor minder vleesconsumptie en minder CO2-uitstoot.

jeans
Oldie
Oldie

Bericht door jeans » 11 jan 2019, 23:15

Nero schreef:
11 jan 2019, 22:56
harkie15 schreef:
11 jan 2019, 21:45
Proficiat. Moeilijk om meer nietszeggende onzin in zo weinig tekst te krammen.
Als iedereen voor zichzelf moet uitmaken wat gezond is, mag men artsenopleidingen alvast schrappen. Wetenschappen tout court waarschijnlijk, hersenspoelers dat we zijn, met die empirische bevindingen enzo. Er is *niks* fanatiek aan pleiten voor minder vleesconsumptie en minder CO2-uitstoot.
Je hebt beiden gelijk. Maar hoeveel keer hebben we al niet meegemaakt dat iets wat voor waar gepusht is, en al zeker levensbelangrijk, enkele jaren later wordt tegengesproken, ja zelfs volledig omgedraaid . Zie recent nog het steriliseren van papflessen, of het al dan niet eten van aardappelen, vis of vlees, ga maar zo door.

Marnix
Newbie
Newbie

Bericht door Marnix » 12 jan 2019, 02:26

Nero schreef:
11 jan 2019, 19:02
Dat is een dogma. Wat een lulkoek zeg 'enorm veel miserie' ...

Nero
Oldie
Oldie

Bericht door Nero » 12 jan 2019, 08:34

Empirische wetenschap is per definitie niet dogmatisch. De enige profeten, dogmatici en fanatici, zijn diegenen die nog steeds proberen te beweren dat er niks aan de hand is, dat water niet nat is en de zon niet warm. Decennia hebben we verloren door zo'n attitude, waardoor het steeds moeilijker en duurder wordt om de gevolgen binnen de perken te houden. Hoeveel denk je dat een meter zeespiegelstijging de wereld kost? Heb je enig benul wat dat allemaal teweeg brengt en de geassocieerde kosten?

Dufresne
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door Dufresne » 12 jan 2019, 09:36

Nero, ben je dan voor of tegen nieuwe kerncentrales? En wat vind je van de evolutie in onder andere Duitsland en Polen, waar steeds meer plannen zijn om meer bruinkool te gaan ontginnen om energie op te wekken?

Dat is mijn probleem met Groen vandaag: ik ben deels akkoord met de analyse, maar ben niet akkoord met hun oplossingen. Voor die ommezwaai naar hernieuwbare energie zijn we niet klaar, daar is Duitsland een goed voorbeeld van.

Helios
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door Helios » 12 jan 2019, 10:00

Dufresne schreef:
12 jan 2019, 09:36
Nero, ben je dan voor of tegen nieuwe kerncentrales? En wat vind je van de evolutie in onder andere Duitsland en Polen, waar steeds meer plannen zijn om meer bruinkool te gaan ontginnen om energie op te wekken?

Dat is mijn probleem met Groen vandaag: ik ben deels akkoord met de analyse, maar ben niet akkoord met hun oplossingen. Voor die ommezwaai naar hernieuwbare energie zijn we niet klaar, daar is Duitsland een goed voorbeeld van.
Ik denk dat dat ook een deel van het punt van Nero is, er wordt al jaren in rondjes gedraaid waardoor de maatregelen die moeten genomen worden alleen maar dringender en drastischer worden.

In België zijn we kampioen in het behouden van het status quo, wat in een wereld in verandering eigenlijk achteruitgaan betekent.

luigivdw
Oldie
Oldie

Bericht door luigivdw » 12 jan 2019, 10:27

Er wordt hier weer veel op een hoopje gegooid. "De jeugd" zijn niet de mensen die spijbelen voor het klimaat en ook niet de mensen die de camping van een festival als een stoet achterlaten. Je kan die niet zomaar samen op een hoopje gooien. "De jeugd" bestaat gewoonweg niet, het zijn allemaal individuen.

Ook niet alle betogers zijn erbij omdat ze dan kunnen spijbelen maar er zijn er sowieso ook tussen. Het verandert wel niets aan het punt dat ze willen maken. Het is een beetje flauw om te zeggen de ze het klimaat als excuus zien om niet naar school te moeten gaan.

Harkie zijn "iedereen moet voor zichzelf bepalen wat er gezond is" post slaat wel nergens op. Wat gezond is, wordt door de wetenschap bepaalt. In welke mate je het volgt, dat kies je zelf. Maar dan moet je er wel de gevolgen van dragen.

Club forever
Junior Member
Junior Member

Politiek en verkiezingen

Bericht door Club forever » 12 jan 2019, 10:32

luigivdw schreef:Er wordt hier weer veel op een hoopje gegooid. "De jeugd" zijn niet de mensen die spijbelen voor het klimaat en ook niet de mensen die de camping van een festival als een stoet achterlaten. Je kan die niet zomaar samen op een hoopje gooien. "De jeugd" bestaat gewoonweg niet, het zijn allemaal individuen.

Ook niet alle betogers zijn erbij omdat ze dan kunnen spijbelen maar er zijn er sowieso ook tussen. Het verandert wel niets aan het punt dat ze willen maken. Het is een beetje flauw om te zeggen de ze het klimaat als excuus zien om niet naar school te moeten gaan.

