Bart Verhaeghe

Nieuws over Club Brugge: wedstrijdverslagen, opinies over Clubspelers, blessures etc.

Moderator: Moderators

Knopfler
Oldie
Oldie
Vak: 312

Re: Bart Verhaeghe

Bericht door Knopfler » 25 okt 2019, 18:55

merret schreef:
25 okt 2019, 18:46
Knopfler schreef:
25 okt 2019, 18:20
dacoster schreef:
25 okt 2019, 18:15

Tis een BeNeliga, geen CL of EL he.
In 2024 is die BENE-liga al passé op termijn moeten brol als Genk en Gent eruit voor bovenstaande ploegen.
Je beseft toch dat je dan net hetzelfde doet als waar je met je “against modern football”-gedachte zo erg op tegen bent ?
Uiteraard ben ik daartegen maar helaas heb ik er geen kloten aan te zeggen. Dat is nu eenmaal de evolutie die voetbal komende jaren gaat ondergaan of we het nu willen of niet.

merret
Oldie
Oldie

Bericht door merret » 25 okt 2019, 19:00

Knopfler schreef:
25 okt 2019, 18:55
merret schreef:
Knopfler schreef:
25 okt 2019, 18:20

In 2024 is die BENE-liga al passé op termijn moeten brol als Genk en Gent eruit voor bovenstaande ploegen.
Je beseft toch dat je dan net hetzelfde doet als waar je met je “against modern football”-gedachte zo erg op tegen bent ?
Uiteraard ben ik daartegen maar helaas heb ik er geen kloten aan te zeggen. Dat is nu eenmaal de evolutie die voetbal komende jaren gaat ondergaan of we het nu willen of niet.
Maar ge reikt net nieuwe ideeën aan.

Gloryboy_3
Newbie
Newbie

Bericht door Gloryboy_3 » 25 okt 2019, 19:00

Van mij mag het, hoor. Maar zijn er echt mensen die denken dat we de kloof gaan kunnen verkleinen met Engeland en co?

De kloof zal hoogstens iets minder spectaculair groeien. Maar hoe dan ook: Binnen 5 jaar zijn clubs als Brighton en Bournemouth veel groter dan wij.

quagmire
Oldie
Oldie

Bericht door quagmire » 25 okt 2019, 19:10

Gloryboy_3 schreef:
25 okt 2019, 19:00
Van mij mag het, hoor. Maar zijn er echt mensen die denken dat we de kloof gaan kunnen verkleinen met Engeland en co?

De kloof zal hoogstens iets minder spectaculair groeien. Maar hoe dan ook: Binnen 5 jaar zijn clubs als Brighton en Bournemouth veel groter dan wij.
Niet akkoord,want de topploegen uit de grote competities zijn ook bezig met hun lager geklasseerde teams te lozen zodat ze samen een europese supercompetitie kunnen starten.

Knopfler
Oldie
Oldie
Vak: 312

Bericht door Knopfler » 25 okt 2019, 19:12

merret schreef:
Knopfler schreef:
25 okt 2019, 18:55
merret schreef:

Maar ge reikt net nieuwe ideeën aan.
Neen, dat is wat Verhaeghe wilt een Europese competitie met ploegen die niet bij de top behoren. Maar dat kan je uiteraard niet in één keer doen want dat zou teveel problemen brengen dus eerst de kleintjes lozen daarna de subtop lozen in België.

Dr. Phil
Oldie
Oldie
Vak: 322

Bericht door Dr. Phil » 25 okt 2019, 19:15

Een heel lastige discussie, vind ik.

Financieel is het uiteraard pro. Je zult als Belgische en Nederlandse topclub meer mogelijkheden hebben, maar we moeten dat ook niet overdrijven. Zullen die extra televisiegelden zulk een grote invloed hebben? Het belangrijkste is nog altijd dat je als voetbalclub goed werkt, voor stabiliteit zorgt, en dan ben je succesvol. Club anno 2019 is daarvan een mooi voorbeeld, dat je kunt een stap voorwaarts zetten binnen de eigen kleine competitie.

Je zult ook, los van dat extra televisiegeld, altijd afhankelijk zijn van een weldoener die zijn centen in de voetbalclub en alles eromheen wil steken. Kijk naar de transformatie die Shakhtar Donetsk de afgelopen 25 jaar heeft ondergaan, en dat binnen een competitie die nog kleiner is dan de onze en in een allerminst stabiele omgeving. Uitstekende scouting in Brazilië in combinatie met een schitterende jeugdopleiding, bovendien in een gigantisch stadion. Kijk naar RB Salzburg.

