Bart Verhaeghe

Nieuws over Club Brugge: wedstrijdverslagen, opinies over Clubspelers, blessures etc.

Moderator: Moderators

Atariani
Oldie
Oldie

Bart Verhaeghe

Bericht door Atariani » 20 jan 2016, 15:16

De PDG van Club Brugge NV.

corto maltese
Junior Member
Junior Member

Re: Bart Verhaeghe

Bericht door corto maltese » 21 jan 2016, 14:32

Glenpa
Moderator

Bericht door Glenpa » 21 jan 2016, 14:59

Toch traantje gelaten. Die muziek. [cry]
Zou zomaar de Samsonmuziek kunnen zijn.

Antharas
Senior Member
Senior Member

Bericht door Antharas » 21 jan 2016, 16:04

Atariani
Oldie
Oldie

Bericht door Atariani » 21 jan 2016, 16:06

Inderdaad, dat is zó 2015. 2016 is het jaar van de Prézi.

Scripter
Oldie
Oldie

Bericht door Scripter » 21 jan 2016, 16:12

Hopelijk was hij iets minder zenuwachtig als tijdens de slimste mens opnames.

Couga
Junior Member
Junior Member

Bericht door Couga » 21 jan 2016, 16:16

Scripter schreef:Hopelijk was hij iets minder zenuwachtig als tijdens de slimste mens opnames.
Hij is vrij goed in het geven van presentaties vind ik.

Digress
Oldie
Oldie

Bericht door Digress » 21 jan 2016, 16:37

Atariani schreef:Inderdaad, dat is zó 2015. 2016 is het jaar van de Prézi.
2015 is het jaar van de prezi. 2016 is het jaar van Reveal.js .

Nero
Oldie
Oldie

Bericht door Nero » 21 jan 2016, 19:11

Prezi is zoooo 2012 jongens.
Trouwens té flashy.

vak323
Newbie
Newbie

Bericht door vak323 » 22 jan 2016, 11:27

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160122_02083367
goed nieuws voor onze voorzitter

miljaar
Senior Member
Senior Member

Bericht door miljaar » 22 jan 2016, 11:28

vak323 schreef:http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160122_02083367
goed nieuws voor onze voorzitter
Nu begint het pas, allerlei nitwits die naar de raad van state gaan stappen.

Knopfler
Oldie
Oldie
Vak: 312

Bericht door Knopfler » 22 jan 2016, 13:07

De Vlaamse regering heeft de ruimtelijke plannen voor Uplace definitief goedgekeurd. Dat meldt het kabinet van minister Joke Schauvliege.

Vooraleer Uplace definitief van start kan gaan in Machelen, heeft het project ook nog een bouwvergunning en een milieuvergunning nodig. "Die milieuvergunning is aan enkele voorwaarden gekoppeld", legt Schauvlieges woordvoerder Jan Pauwels uit. "Die kan er pas komen zodra De Lijn een hoogfrequente pendelbusverbinding heeft geïnstalleerd, en zodra er begonnen wordt met de bouw van een treinstation in de Kerkstraat, vlak bij de site."

Volgens Vlaams fractieleider Bart Somers (Open Vld) verandert deze beslissing niets. "Het is de Raad van State die het laatste woord heeft. Er zijn heel veel mensen die in beroep gaan tegen deze beslissing. De Raad van State zal moeten beslissen of het Uplace-dossier volgens de wetgeving is goedgekeurd." Somers heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij geen voorstander is van het megacomplex.

Voor kleine kmo's is deze beslissing wel goed nieuws. "Dankzij de goedkeuring van de ruimtelijke ordeningsplannen kunnen zij nu ook vooruit. Op hen is die mobiliteitsvoorwaarde niet van toepassing", zegt Pauwels.

