Het Analyse Topic

Nieuws over Club Brugge: wedstrijdverslagen, opinies over Clubspelers, blessures etc.

Moderator: Moderators

Knopfler
Oldie
Oldie
Vak: 312

Het Analyse Topic

Bericht door Knopfler » 02 aug 2017, 11:19

Cheerion over Lokeren-Club
Spoiler:
Cheerion schreef:Ik was in het stadion aanwezig tijdens de wedstrijden tegen Bilbao en Basaksehir en merkte op dat spelers individueel en per linie nog niet op elkaar zijn afgestemd. Persoonlijk hoop ik dit verhaal wedstrijd na wedstrijd te zien groeien.

Eén van de grootste werkpunten is/was het uitbuiten van de sterke punten het 3-4-3 systeem dat wordt gehanteerd:
  • In aanvallend opzicht spelen beide vleugelverdedigers ter hoogte van het middenveld én beide 'plakken' best tegen de zijlijn. Zo wordt het veld breed gehouden en wordt de tegenstander horizontaal gestretcht, wat de mogelijkheid biedt om in de openingen te duiken. De tegenstander wordt door deze manier van spelen ook gedwongen meer meters te maken wat zich hopelijk vertaald naar het einde van de wedstrijd toe.
  • In aanvallend opzicht is het ook uitermate belangrijk dat de 3 'centrale' verdedigers deze vleugelspelers met een crosspass aanspelen. Hierdoor geef je de tegenstander de tijd niet om te kantelen. Tegenstanders maken best de horizontale (en verticale) lengte van hun ploeg zo klein mogelijk.
Tegen Bilbao en Basaksehir werd aan beide bovenstaande punten gezondigd:
  • De Bock kwam telkens naar binnen wanneer de bal zich op de rechterflank bevond. Hierdoor werd het veld in de breedte maar voor 75% benut wat natuurlijk in de kaart speelde van onze tegenstanders. Palacios deed dit prima maar werd jammer genoeg niet aangespeeld met een snelle crosspass.
  • De bal werd oeverloos rondgespeeld tussen onze 3 centrale verdedigers, wat de tegenstander de tijd gaf om te kantelen. Hierdoor moeten passes onder druk worden gespeeld en moet de ontvanger de bal aannemen met verhoogde druk. Risky business als je het mij vraagt...
Nadat ik dit had opgemerkt, was me ook duidelijk geworden dat Leko - knap toch als je met je neus op het spel staat en overzicht van de tribunes mist- deze zaken had opgemerkt. Geregeld werd De Bock er op attent gemaakt het veld breder te houden. Richtlijnen die niet onmiddellijk werden opgepikt door De Bock - zonder te willen stigmatiseren. Ik begrijp dat we ook tactisch in het begin van een nieuwe cyclus staan en dat dergelijke zaken beter kunnen aangepakt worden tijdens de trainingsmomenten.
Ik was benieuwd in hoeverre de mayonaise al plakt (tussen Leko en de spelers) en hoopte zelf een kleine evolutie te zien tijdens de wedstrijd Lokeren - Club Brugge.

Ik moet zeggen dat wat ik zag me uitermate tevreden stelde en dat Leko Kristinsson in snelheid heeft gepakt. Ik probeer via onderstaande screenshots bovenstaande theorie praktisch toe te lichten. Let ook even op de tijdsaanduiding, pas een 5-tal minuten ver in de wedstrijd. Wat er op duidt dat dit voorafgaand aan de wedstrijd werd gecorrigeerd en opgedragen aan de spelers. Goede analyse van de technische staf, goed gewerkt op training én dito uitvoering op het veld. Geen in-game wijziging dus.

Here we go...

Afbeelding
Inworp voor Club Brugge, volgende situaties springen in het oog:
  • Lokeren zet Club goed vast waardoor De Bock gedwongen wordt om Denswil aan te spelen.
  • Vossen wordt afgedekt door 2 centrale verdedigers. Noodzakelijk om de horizontale afstand tussen de verdedigers niet te groot te maken.
  • Enige speler van Lokeren die geen dekking opneemt is Terki (14)
  • Rafa wordt opgepikt door Mpati (35). Knap van Rafa, die na 5 minuten spel al de mogelijkheden heeft opgemerkt en al met Palacios aan spreken is.
  • Omdat Lokeren in defensieve opstelling maar een 60% van de breedte bestrijkt, ligt voor Palacios een boulevard open. Tegen de lijn kleven om het veld breed te houden... Zie hierboven! Hopelijk is aan onze centrale verdedigers dit keer ook duidelijk gemaakt dat hier mogelijkheden liggen.