Liggen ze ergens anders ter wereld bovendien écht wakker van Club vs. Ajax? Laat staan van KAA Gent vs. PSV of KRC Genk vs. Feyenoord. In de Europa League krijg je die affiches nu nog niet eens vol. Clubs net onder de topclubs zullen er imo ook niet veel beter van worden. Zullen spelers immers geneigd zijn om naar de dan kleine clubs in een iets grotere competitie te trekken? Ze zullen er financieel misschien meer kunnen verdienen dan nu bij KAA Gent, maar dan speel je elk jaar wel tegen de degradatie of in de lage middenmoot.

Puur als voetballiefhebber zou ik het ook gewoon wel jammer vinden. Club vs. Feyenoord in een 'nationale' competitie, ik weet het nog zo niet. Ik kan echt wel genieten van een uitwedstrijd in Waregem of Kortrijk en alles wat daar bijhoort. Dat is een conservatieve houding, ja. Maar goed, die houding was er allicht ook wanneer ooit werd beslist om een Europabeker op te richten, om de Champions League te creëren in plaats van een competitie met rechtstreekse uitschakeling. We moeten zelfs niet eens zo ver terug in de tijd. Gewoon onze huidige PO's, en uiteindelijk zijn die extra toppers op het einde van het seizoen wel leuk, toch? Al moet je wel van die puntendeling af, maar da's eigenlijk slechts een detail in een groter geheel.

Ik zie het allemaal liever niet gebeuren, maar het komt er binnen enkele jaren toch wel gewoon aan, denk ik.

merret
Oldie
Oldie

Bericht door merret » 25 okt 2019, 19:22

Gloryboy_3 schreef:

Ik ben ook van die mening.

dashiro
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door dashiro » 25 okt 2019, 19:22

slecht idee, blijven voetballen in je land.
Europese competities zijn er al; eventueel die uitbreiden? grotere poules enzo?

Blue @ngel
Senior Member
Senior Member

Bericht door Blue @ngel » 25 okt 2019, 19:25

Gloryboy_3 schreef:Van mij mag het, hoor. Maar zijn er echt mensen die denken dat we de kloof gaan kunnen verkleinen met Engeland en co?

Euh, dat zijn ze al?

Gloryboy_3
Newbie
Newbie

Bericht door Gloryboy_3 » 25 okt 2019, 19:37

quagmire schreef:
25 okt 2019, 19:10
Gloryboy_3 schreef:

Niet akkoord,want de topploegen uit de grote competities zijn ook bezig met hun lager geklasseerde teams te lozen zodat ze samen een europese supercompetitie kunnen starten.
Dan zal in eerste instantie dan toch gewoon een aanpassing van de CL betekenen: Een kleiner deelnemersveld en meer ploegen uit de toplanden. En geen Belgische club meer.

En laat net die positieve discriminatie van vandaag (want dat is het echt wel) ervoor zorgen dat we onze voet nog net naast of zelfs boven clubs als Brighton en Bournemouth mogen zetten. Met Sander Berge als zeer concreet voorbeeld.

En zelfs al komt die Europese supercompetitie er op termijn. Een Engelse competitie zonder de top-5 zal nog steeds de Beneliga overklassen, hoor. Zowel sportief als commercieel.

Renny
Oldie
Oldie
Vak: 313

Bericht door Renny » 25 okt 2019, 19:44

dashiro schreef:
25 okt 2019, 19:22
De top is bezig met ploegen als Club uit de CL te weren. Dit is een tegenreactie daarop.

jeans
Oldie
Oldie
Vak: 311

Bericht door jeans » 25 okt 2019, 23:40

Ik ben 200 % pro. Hopelijk samen met een nieuw stadion. Dan krijgen we terug een competitie die naam waardig. Want zondag ga ik naar een match zien waar de uitslag niet van belang is. Dat is schijnbaar wel interessant.