"Een verloederd gebied krijgt nu kansen op herontwikkeling en jobcreatie", stelt CD&V-minister Schauvliege. Volgens haar heeft de regering ook rekening gehouden met de kritiek van de Raad van State. Zo zullen de mobiliteitsvoorwaarden (het treinstation en de pendelbus) "uitsluitend gekoppeld worden aan de verkeersgenererende activiteiten: zij gelden voor de detailhandel, recreatie, kantoren en het ziekenhuis".
"Brute machtspolitiek"

Oppositiepartij sp.a vindt het "onbegrijpelijk" dat de Vlaamse regering doorzet met Uplace. "Uplace is een slecht project dat rampzalig is voor de mobiliteit rond Brussel en dat jobs vernietigt in de handelscentra van onze steden. Iedereen is het erover eens dat Uplace zal zorgen voor meer files, meer luchtvervuiling en minder jobs. En toch doet de regering koppig voort", zegt sp.a-fractieleider Joris Vandenbroucke in een eerste reactie.

"Dat minister Schauvliege haar handtekening zet onder een beslissing waarvan ze zélf geen voorstander is, evenmin als de fractieleiders van meerderheidspartijen Open Vld en CD&V, toont aan dat dit dossier het voorwerp is van brute machtspolitiek waarin enkel zakelijke belangen doorwegen", meent Vandenbroucke.

Uplace: "Belangrijke mijlpaal"

Deze finale beslissing is een belangrijke mijlpaal voor het project en de hele Kanaalzone die er al tientallen jaren verloederd bij ligt", zegt Jan Van Lancker, ceo van Uplace. "Als alles volgens plan verloopt, wordt de eerste steen voorzien eind 2016 met een opening twee jaar later, eind 2018", aldus Van Lancker.

Ook bij Groen reageert men verbolgen op de beslissing van de Vlaamse regering. "Het is ongelooflijk hoeveel energie de Vlaamse regering steekt in het reanimeren van Uplace. Mochten ook kleine ondernemers in Vlaanderen deze aandacht krijgen, ze zouden dolgelukkig zijn. Blijkbaar vindt de Vlaamse regering dit ouderwetse project heel belangrijk", aldus Vlaams Parlementslid Hermes Sanctorum.

Sanctorum begrijpt niet dat de Vlaamse regering het project doorzet. "Als ze naar de ondernemers en de mensen in de streek zouden luisteren, hadden de Vlaamse regeringspartijen N-VA, Open Vld en CD&V dit project al lang moeten begraven. Uplace wordt immers het failliet van de lokale handelaars, het volledig stropzitten van de Brusselse ring met alle gevolgen voor de luchtvervuiling. De enige juiste beslissing zou zijn om Uplace definitief in de prullenmand te gooien", besluit Sanctorum.
Volledig artikel

avi
Newbie
Newbie

Bericht door avi » 22 jan 2016, 13:30

Eindelijk. Het wordt eens tijd dat mensen met nieuwe projecten en jobscreatie wat minder in de weg wordt gelegd.

Vdb
Oldie
Oldie
Vak: 225

Bericht door Vdb » 22 jan 2016, 13:47

avi schreef:Eindelijk. Het wordt eens tijd dat mensen met nieuwe projecten en jobscreatie wat minder in de weg wordt gelegd.
²

matten
Junior Member
Junior Member

Bericht door matten » 22 jan 2016, 13:52

Vdb schreef:
avi schreef:Eindelijk. Het wordt eens tijd dat mensen met nieuwe projecten en jobscreatie wat minder in de weg wordt gelegd.
²
Ja maar, de kruidenierswinkel van mevrouw De Bolle kan misschien inkomstenverlies lijden (rogervanduffel)

avi
Newbie
Newbie

Bericht door avi » 22 jan 2016, 14:18

matten schreef:
Vdb schreef:
²
Ja maar, de kruidenierswinkel van mevrouw De Bolle kan misschien inkomstenverlies lijden (rogervanduffel)
Of volgens Tobac de middenstand in Leuven

Vdb
Oldie
Oldie

Bericht door Vdb » 22 jan 2016, 14:25

avi schreef:Of volgens Tobac de middenstand in Leuven
Echte he, nu ja Toback ...

Atariani
Oldie
Oldie

Bericht door Atariani » 22 jan 2016, 15:41

Is het nu definitief? Ik dacht nochtans een tijd geleden nog gelezen te hebben dat het haast definitief afgevoerd was?

Vdb
Oldie
Oldie

Bericht door Vdb » 22 jan 2016, 15:46

Atariani schreef:Is het nu definitief? Ik dacht nochtans een tijd geleden nog gelezen te hebben dat het haast definitief afgevoerd was?
Was een negatief advies van de Raad van State, dus was wel belangrijk maar blijkbaar genegeerd.
Maar bon dat spel staat er natuurlijk nog helemaal niet.