Harkie zijn "iedereen moet voor zichzelf bepalen wat er gezond is" post slaat wel nergens op. Wat gezond is, wordt door de wetenschap bepaalt. In welke mate je het volgt, dat kies je zelf. Maar dan moet je er wel de gevolgen van dragen.
Dit. Helemaal mee eens. Maar tegenwoordig zijn de mensen, van beide kanten, niet meer in staat om buiten hokjes te denken en zonder te veralgemenen een discussie te voeren.

tiga
Senior Member
Senior Member

Bericht door tiga » 12 jan 2019, 11:09

Nero schreef:
12 jan 2019, 08:34
Empirische wetenschap is per definitie niet dogmatisch. De enige profeten, dogmatici en fanatici, zijn diegenen die nog steeds proberen te beweren dat er niks aan de hand is, dat water niet nat is en de zon niet warm. Decennia hebben we verloren door zo'n attitude, waardoor het steeds moeilijker en duurder wordt om de gevolgen binnen de perken te houden. Hoeveel denk je dat een meter zeespiegelsteiging de wereld kost? Heb je enig benul wat dat allemaal teweeg brengt en de geassocieerde kosten?
Mss domme vraaag. Maar is daar echt al over nagedacht wat dat zou kosten?

En of we het nog kunnen tegenhouden?

Nero
Oldie
Oldie

Bericht door Nero » 12 jan 2019, 11:30

Helios schreef:
12 jan 2019, 10:00
Dufresne schreef:

Ik denk dat dat ook een deel van het punt van Nero is, er wordt al jaren in rondjes gedraaid waardoor de maatregelen die moeten genomen worden alleen maar dringender en drastischer worden.

In België zijn we kampioen in het behouden van het status quo, wat in een wereld in verandering eigenlijk achteruitgaan betekent.
Klopt. Twintig jaar geleden had er een duidelijk toekomstplan moeten bestaan betreffende onze energievoorziening. Maar dat was er niet. Kerncentrales sluiten, nee toch niet, ja wel, maar misschien toch dan..., etc. Duitsland heeft een duidelijke keuze gemaakt, en het klopt dat ze tijdens de transitie tijdelijk vuilere energie gebruiken. Maar de laatste kolenmijn is er gesloten, het aandeel hernieuwbare energie stijgt en was met 40% zelfs groter dan kolen in 2018. Polen kiest de Trump-route, kolenmijnen en -centrales openhouden, zelfs al zijn die verlieslatend.
https://qz.com/1515608/electricity-from ... e-in-2018/
https://www.mo.be/nieuws/nieuwe-poolse- ... t-rendabel

Voor nieuwe nucleaire centrales is het nu veel te laat. Dat duurt makkelijk 15 jaar om die hier te bouwen, ze kosten enorm veel geld, en ze zijn slecht compatibel met groene energie. Dat is dus geen oplossing meer, en dat moeten we accepteren.
tiga schreef:
12 jan 2019, 11:09
Mss domme vraaag. Maar is daar echt al over nagedacht wat dat zou kosten?

En of we het nog kunnen tegenhouden?
Tegen 2100, zonder inperking van de temperatuur. 14 biljoen (14.000.000.000.000) dollar. Per jaar.
https://physicsworld.com/a/rising-sea-l ... r-by-2100/

Tegenhouden, nee. Beperken, ja. Maar in de oceanen is er een zeer lang naijleffect - gletsjers en ijskappen op Groenland, Antarctica zullen nog lang blijven smelten, dus de zeespiegel zal nog een hele tijd blijven stijgen. Expansie van water door warmte alleen al zou tegen 2100 30 cm bedragen, dat is dus zonder al het extra smeltwater. Dit is absoluut niet triviaal.
https://www.theguardian.com/environment ... tury-study

Sleutelke
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door Sleutelke » 12 jan 2019, 11:35

Nero schreef:
12 jan 2019, 11:30
Helios schreef:
12 jan 2019, 10:00
Dufresne schreef:

Klopt. Twintig jaar geleden had er een duidelijk toekomstplan moeten bestaan betreffende onze energievoorziening. Maar dat was er niet. Kerncentrales sluiten, nee toch niet, ja wel, maar misschien toch dan..., etc. Duitsland heeft een duidelijke keuze gemaakt, en het klopt dat ze tijdens de transitie tijdelijk vuilere energie gebruiken. Maar de laatste kolenmijn is er gesloten, het aandeel hernieuwbare energie stijgt en was met 40% zelfs groter dan kolen in 2018. Polen kiest de Trump-route, kolenmijnen en -centrales openhouden, zelfs al zijn die verlieslatend.
https://qz.com/1515608/electricity-from ... e-in-2018/
https://www.mo.be/nieuws/nieuwe-poolse- ... t-rendabel

Voor nieuwe nucleaire centrales is het nu veel te laat. Dat duurt makkelijk 15 jaar om die hier te bouwen, ze kosten enorm veel geld, en ze zijn slecht compatibel met groene energie. Dat is dus geen oplossing meer, en dat moeten we accepteren.
Wat moesten we dan 15 jaar geleden als duidelijk toekomstplan voorgesteld hebben? Groene stroom was toen nog bijna onbestaande, en is ook nu (en in de toekomst) ruim onvoldoende.