Dr. Phil
Oldie
Oldie
Vak: 322

Bericht door Dr. Phil » 25 okt 2019, 23:42

jeans schreef:
25 okt 2019, 23:40
Ik ben 200 % pro. Hopelijk samen met een nieuw stadion. Dan krijgen we terug een competitie die naam waardig. Want zondag ga ik naar een match zien waar de uitslag niet van belang is. Dat is schijnbaar wel interessant.
Zo zeker dat een BeNe-liga zonder PO's zou zijn? :grin:

jppapin
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door jppapin » 25 okt 2019, 23:43

merret schreef:
Gloryboy_3 schreef:

Ik ben ook van die mening.
ja en dan? Als we niks doen, dan gaat die kloof heel snel heel groot worden.
De Beneliga zal volgens mij trouwens niet de enige "fusie" worden, hopelijk wel de eerste. Op dat vlak nemen we misschien een voorsprong op competities van vergelijkbaar niveau.

Bernie
Junior Member
Junior Member

Bericht door Bernie » 26 okt 2019, 01:28

Hans Supermans schreef:
25 okt 2019, 18:11
lucky luke schreef:
25 okt 2019, 18:00
Renny schreef:
25 okt 2019, 17:30
Van Basten verwoord het volledig hoe ik er over denk.
Er staat niets in over Van Basten. :dkn:
https://www.foxsports.nl/video/3110749/ ... ompetitie/

dacoster
Oldie
Oldie

Bericht door dacoster » 26 okt 2019, 03:08

Dr. Phil schreef:
25 okt 2019, 19:15
Een heel lastige discussie, vind ik.

Financieel is het uiteraard pro. Je zult als Belgische en Nederlandse topclub meer mogelijkheden hebben, maar we moeten dat ook niet overdrijven. Zullen die extra televisiegelden zulk een grote invloed hebben? Het belangrijkste is nog altijd dat je als voetbalclub goed werkt, voor stabiliteit zorgt, en dan ben je succesvol. Club anno 2019 is daarvan een mooi voorbeeld, dat je kunt een stap voorwaarts zetten binnen de eigen kleine competitie.

Je zult ook, los van dat extra televisiegeld, altijd afhankelijk zijn van een weldoener die zijn centen in de voetbalclub en alles eromheen wil steken. Kijk naar de transformatie die Shakhtar Donetsk de afgelopen 25 jaar heeft ondergaan, en dat binnen een competitie die nog kleiner is dan de onze en in een allerminst stabiele omgeving. Uitstekende scouting in Brazilië in combinatie met een schitterende jeugdopleiding, bovendien in een gigantisch stadion. Kijk naar RB Salzburg.

Liggen ze ergens anders ter wereld bovendien écht wakker van Club vs. Ajax? Laat staan van KAA Gent vs. PSV of KRC Genk vs. Feyenoord. In de Europa League krijg je die affiches nu nog niet eens vol. Clubs net onder de topclubs zullen er imo ook niet veel beter van worden. Zullen spelers immers geneigd zijn om naar de dan kleine clubs in een iets grotere competitie te trekken? Ze zullen er financieel misschien meer kunnen verdienen dan nu bij KAA Gent, maar dan speel je elk jaar wel tegen de degradatie of in de lage middenmoot.

Puur als voetballiefhebber zou ik het ook gewoon wel jammer vinden. Club vs. Feyenoord in een 'nationale' competitie, ik weet het nog zo niet. Ik kan echt wel genieten van een uitwedstrijd in Waregem of Kortrijk en alles wat daar bijhoort. Dat is een conservatieve houding, ja. Maar goed, die houding was er allicht ook wanneer ooit werd beslist om een Europabeker op te richten, om de Champions League te creëren in plaats van een competitie met rechtstreekse uitschakeling. We moeten zelfs niet eens zo ver terug in de tijd. Gewoon onze huidige PO's, en uiteindelijk zijn die extra toppers op het einde van het seizoen wel leuk, toch? Al moet je wel van die puntendeling af, maar da's eigenlijk slechts een detail in een groter geheel.

Ik zie het allemaal liever niet gebeuren, maar het komt er binnen enkele jaren toch wel gewoon aan, denk ik.
Elke verandering is altijd moeilijk te accepteren. Maar na enkele jaren zul je een Club Brugge-Feyenoord wel smaken. En uiteraard zul je meer tv geld krijgen en betere spelers kunnen aantrekken, want het niveau gaat de lucht in. Internationaal gezien zal een Club Brugge-Feyenoord meer kijkers aantrekken dan Club Brugge-Moeskroen.