Kendrick
Oldie
Oldie

Bericht door Kendrick » 22 jan 2016, 15:57

Wat is er ouderwets aan een project als Uplace? Ik zou eerder denken dat kleine zelfstandige ondernemingen ouderwets zijn. Voor de regio sowieso een boost. In o.a. Genk en Duisburg is men er ook in geslaagd om van vervallen industriegebieden recreatiegebieden te maken en met succes. Akkoord, er zullen ook wel mindere punten zijn gezien de weerstand, maar ouderwets vind ik toch een vreemd argument. Het laten verloederen is moderner?

Nescio
SN3 Member van het Jaar
SN3 Member van het Jaar

Bericht door Nescio » 22 jan 2016, 16:03

Verhaeghe: 'Ik heb fout gecommuniceerd'

Bart Verhaeghe, de man achter Uplace en Club Brugge, beseft dat hij zijn imago tegen heeft. ‘Maar ik ben een ondernemer. Ik doe. Goed, ik besef nu dat dat alleen niet volstaat.’

Verhaeghe vertelt zaterdag in de eerste aflevering van de interviewreeks ‘De Winterwandeling’ over hoe hij pas nadat hij carrière en fortuin had gemaakt in de vastgoedsector een BV werd. ‘Zonder dat het ooit de bedoeling was. Ik wilde dat eigenlijk niet. De eerste reflex was altijd: mijn privé, mijn familie, wie heeft daar zaken mee? Ondernemers zijn gefocust op hun zaak. Ik heb pas met vertraging beseft dat voetbal en vastgoed vrij hard ingrijpen op de mensen en dat ik opener moet zijn. En dat ik wellicht fouten gemaakt heb tegen hoe je moet communiceren. Ik wil het graag anders doen. Ik heb ook niets te verbergen.’

De man die in 2012 Club Brugge kocht, en met Uplace een gecontesteerd shoppingcentrum wil neerzetten in Machelen beseft dat hij vandaag leergeld betaalt. ‘Ik weet wat mensen van mij zeggen. Dat ik de grote jan wil uithangen met mijn geld. Dat ik over lijken ga. Maar dat klopt niet. Ja, ik ben hevig, maar dat is omdat ik heel hard geloof in alles wat ik doe. En ja, ik heb mij al kwaad gemaakt op journalisten. Maar weet u wat er allemaal over mij geschreven is? En ja, ik ben in aanvaring gekomen met een steward op Sporting Lokeren. Maar ik heb toen mijn zoon beschermd. Elke goede vader zou dat doen.’

Verhaeghe legt uit waar zijn honger om te ondernemen vandaan komt, en hoe groot die is. ‘Ik heb lange tijd geen echte drive gehad. Tot ik op Vlerick terechtkwam. Daar ben ik thuisgekomen.’ En hoe jammer hij het vindt dat hij zo veel risico-aversie ziet in de samenleving vandaag. ‘Terwijl alles wat we vandaag hebben er gekomen is dankzij mensen die risico genomen hebben. Dankzij ondernemers die hun nek uitgestoken hebben. Op mensen met passie wordt rap geschoten en dat is jammer.’

‘Als ik aan een zwembad lig, bereken ik het rendement van het hotel. Ik kan daar niet aan doen. Ik heb altijd neiging om meer hooi op mijn vork te nemen. Ik wil dingen zelf in handen nemen, zelf mensen begeesteren en meekrijgen. Die gretigheid is ook mijn zwakte. Ik doe dan al eens een slechte aanwerving. Zoals Georges Leekens, die ik weghaalde bij de Rode Duivels om trainer van Club Brugge te worden. Ik was te hongerig, wilde te snel gaan. De professionele structuur van de club stond er, maar Georges kon er niet aarden. Hij was een kmo gewoon, maar kwam in een multinational terecht. Georges Leekens is mijn grootste mislukking in het voetbal.’