Afbeelding

Denswil speelt Engels aan. Engels ontglipt aan de dekking van De Sutter door naar achter te lopen. Volgende situaties springen in het oog:
  • Koppeltjes worden nog duidelijker gevormd.
  • Terki (14) blijft de vrije speler. Hij probeert het spel van Club te lezen en kiest positie. Moet duidelijk nog groeien in dit onderdeel want moet hier al positie kiezen richting Rafa. Wordt hieronder wel duidelijk.
    Off the record, Simons is in dit onderdeel wat mij betreft wereldklasse. Voorbereiding en ervaring zijn een onmiskenbaar voordeel natuurlijk.
  • Rafa blijft centraal en houdt zo Mpati (35) in de centrale as. Opening voor Palacios blijft voorhanden.
  • Wat mij betreft, komt Palacios hier te veel naar binnen.

Afbeelding
Engels in balbezit. De Sutter zet geen actieve druk maar kijkt eerst wat zich in zijn rug aan het afspelen is. Volgende situaties springen in het oog:
  • Engels heeft hier 2 opties:
    • (A) is de 'vertragende' maar veilige pass die Lokeren de kans biedt om te kantelen. De pass werd in de wedstrijden tegen Bilbao en Basaksehir keer op keer verkozen. Een werkpunt dus...
    • (B) is de risicovollere pass en biedt Lokeren geen kans om te kantelen waardoor Club een voordeel van de 3-4-3 opstelling uitbuit. Toch nog even meegeven dat van elke professionele voetballer mag verwacht worden dat hij deze pass kan trappen. Risicovoller betekent dus niet met te veel risico.
  • Ik wil nog even jullie aandacht vestigen op de witte stippellijnen. Hiermee wordt de looplijn aangegeven wanneer Lokeren gedwongen wordt om te kantelen omdat Club de bal van links naar rechts overbrengt. De Ridder shift van Vormer op Mechele, Kehli op zijn beurt van Nakamba op Vormer en zo gaat het treintje verder.

Afbeelding
Engels trapt de zo belangrijke crosspass - zoals hierboven besproken - richting Palacios. Volgende zaken springen in het oog:
  • Lokeren is nog volop aan het kantelen. De Ridder 'zwemt' tussen Vormer en Mechele, Kehli tussen Nakamba en Vormer.
  • Idem voor Mpati (35), Mpati (35) komt uit de dekking bij Rafa om Palacios af te dekken maar 'zwemt' tussen Rafa en Palacios.
  • Terki las het spel van Club nog niet zoals het hoort en merkt de transitie van Mpati op. Rafa komt volledig vrij te staan.
  • Rafa - slim als hij is - had deze situatie al lang doorzien en maakt de loopbeweging in de vrije ruimte.

Afbeelding
De bal van Engels is niet op maat waardoor Mpati (35) kan tussenkomen. Volgende zaken springen in het oog:
  • Beide centrale verdedigers blijven in dekking bij Vossen en behouden en minimale afstand tussen beiden. Door het uitstappen van Mpati (35) komt er ruimte op de linkerflank van Lokeren.
  • Rafa zet de loopactie -zie stippellijn - verder en duikt de vrije ruimte in. Niemand tussen Rafa en de doelman.
  • Terki (14) is nog altijd op achtervolgen aangewezen omdat Rafa in de passbeweging van Engels al de loopactie inzet.
  • De Ridder zet niet verder druk op Mechele maar kiest zijn positie voor de 2e bal - die uit het duel Palacios en Mpati kan voortvloeien.
  • Merk ook de positie van De Bock op, ter hoogte van de middellijn en tegen de zijlijn. Op deze manier wordt de breedte van het veld optimaal gebruikt.

Spijtig genoeg is de bal van Engels niet op maat. Indien dit wel het geval was geweest dan was een eenvoudig deviatie van Palacios richting Rafa voldoende geweest om een actie met diepgang op te zetten.

Zoals eerder aangegeven, voltrekt deze situatie zich al na 5 minuten. Onze technische staf heeft een werkpunt aangepakt en dit duidelijk overgebracht op de spelersgroep, die op hun beurt deze theorie mooi in de praktijk omzetten. Het zal Leko ongetwijfeld veel plezier hebben gebracht.

3-4-3 brengt nog vele sterke punten met zich mee - zoals elke opstelling wel z'n sterke punten heeft - en ook hier in zijn we nog groeiende. Voor mensen die het voetbal af en toe door een tactische bril bekijken, liggen mooie tijden in het verschiet. Ik probeer jullie nog een aantal situaties voor te leggen op korte termijn. Wie weet, verruimt dit ook jullie kijk op onze Club.