Het enige waar we zwaar achterop zullen hinken is infrastructuur. Belgische ploegen hebben nood aan betere stadions. Maar we hebben de kans om in een betere competitie aan te treden, en daar zal Club Brugge onder het huidig bewind van profiteren.

Dit is goed hoor. Verplaatsingen zijn nog altijd dichtbij.

Caje81
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door Caje81 » 26 okt 2019, 04:48

Ik wil vooral af van die tegenwerkende bodemvoeders en hun vriendjes. En de reguliere competitie waar je speelt voor 1,5 punt per gewonnen match. Blijf de press maar zetten, voorzitter. Volledige support.

vencer
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door vencer » 26 okt 2019, 07:53

Renny schreef:
25 okt 2019, 19:44
dashiro schreef:
De top is bezig met ploegen als Club uit de CL te weren. Dit is een tegenreactie daarop.
Wel ironisch. Wij staan hier ook dikwijls te klagen over de Waaslands en Moeskroen van deze wereld en zoeken naar ideeën om ze er uit te weren: kleinere competitie, Beneliga,... Maar als de grote clubs in Europa dat doen met ons (waar wij ook maar opvulsel zijn tenslotte), dan gaan we daar toch niet meer zo licht over, groot drama en dergelijke.

En dat is geen kritiek op iemand hier, ik ben in hetzelfde bedje ziek.

Freethielsupporter
W-Beveren

Bericht door Freethielsupporter » 26 okt 2019, 09:00

Ik vraag mij af of ze in hun studies ook bestuderen wat ze met de rest van de competities gaan doen.
Of dat ze het effectief gewoon laten omdat het doel toch is om het Belgische en Nederlandse profvoetbal gewoon af te schaffen (en de kleine clubs in de top denken mee te kunnen en zullen op hun beurt geloosd worden tot er 1 of 2 profploegen overblijven in het land). Ook de reden dat de K11 eigenlijk al lang allemaal had moeten stoppen met jeugdopleidingen en enkel reserveploegen had moeten behouden in plaats van de G5 die enkel de K11 wil doen verdwijnen nog te helpen.

Al verhullen ze het momenteel nog in belachelijke en heel doorzichtige motieven die helemaal geen steek houden. Hogerop aansluiten, sterker staan als de Europese topclubs samengaan etc. Maar wie gelooft daar nu eigenlijk in? Die aansluiting ga je nooit maken, want die ploegen evolueren ook en de ploegen in de lage landen hebben op Ajax na gewoon niet de naam/reputatie die bv Porto, Benfica etc. wel hebben. Tegen dat het ingevoerd wordt is die grote competitie er waarschijnlijk al en zal eventueel Ajax degene zijn die daar bij mag aansluiten om het niet uitsluitend met de ploegen uit de grote landen te maken. Daar zal een BeNeLiga ook niets aan veranderen, Ajax zal internationaal die streep altijd voor hebben. Je verliest mogelijks het Europese voetbal wat dan weer voor minder inkomsten zorgt. Want waarom zou de UEFA aan één competitie zoveel tickets geven dat 2/3 ploegen nar Europa mag? Zeker als die nieuwe topcompetitie gevormd wordt, dan gaan de andere toernooien ook herschikt worden en waarom zouden ze dan de ene competitie opgesplitst zien en heel veel tickets geven?

Mooie verhaaltjes die ze wat proberen voorhangen, maar daar zie je toch gewoon zo door, de huidige bestuurders willen nu vlug even cashen omdat het voetbal onder de top op instorten staat, meer niet.

Ardchies
Newbie
Newbie

Bericht door Ardchies » 26 okt 2019, 09:25

FYI, Bart zal signeren op de boekenbeurs enkele uren voor Antwerp-Club :)

PabloCesar
Newbie
Newbie

Bericht door PabloCesar » 26 okt 2019, 09:27

Freethielsupporter schreef:
26 okt 2019, 09:00
Ik vraag mij af of ze in hun studies ook bestuderen wat ze met de rest van de competities gaan doen.
Of dat ze het effectief gewoon laten omdat het doel toch is om het Belgische en Nederlandse profvoetbal gewoon af te schaffen (en de kleine clubs in de top denken mee te kunnen en zullen op hun beurt geloosd worden tot er 1 of 2 profploegen overblijven in het land). Ook de reden dat de K11 eigenlijk al lang allemaal had moeten stoppen met jeugdopleidingen en enkel reserveploegen had moeten behouden in plaats van de G5 die enkel de K11 wil doen verdwijnen nog te helpen.