En over Uplace: ‘Waarom zou ik iets bouwen waarin ik zelf niet geloof? Waarvan ik weet dat het niet zal werken? Wie wil zijn kinderen daarmee opzadelen? Uplace is de toekomst. Ik heb dat onderzocht, ik weet hoe winkelen zal evolueren. Dat zal nog meer verschuiven naar online, en daarnaast zal het in plaatsen zoals in Uplace gebeuren. Ik bouw wat de mensen willen. In al mijn vastgoedprojecten ben ik trouwens van die vraag begonnen: wat willen de mensen?’

http://www.tijd.be/ondernemen/vastgoed/ ... witterfeed

jeans
Oldie
Oldie
Vak: 311

Bericht door jeans » 22 jan 2016, 22:51

avi schreef:
matten schreef:Ja maar, de kruidenierswinkel van mevrouw De Bolle kan misschien inkomstenverlies lijden (rogervanduffel)
Of volgens Tobac de middenstand in Leuven
Of zijn project in Leuven in gevaar? Hoe dan ook. Ik vind het altijd lachen dat iemand anders beslist wat de consument wil of niet wil. Dat er normen en voorwaarden aan dergelijk project gesteld worden, geen probleem mee. Maar kom aub niet af met wat de consument wil. Als het mocht blljken dat het gehele project achterhaald is, dan is het nog lachwekkender dat die organisaties er zich dan druk over maken.
Persoonlijk heb ik geen boodschap aan zo iets. Maar ik ben dan ook alleenstaande en niet meer van de jongste....Maar wat ik wel weet, niemand moet mij voorzeggen wat ik graag heb of niet. Ik zal zelf wel beslissen wat en waar ik mijn geld aan uitgeef.

Nescio
SN3 Member van het Jaar
SN3 Member van het Jaar

Bericht door Nescio » 23 jan 2016, 01:43

'Ik ben toch met heel gewone dingen bezig?'

Ik heb nooit stilgestaan bij hoe je communiceert. Ik ben een ondernemer, ik doe. Maar zo werkt het dus niet.' Tijdens een winterwandeling legt Bart Verhaeghe, die met Uplace en Club Brugge niemand onberoerd laat, zijn kaarten op tafel. 'Ik heb de neiging veel hooi op mijn vork te nemen. Te veel, soms.'

Het is dat we hem expliciet vroegen om te gaan wandelen, want als het aan Bart Verhaeghe (50) had gelegen, waren we gaan lopen, roeien, mountainbiken of zwemmen. 'Ik sport elke dag. Ik ben dat zo gewoon. In mijn jeugd heb ik altijd gevoetbald. Ik ben Belgisch kampioen geweest met de UEFA Juniors van Merchtem. Ik was kapitein. Later ging ik lopen, er is geen efficiëntere cardiotraining. Ik heb zo veel gelopen dat ik mijn lichaam overbelast heb. Nu moet ik variëren. Gisteren ben ik gaan joggen met mijn vrouw, vanochtend heb ik geroeid. Als ik een dag niet sport, vind ik dat erg. Dan loop ik wat over, ja.'
Spoiler:
We ontmoeten Verhaeghe kort na de middag bij hem thuis in Nieuwenrode, in Vlaams-Brabant. Hij heeft al in zijn fitnesszaal gezeten en is al bij Club Brugge geweest. Later op de dag staan nog enkele meetings bij Uplace op de planning. En nog voor hij aan het roeien was, heeft hij al zitten lezen. Over winkelcentra.

'Ik was klaarwakker om 3.30 uur. Ik had vijf uur geslapen, maar zeer diep. Ik heb tot 6.30 uur zitten lezen over de toekomst van shoppingmalls. Ik wil mijn wereld kennen, bijblijven. Dus lees ik over de toekomst van vastgoed. Maar ook sportanalyses, over het kwantificeren van sportprestaties, over journalistiek. Bij Club Brugge zijn we ook bezig met verslaggeving, dus wil ik weten hoe dat zal evolueren.' Een lachje. 'Niet alleen Christian Van Thillo vraagt zich af hoe de krant er over tien jaar uitziet.'