Met dank aan FCB Tube voor het beschikbaar stellen van de wedstrijdenbeelden :kiss: :fcb2:
Passmap Lokeren-Club

Renny
Oldie
Oldie
Vak: 313

Re: Het Analyse Topic

Bericht door Renny » 23 aug 2017, 09:13

Passmap KVK-Club

Renny
Oldie
Oldie

Bericht door Renny » 23 aug 2017, 09:14

Renny
Oldie
Oldie

Bericht door Renny » 23 aug 2017, 09:15

Passmap Waregem-Club

Renny
Oldie
Oldie

Bericht door Renny » 23 aug 2017, 09:16

Pass map Club-Eupen

Renny
Oldie
Oldie

Bericht door Renny » 29 aug 2017, 19:18

Cheerion schreef:Ik ben zondag richting Brugge vertrokken met het idee dat het openingskwartier wel eens bepalend zou kunnen zijn voor het eindresultaat. Het debacle van Athene nog maar half verwerkt, is het ontzettend belangrijk dat Leko zijn team - of toch op z'n minst de luitenanten - mee kreeg in zijn tactisch plan.

Rondom het stadion en in de tribunes werd de kritiek op bepaalde wijzigingen voor de wedstrijd in Athene niet in dank afgenomen. De kritiek viel dit keer niet in dovemansoren en kreeg van omstaanders veel bijklank.

Toegegeven Athene was een ontnuchtering op alle vlakken en daaraan hebben we al genoeg aandacht geschonken maar telkens weer weet Leko me positief te verrassen. De symbiose onder de spelers en tussen de linies moet logischerwijs nog evolueren maar hij kan me telkens weer verrassen met enkele fijne accenten die hij weet te leggen.

Iedereen weet onderhand hoe we zijn gestart, 2-0 na een zestal minuten. Maar zat hier een plan achter of was dit louter toeval? Ik kan jullie nu al meegeven dat ik zondag na 30 seconden al het gevoel had dat er een plan bestond en dat de spelers als geheel in dit verhaal meegingen. Mjah, ik had te weinig zelfvertrouwen om dat aan de supporters rondom mij mee te delen - want een toevalstreffer is nooit uitgesloten natuurlijk - maar na 6 minuten wist ik natuurlijk beter. Maar goed ook!

Here we go...