Al verhullen ze het momenteel nog in belachelijke en heel doorzichtige motieven die helemaal geen steek houden. Hogerop aansluiten, sterker staan als de Europese topclubs samengaan etc. Maar wie gelooft daar nu eigenlijk in? Die aansluiting ga je nooit maken, want die ploegen evolueren ook en de ploegen in de lage landen hebben op Ajax na gewoon niet de naam/reputatie die bv Porto, Benfica etc. wel hebben. Tegen dat het ingevoerd wordt is die grote competitie er waarschijnlijk al en zal eventueel Ajax degene zijn die daar bij mag aansluiten om het niet uitsluitend met de ploegen uit de grote landen te maken. Daar zal een BeNeLiga ook niets aan veranderen, Ajax zal internationaal die streep altijd voor hebben. Je verliest mogelijks het Europese voetbal wat dan weer voor minder inkomsten zorgt. Want waarom zou de UEFA aan één competitie zoveel tickets geven dat 2/3 ploegen nar Europa mag? Zeker als die nieuwe topcompetitie gevormd wordt, dan gaan de andere toernooien ook herschikt worden en waarom zouden ze dan de ene competitie opgesplitst zien en heel veel tickets geven?

Mooie verhaaltjes die ze wat proberen voorhangen, maar daar zie je toch gewoon zo door, de huidige bestuurders willen nu vlug even cashen omdat het voetbal onder de top op instorten staat, meer niet.
Wat ik eronder eventueel zou zien:
2 lokale competities van 16 ploegen
Beide kampioenen stijgen
1 plaats die verdeeld wordt play-off geweest (nummer 2 & 3 van BE vs nummer 2 & 3 van NL)

Het voordeel daar is dat ploegen zoas Waasland-Beveren dan ook weer voor de titel gaan strijden, maakt het toch ook spannend?

Een derde niveau waar de beloftenploegen in terechtkomen zou ik zeggen & alles me promotie/dalen.

Wat je Zegt over aansluiting met de subtop ben ik het niet mee eens. Kijk naar hoe goed de Premier League gemarket wordt! Daar wordt ondertussen een miljard aan tv-geld in gepompt, dat was een jaar of 5 geleden ook niet het geval. Als ze onze Bene-Liga goed kunnen verkopen, dan geloof ik dat daar wereldwijd veel interesse in gaat komen. Ploegen als Ajax, PSV zijn al vrij populair in Argentinië/Brazilië. Die extra aandacht zal zich uiten in het feit dat talenten van daar sneller naar hier zullen komen als tussenstap.

Ik ben een fan van de Beneliga, ook al omdat je dan 4 CL tickets hebt & 6 europa-league plaatsen. (Al vrees ik dat we daar misschien zullen moeten afgeven + zal er nog CL zijn? )

Freethielsupporter
W-Beveren

Bericht door Freethielsupporter » 26 okt 2019, 10:06

PabloCesar schreef:
26 okt 2019, 09:27
Freethielsupporter schreef:
26 okt 2019, 09:00

Wat ik eronder eventueel zou zien:
2 lokale competities van 16 ploegen
Beide kampioenen stijgen
1 plaats die verdeeld wordt play-off geweest (nummer 2 & 3 van BE vs nummer 2 & 3 van NL)

Het voordeel daar is dat ploegen zoas Waasland-Beveren dan ook weer voor de titel gaan strijden, maakt het toch ook spannend?

Een derde niveau waar de beloftenploegen in terechtkomen zou ik zeggen & alles me promotie/dalen.

Wat je Zegt over aansluiting met de subtop ben ik het niet mee eens. Kijk naar hoe goed de Premier League gemarket wordt! Daar wordt ondertussen een miljard aan tv-geld in gepompt, dat was een jaar of 5 geleden ook niet het geval. Als ze onze Bene-Liga goed kunnen verkopen, dan geloof ik dat daar wereldwijd veel interesse in gaat komen. Ploegen als Ajax, PSV zijn al vrij populair in Argentinië/Brazilië. Die extra aandacht zal zich uiten in het feit dat talenten van daar sneller naar hier zullen komen als tussenstap.