Verhaeghe is niet groot, maar neemt grote passen. De straat uit, richting drassige velden. Verhaeghe, met laarzen, houdt het tempo stevig. 'Mannen, jullie hadden jullie botten moeten meebrengen.' Typerend voor de ondernemer die ook met Uplace, dat al jaren op finaal groen licht van de Vlaamse regering wacht, en als voorzitter-eigenaar van Club Brugge voor veel mensen te snel lijkt te gaan. Verhaeghe ziet het altijd groots. Uplace moet langs de Brusselse ring het shoppingcentrum van de toekomst worden. Van Club Brugge - voor zijn komst een ingedommelde volksclub - wil hij de meest professionele voetbalclub van het land maken, waarnaar de rest van Europa opkijkt. Verhaeghe bruuskeert sommigen met zijn dadendrang en onverbloemde doelgerichtheid. 'Doe niet te zot', zegt de Vlaming. Verhaeghe zweert bij het omgekeerde: 'Je moet net wat zot zijn.'

De jonge Verhaeghe was nochtans een speelvogel. Bedreven met voetbal bezig, maar in de verste verte geen ondernemer. De jongste uit een gezin van vijf moest eerst gedrild. 'De jezuïeten hebben me wel wat getemd. In het vijfde middelbaar hebben ze me, samen met twee vrienden, doen zittenblijven. 'Je moet je verantwoordelijkheid leren op te nemen', zeiden ze. Toen was ik geweldig kwaad, maar ze hadden wel gelijk.'

Ook zijn ouders leidden Verhaeghe kordaat in de goede richting. 'We zijn strikt opgevoed. Heel katholiek. Het accent lag niet zozeer op geloof, wel op normen en waarden. Als je iets doet, doe het dan goed. Daar word je gelukkig van. Van mijn vader moesten we één hobby kiezen, en daar goed in worden. Wie in de jeugdbeweging ging, moest doorstoten naar de leiding. Wie voetbalde, zoals ik, moest voor de prijzen gaan. We kregen één kans om te studeren. Als we die verknalden, moesten we gaan werken.'

Verhaeghe wilde voetballer worden, zijn vader wilde dat hij rechten ging studeren in Leuven. Het werd dat tweede. ''Voetbal was te risicovol', vond mijn vader. Hij heeft zijn hele leven voor de fiscus gewerkt. Hij was een studax, op het einde van zijn carrière was hij de hypotheekbewaarder. Ik betreur dat de staat vandaag ver afstaat van dat civil servant-principe van mijn vader. De overheid moet een middel zijn, geen doel op zich. Mijn moeder was huisvrouw, maar wel voorzitster van de KVLV met 1.300 leden.' Verhaeghe moest zich aan de universiteit niet doodwerken, maar was geen briljant student. 'Ik kon me daarvoor niet genoeg opladen.'

'Eigenlijk ben ik door een zachte, maar dwingende hand tot de vaststelling gekomen dat ik iets moest aanvangen met mijn leven. Pas in het jaar Vlerick, na mijn rechtenstudies, ben ik thuisgekomen.' Ook daar werd hij naartoe geleid. 'Een kennis van mijn moeder had zo'n jaar gedaan. 'Dat zou misschien nog iets voor onzen Bart zijn', dacht ze. En tegen mij: 'Ge gaat dat goed doen, ge gaat dat kunnen, manneke.' Bij Vlerick viel het in de plooi. Ik kreeg er een cursus strategie. Wow, dat was het. Nadenken over wat een bedrijf onderscheidend kan maken. Bezig zijn met de lange termijn. Ik ben vrij analytisch. Ik zie vrij snel ergens de sterktes en de zwaktes van. Een SWOT-analyse, boem en gaan. Het begon me te dagen dat ik met die mindset kon ondernemen.'

Geen twijfelaar

Verhaeghe vertelt in sneltreinvaart over zijn jeugd- en studententijd, terwijl we tussen weides met gezapig grazende paarden en schapen door wandelen. De fotograaf vraagt of hij met zijn twee voeten in een plas kan gaan staan. 'Een beeld dat goed illustreert waar ondernemen over gaat', lacht Verhaeghe, met zijn laarzen in het slijk. 'Positief zijn, geloven in het maakbare. Dat iets gaat lukken. Dat je jezelf uit een plas zal kunnen trekken. Ik ben nooit een twijfelaar geweest.'

Na Vlerick belandde Verhaeghe als consultant bij KPMG. Na nog geen jaar stelde hij voor om met aandelen in plaats van een uurvergoeding betaald te worden. 'Ik wilde mijn lot aan mijn analyses verbinden. Ik had voor KPMG de schouwburgen doorgelicht, de fusie van de tuinbouwveilingen mee georganiseerd, het ACW over de toekomst van de krant Het Volk geadviseerd... Mijn werk werd geapprecieerd, ik deed dat graag.'

Pas toen hij wat later bij Luc Verelst belandde, was de trein vertrokken. Verelst, een landbouwingenieur die met varkensstallen was begonnen, zocht een jonge hond die het roer wilde overnemen. 'Hij had een organisatie. Ik ging ze optimaliseren. We gingen er samen een lap op geven', zegt Verhaeghe. Hij kocht zich in, bouwde in de jaren negentig kantoren, huizen, appartementen en hallen, en bracht een vastgoedvennootschap naar de beurs. Later splitste hij Eurinpro, gespecialiseerd in magazijnen, af van Verelst, om het in 2006 aan het Australische Macquarie Goodman te verkopen voor 400 miljoen euro.

'Zonder Luc Verelst was ik misschien nooit in vastgoed beland. Al had ik nooit advocaat kunnen worden. Ik wilde niet gewoon adviseren. Ik wilde zelf iets doen. Iets creëren. Niet om mijn eigen baas te zijn. Ik geloofde dat ik het kon. Dat was het.' Als Verhaeghe over vastgoed praat, wordt hij lyrisch. 'Je maakt iets, dat staat er. Wellicht voor twintig, dertig jaar. Vastgoed, dat is creëren in zijn puurste vorm. Je moet nadenken, analyseren, plannen op lange termijn en uitvoeren.'

Het is wat Verhaeghe het liefst doet. En waar hij bijzonder bedreven in is. 'Het moest ook. De jaren negentig waren goede jaren, maar we hadden geen geld om grote posities grond te kopen en die te vermarkten. Dus ging ik naar de klant om te vragen wat die wilde. En die antwoordde: 'Wij willen kantoren met coffee corners, en winkels.' Goed, ik heb mij toen geïnformeerd in de Verenigde Staten, ik heb daar boeken over geschreven, en toen in Mechelen veel van die kantorenparken gebouwd. Idem voor magazijnen. Ik was een van de eersten die inzagen dat magazijnen de toekomst waren. Op basis van een grondige analyse dat het belang van fabrieken zou dalen, en dat van logistiek zou toenemen. En ik had gelijk.'

'Ik heb het er moeilijk mee dat het vandaag zo weinig over inhoud gaat', zegt Verhaeghe. 'Ik begrijp dat niet goed. Onze maatschappij verdient lange, diepgaande debatten. En 's avonds in het tv-journaal zie ik tweets passeren. Hoe kan dat nu relevant zijn? Zelfs al is het een tweet van Barack Obama. Wat kan iemand zeggen met een tweet?'

Hij raakt even Uplace aan. 'Dat is nieuw, dat is innovatief, dat is de toekomst. Ik heb dat onderzocht. Winkelen wordt enerzijds iets dat gekoppeld is aan ontspanning, een totaalervaring zoals bij Uplace. Anderzijds wordt online steeds belangrijker. Iedereen zal zich moeten aanpassen aan wat de mensen willen. Eigenlijk heb ik me altijd dezelfde vraag gesteld. Wat willen mensen? Wat hebben ze nodig? En natuurlijk moet de maatschappij leefbaar blijven. Maar waarom zou ik iets willen maken dat niet werkt?'

Pas met Uplace en Club Brugge werd Verhaeghe echt bekend in Vlaanderen. En begon hij tegenwind te krijgen. 'Ik weet hoe ze me hebben proberen af te schilderen. Als de boeman die over lijken gaat, iemand die zijn wil doordrijft, een groot ego dat zijn geld wil etaleren. Ach, op mensen met passie wordt snel geschoten.' Het heeft hem geraakt en verrast. 'Ik heb pas met vertraging beseft dat vastgoed en voetbal redelijk hard ingrijpen op het leven van mensen. En dat het daardoor wellicht gevoelig ligt. Ik heb er nooit bij stilgestaan hoe ik moest communiceren. Ik ben daarin een typische ondernemer. Ik doe, probeer te maken dat dingen zinvol zijn, maar ik heb nooit hard stilgestaan bij de verpakking. Een aantal jaar geleden had ik dit interview nooit gegeven. Mijn privé of mijn familie, wie had daar zaken mee? Nu snap ik dat dat niet werkt.'