Ik ben een fan van de Beneliga, ook al omdat je dan 4 CL tickets hebt & 6 europa-league plaatsen. (Al vrees ik dat we daar misschien zullen moeten afgeven + zal er nog CL zijn? )
En hoe zouden die niveau's eronder gefinancierd moeten worden?
De "vooruitgang" met een BeNeLiga is er grotendeels op gebaseeerd dat die ploegen denken de twee TV-contracten samen te kunnen voegen en dan onder hen te kunnen verdelen, wat momenteel dan zo'n 160 miljoen voor de eredivisie+JPL per jaar zou zijn en dus ongeveer 9 miljoen per ploeg in een competitie met 8 ploegen waar iedereen ongeveer evenveel krijgt. (Al zullen de topclubs van beide landen wel forceren dat de hoger geplaatsten meer krijgen, anders zou Club bv tov vorig seizoen maar 1 miljoen winst maken.) Een stijger en daler zou daarin totaal niet werken, omdat het verschil qua inkomsten zo gigantisch zou zijn, omdat dat ook juist de bedoeling is van die gezamenlijke competitie: een groot schisma veroorzaken. Met een open systeem gaan ploegen als Gent en Genk toch ook nooit akkoord gaan en al zeker niet met mogelijks 2 zakkers), een slecht eerste seizoen in de BeNeLiga en ze kunnen mogelijks zakken omdat ze de 8e Belgische ploeg zijn (niet per se de slechtste in de hele competitie, want dat zullen de 7e-10e Nederlandse ploegen zijn) en dan kunnen ze hun boeltje waarschijnlijk opdoeken en nooit nog terug tot een G5 status geraken. Wat voor een ploeg als Club natuurlijk wel ideaal zou zijn aangezien dat dat de bedoeling is van deze competitie: hopen als enige over te blijven.

En voor die titel strijden zoals je het noemt is op zich weinig interessant door de grote kloof tussen de gezamelijke en de landelijke competitie die ze willen veroorzaken. Je speelt dan om een titel om het jaar erop een jaar lang te mogen verliezen en te degraderen aangezien er dan volgens wat ze zelf voor ogen hebben in de BeNeLiga een te groot structureel verschil is om op een zomer tijd een G5/G6 ploeg uit die G5/G6 te stoten en te overleven.

En dan vergelijken met de marketing van de Premier League, ik hoop dat je zelf ok weet dat dit gewoon niet vergelijkbaar is. De Engelse competities horen al jarenlang bij de beste ter wereld met ook heel wat van de populairste ploegen ter wereld in een competitie en daar kwamen de afgelopen jaren dan nog ploegen bij met rijke investeerders die artificieel nog wat extra topploegen bijgemaakt hebben. In België en Nederland zijn er zo geen ploegen op Ajax na die een beetje tot de verbeelding spreken. Zeker niet om wereldwijd grote interesse te lokken, evnetueel tijdelijk als je wat talentjes uit een bepaald land hebt, maar niet genoeg om daar structureel veel winst uit te maken. Met wat marketing kan je er misschien inderdaad een contract uitpersen dat ongeveer de optelsom van de huidige contracten van beide competities zal benaderen. Talenten komen als ze zich makkelijk kunnen laten zien tegen die topploegen en dat is momenteel nog mogelijk als er CL gespeeld wordt en er voor de rest bv makkelijk goede statistieken gehaald kunnen worden. Als die grote topcompetitie er komt, dan valt dat toneel al weg en krijg je enkel de lagere garnituur qua talenten aangezien de iets betere zich eerst zullen proberen bewijzen bij en van de 20-24 ploegen in de Gezamelijke Europese topcompetitie.

En dan dat van die tickets, een competitie waar meer dan de helft van de ploegen Europees gaat spelen, dat gaat de UEFA toch echt niet toelaten? EN die Europese competities gaan normaalgezien dan ook nog ens weg, dus dat als beweegreden is ook niet echt een goede reden lijkt mij als je dat voordeel (als het er al zou zijn) dan al na een (paar) jaar (als de grote competitie er dan nog niet is) kwijt kan zijn. De enige manier waarop je eventueel alle tickets kan houden volgens mij is als je een gezamenlijk deel hebt met daarna aparte play-offs per land, maar dan worden de matchen over de landsgrenzen heen minder belangrijk en moet de gezamenlijke prijs toch al heel goed zijn (beter dan de +30 miljoen vna de CL) en wat beter iets ga je dan geven?

olhanense
Oldie
Oldie

Bericht door olhanense » 26 okt 2019, 14:04

België denkt te klein voor Nederlandse top

Door VALENTIJN DRIESSEN

ja hoor, daar zijn we weer. Is het niet volgend jaar, dan uiterlijk over drie jaar dat de BeNeLiga van start gaat. Eens in de zoveel jaar komt dit discussiethema voorbij in het Nederlands en Belgisch topvoetbal. Vooral onze zuiderburen hebben er altijd de mond vol van en denken zo met hun topclubs aansluiting te krijgen op sportief, financieel en commercieel gebied met de topvijf van de competities in Europa.

Club Brugge-voorzitter Bart Verhaeghe wilde in gesprek met de zogenaamde Franse kwaliteitskrant Le Monde blijkbaar wat bonuspunten scoren en kondigde de komst van de BeNeLiga aan. De Belg liep veel te ver voor de troepen uit. In Nederland werd direct gewezen naar het televisiecontract van de Eredivisieclubs met FOX dat loopt tot medio 2024.

Wat vandaag wel gebeurt is dat Nederlandse en Belgische clubs met de KNVB, KBVB, ECV en Belgische Liga in Eindhoven een presentatie krijgen over de haalbaarheid van een BeNeLiga en of dit de top van het clubvoetbal in beide landen een impuls kan geven. Over de resultaten zullen partijen zich buigen om dan te beslissen of er meer handen en voeten gegeven worden aan de BeNeLiga.

"Twee voorname slachtoffers volgens de huidige ranglijst in beide landen zijn Feyenoord en Anderlecht"
Je hoeft geen duur bureau in te huren om te weten dat een markt met 28,5 miljoen mensen (17,1 + 11,4) meer geld gaat opleveren. Alleen is het rekensommetje niet zo simpel dat één plus één twee is. Wie bij zo’n competitie het sentiment niet meeneemt en zich louter richt op zakelijke afwegingen, maakt een misrekening. Het draait niet alleen om die acht of negen Nederlandse en Belgische clubs, die mogen deelnemen, maar tevens om de overblijvers. Twee voorname slachtoffers volgens de huidige ranglijst in beide landen zijn Feyenoord en Anderlecht.

In een eerder stadium heeft de UEFA laten doorschemeren weinig heil te zien in een gecombineerde competitie. De geluiden bij de Nederlandse topclubs over een BeNeLiga zijn off the record ook weinig positief. De clubs willen echter eerst de resultaten afwachten alvorens officieel te reageren. Maar als Ajax-directeur Edwin van der Sar deze week in zijn column in Telesport verklaart dat zijn club de wereld wil veroveren, dan steekt een BeNeLiga-avontuur daar schril bij af. Ook PSV zet de punt op de horizon veel verder dan België. Toon Gerbrands verkondigde bij zijn contractverlenging als directeur vorige week dat hij met PSV bij de beste 32 clubs van Europa wil horen. Met geen woord sprak hij over de BeNeLiga als heilige graal, zoals zijn collega van Club Brugge. Het is het verschil in groot denken en klein denken.

De Nederlandse clubs en de Eredivisie hebben zo’n rijke historie, zijn zulke sterke merken dat zij België helemaal niet nodig hebben om te groeien. Begrijpelijk dat de Belgen op die bagagedrager willen zitten, maar zij zullen alleen maar tot last zijn bij de ontwikkeling van de Nederlandse topclubs en de Eredivisie. Het Nederlands topvoetbal is op alle fronten veel verder dan het Belgische. Alleen sportief loopt Nederland achter (zie FIFA- en UEFA-ranglijst), maar de inhaalrace is vol ingezet. Het is slechts een kwestie van tijd voordat de Nederlanders de Belgen ook op dat vlak hun hielen laten zien

Renny
Oldie
Oldie
Vak: 313

Bericht door Renny » 26 okt 2019, 14:06

Zoiets kan toch ook alleen maar door nen hollander geschreven worden

PabloCesar
Newbie
Newbie

Bericht door PabloCesar » 26 okt 2019, 14:11

Renny schreef:
26 okt 2019, 14:06
Zoiets kan toch ook alleen maar door nen hollander geschreven worden
Tjah, moest je de onzin gaan verzamelen die Valentijn Driessen al heeft uitgekraamd, dan moet je Keygnaert misschien zelfs serieus gaan nemen...