Aan het zwembad

Verhaeghe heeft al een tijdje een communicatiespecialiste in dienst. Tijdens het interview wandelt ze een tiental meter achter ons, zonder zich in het gesprek te mengen. 'Ze is er niet om de dingen mooier voor te stellen, ze adviseert. Op den duur was er een verkeerd beeld. Mijn communicatie begon ook zo veel tijd op te slorpen. Ik wist niet meer hoe ik mijn boodschap juist kon overbrengen. En een paar jaar geleden vroegen mijn kinderen wat er klopte van wat allemaal over mij werd gezegd. Het waren tieners, het grootste deel van mijn carrière hadden ze niet bewust meegemaakt. Maar ze begonnen mij wel te googelen. Zij vroegen of ik niet wat beter wilde communiceren. Dan wil ik dus wel mijn verhaal doen. Ook al is dat vrij gewoon, en misschien wat saai. Ik heb ook niets te verbergen.'

'Ik ben toch met heel normale dingen bezig? Net als u heb ik een beroep. U bent journalist, ik ben vastgoedontwikkelaar. Als u wat geld verdiend heeft, probeert u een huis te kopen. Ik doe net hetzelfde, maar dan op een wat andere schaal. Ik probeer vastgoed bij te houden, en die activiteit professioneel te structureren. Als u nog wat geld over heeft, dan belegt u. Er zijn mensen die naar hun bankier stappen, ik wil dat zelf doen. Daarom ben ik in 1999 met een value fund begonnen dat op basis van gedegen analyse investeert. Ik ben daarvoor een cursus gaan volgen op Columbia. Zo bijzonder of duur is dat niet: dat is een vliegticket betalen, en die cursus. En ik doe goede werken, net als zoveel mensen aan goede doelen geven. En ook dat probeer ik te professionaliseren. Met sport: net hetzelfde.'

Het is sterker dan hemzelf, geeft hij aan. Om bezig te zijn, te analyseren, dingen in professionele structuren te gieten, te ondernemen. 'Vroeger had ik die drive vanuit een soort rusteloosheid. Nu heb ik rust. Blijven plannen en vooruitzien geeft zin aan mijn leven. Het maakt me blij. Ik zie de wereld als een vat vol mogelijkheden.'

'Ik zie overal dingen die positief kunnen worden veranderd. Werkelijk overal. Als ik aan een zwembad lig, bereken ik het rendement van het hotel. (denkt na) Dat is niet helemaal waar, want ik kan dat eigenlijk niet, aan een zwembad liggen. Ik heb dan zin om naar de hotelmanager te gaan en te zeggen: 'Wat ga je doen? Wat zijn je plannen?' Idem voor goede doelen. Ik zie initiatieven die goed bedoeld zijn, maar waarvan ik denk: 'Oké, wat gaan we doen om het nog beter te maken?'

Verhaeghes passie neemt soms zulke proporties aan dat hij buiten de lijntjes kleurt. 'Zijn we daar weer met die perceptie? Dat de zaken er soms slecht uitkomen, heeft te maken met mijn gedrevenheid. Als je een steen wil verleggen, moet je voor je mening opkomen. En ja, ik heb mijn zoon beschermd tegen een steward van Lokeren. Maar als ik dat niet had gedaan, was ik een slechte vader geweest. En ja, ik ben soms boos geworden op journalisten. Maar moet ik toelaten dat mensen die ik nog nooit heb gesproken, artikels schrijven over mijn drijfveren? 'Dat mag, want u bent een publieke figuur', zeggen ze dan. En daar moet ik mee omgaan? Kijk, ik ben rustiger geworden. Al kan het nog rustiger. Ik besef nu dat mijn enige wapen is: authentiek Bart Verhaeghe zijn. De werkelijkheid haalt het altijd op de perceptie.'

We zijn de velden uit, trappen de modder van onze schoenen. 'Nog een kop koffie?' We vragen de man die zo sterk is in SWOT-analyses of hij zijn weakness kan benoemen. 'Mijn zwakte is dat ik de neiging heb te veel hooi op mijn vork te nemen. Ik wil nu de Voetbalbond beter helpen te maken. Ik zal dat doen met hart en ziel. En ik wil zelf de mensen begeesteren . Omdat ik weet dat ik het kan. Maar ik moet focussen. De kamer van koophandel in Vlaams-Brabant fuseert, wel, ik heb dat afgehouden. Ik ga me niet mengen.'

'Game of Thrones'-decors

'Soms heb ik zo veel honger dat ik een verkeerde aanwerving doe. Nochtans kan ik redelijk goed zien wat iemands drijfveren zijn. Maar soms vergis ik me. Neem Georges Leekens bij Club Brugge, mijn grootste vergissing in het voetbal. De organisatie bij Club Brugge stond als een huis. We zochten bij wijze van spreken enkel nog iemand om in zijn pitteleir achter het stuur te komen zitten. Maar Georges was zo'n structuur niet gewend. Hij moest delegeren, terwijl dat niet zijn gewoonte was. Ik ben met hem te snel gegaan.'

Wat wil hij nog bereiken? Uplace realiseren, een titel met Club? Hij knikt, corrigeert enkel dat van die titel. 'Die titel is niet het belangrijkste. Dat is een stap. Ik wil van Club Brugge een van de modernste clubs van Europa maken. We zijn goed op weg. De European Club Association heeft me gevraagd in München les te gaan geven over de strategie van voetbalclubs. Niet de voorzitter van Bayern München, niet die van Chelsea, maar die van Club Brugge. Dat zegt toch wat. En dit seizoen doen we absoluut mee in de competitie, ik ben 0,0 procent ongerust. En voetbal is zo boeiend. We hebben tegen FC Midtjylland gespeeld in de Europa League. De Deense club die drijft op statistiek. Wel, daar wil ik alles over weten.'

En hij wil jonge mensen risico zien nemen. Zien ondernemen. Ook daarvoor wil hij zijn duit in het zakje blijven doen. Jaren geleden schreef hij er al een boek over, en er zit een nieuw aan te komen. Het moet alleen geschreven raken. 'De boodschap is dat er ongelooflijk veel ruimte voor ondernemerschap is. Ik begrijp niet dat er zo veel risicoaversie in de samenleving is. Terwijl alles wat we hebben opgebouwd er gekomen is door mensen die risico hebben genomen. Aan alle kandidaat-ondernemers zeg ik: 'Doe het alstublieft.' Als je je risico intelligent berekent, zal je een markt hebben. Ik stel het wat cru, maar straks is ondernemer worden minder riskant dan voor de bank gaan werken.'

En dan moet hij weg, naar Uplace. En vanavond uitblazen? 'Eerst nog wat sporten. Dan pas zal ik moe zijn. Ondertussen kijk ik series. 'Narcos', 'House of Cards', die dingen vind ik fantastisch. Ik heb het minder voor 'Game of Thrones'. Maar die decors zijn prachtig. Dat wil ik wel eens weten: hoe ze die decors hebben gemaakt.'

BIO

Bart Verhaeghe (50) is ondernemer. Hij studeerde af als jurist, was even consultant bij KPMG en belandde dan in de vastgoedsector. Hij bouwde kantoren, (baan)winkels, huizen en appartementen. Met de verkoop van Eurinpro in 2006 nestelde hij zich in het lijstje van zeer vermogende Belgen. Verhaeghe schreef met 'Zeg niet aan mijn moeder dat ik ondernemer ben' een vurig pamflet pro ondernemen. Hij zette zijn schouders onder een triatlonteam en de denktank Itinera. In 2012 kocht hij Club Brugge. Met Uplace wil hij in Machelen 'het shoppingcentrum van de toekomst' neerzetten. Verhaeghe is getrouwd en heeft drie kinderen.

Hassi
Oldie
Oldie
Vak: 425

Bericht door Hassi » 23 jan 2016, 04:11

Afbeelding

Nero
Oldie
Oldie

Bericht door Nero » 23 jan 2016, 08:43

Blablabla ik werk zo hard blablabla ondernemers zijn de beste blablabla.
Jezus complex much? Er werken heel veel mensen hard, er werken heel veel mensen met veel drive, beste Bart.

Nee, een fan zal ik nooit worden.