Afbeelding
Let eerst en vooral op de tijdsaanduiding, we zijn 24 seconden onderweg. Standard trapte af via Mpoku. De witte volle lijnen duiden de dekking aan, de witte gestreepte lijnen duiden de loopactie aan en de rode gestreepte lijn duidt op de paslijn die uiteindelijk getrapt zal worden.
Interessant om vast te stellen:
  • In 24 seconden staan we met 6 (!!) spelers 15 meter op de helft van Standard.
  • De baldrager, Laifis (34), wordt onder druk gezet door Wesley en dit bijna op de 16 meter van Standard.
  • Alle voorwaartse aanspeelpunten worden afgedekt uitgezonderd Pocognoli (15) op de linksback positie.
  • Vormer (25) leest het spel goed en beslist om in te spelen op de voorwaartse druk van Wesley (7).
  • Primordiaal in deze beweging is de blik die Vormer achteruit werpt omdat hij beseft dat in zijn rug - door hoog druk zetten van Club - Mpoku vrij zal komen. Ik heb het beeld stilgezet op dit punt zodat je deze beweging kan waarnemen.
    Voor alle duidelijkheid, dit is bij de tactische bespreking vooraf duidelijk aan bod gekomen want de puzzelstukjes vallen wel bijzonder goed in elkaar zo kort na de aftrap. [dance3]
  • Let ook nog even op de positie van Limbombe (17), hij kwijt zich uitzonderlijk goed van zijn taak als linker wingback en denkt mee in het druk zetten door Fai positioneel af te dekken.
    In dit systeem op deze positie wordt veel inzet verwacht maar moet de speler ook goed communiceren met de linker centrale back en de aanvaller die uitzakt naar links. Neem zijn positie in acht. We nemen dit mee naar onderstaande screenshots.
Afbeelding
  • Het voorwaarts druk zetten van Wesley (7) werpt zijn vruchten af want Laifis (34) werd gedwongen om de bal naar Pocognoli te spelen. Een beweging die perfect in de val past die Club heeft opgezet.
  • Alle koppeltjes uit de voorgaande screenshot zijn nog intact en we zien dat Vormer (25) zijn loopactie verder heeft gezet. Hierdoor komt Pocognoli (15) onder druk te staan. Vormer laat bewust de ruimte naar de zijlijn open. Op deze manier is de passlijn naar Mpoku (40)- zie volgende screenshot - afgedekt en wordt Pocognoli (15) gedwongen een bal langs de zijlijn en onder druk te trappen. Je ziet Vormer (25) op het einde van zijn loopactie passief druk zetten. Hij nodigt Pocognoli (15) eigenlijk uit die ene bal - die in het plan van Club past - te trappen.
  • Limbombe (17) staat bovenaan al een stuk verder van Fai omdat hij ook mee het spel leest en beseft dat Standard een aanvallende transitie heeft ingezet.
  • Nakamba (30) doet iets gelijkaardig en laat ook zijn rechtstreekse tegenstander - in deze 'play' - los en anticipeert op de voorwaartse bal van Pocognoli door de dekking op Mpoku (40) in te zetten.
Afbeelding
  • Pocognoli (15) nam uiteindelijk een belabberde keuze want vond Ndongala (10) en Raman (11) in mandekking. Zoals eerder aangegeven, is Mpoku (40) niet aanspeelbaar door het goede positionele verdedigen van Vormer (25). De bal belandt uiteindelijk tussen beide voorwaartse aanspeelpunten en wordt opgepikt door Decarli (35) die is gekanteld door de dekking op Raman (11) over te laten aan Mechele (44).
  • Door de defensieve loopactie van Limbombe (17) wordt Denswil (24) de mogelijkheid geboden om te gaan kantelen naar de andere kant om zo de speelruimte voor Standard sterk te verkleinen. Ik zit in Oost en de onderlinge communicatie tussen Limbombe en Denswil was in de eerste speelminuten duidelijk zicht- en hoorbaar. Duidt er nog maar eens op dat de spelers op scherp stonden.
  • Nakamba zie je in dit beeld de dekking op Mpoku (40) verder inzetten zodat bij balverlies - d.m.v. slechte controle Decarli (35) - Mpoku afgedekt kan worden.
De toon was gezet en dat na 24 seconden. Ik ben er nog niet toe gekomen om screenshots te nemen maar herinner je de 2-0 waarbij we 10 meter op onze eigen helft de verdedigende middenvelder van Standard onder druk zetten. Allereerst door Vanaken en dan de combinatie Vormer en Limbombe waardoor de bal wordt heroverd door Vormer en ingespeeld op de vrijstaande Vanaken.

Solide plan van Leko en dito uitvoering van het volledige team. Zo zijn er nog een aantal fases in de eerste 20 minuten. Daarna nam Club wat gas terug en kwam Standard terug in de wedstrijd. Weliswaar zonder al te veel kansen.

Spijtig dat de nadruk in de geschreven en gesproken media op de terugval ligt eerder dan op de 20 minuten van actief én hoog druk zetten met doelpunten als gevolg. Deze manier van druk zetten vergt veel fysieke en mentale inspanning en eens de 2-0 op het bord staat, is het logisch dat je de inspanningen wat gaat doseren. Door naïef verder druk te zetten, zou je in de kaart spelen van Standard want na een goed halfuur zou bij veel spelers de vermoeidheid gaan spelen.

Wat mij betreft een prima plan van Leko en de zijne... Die verrassingen, ik hou er wel van. Komende 2 weken kan er hopelijk gewerkt worden aan de basis van het systeem en kunnen we stap er stap richting zetten naar een solide systeem. Als Leko er dan nog eens in slaagt op af en toe te verrassen met een fijne tweak dan zitten we op het goede spoor. Time will tell...

Renny
Oldie
Oldie

Bericht door Renny » 26 sep 2017, 08:18

Cheerion schreef:Laten we het doelpunt dat Charleroi wist te scoren eens nader bekijken.

Afbeelding
Duidelijk overtal voor Club in verdedigend opzicht. Alle spelers van Charleroi staan afgedekt. Alleen Benavente (14) staat tussen onze 2 linies. Decarli (35) is zich bewust van dit gegeven maar beslist om niet uit te stappen omdat hij anders Rezaei (9) de mogelijkheid biedt in zijn rug te duiken. Leko kiest in verdedigend opzicht voor een 'flat line' (3, 4 of 5). Ook in dit geval een keuze die te verdedigen is omdat Benavente zich in een driehoek (Nakamba, Vormer en Decarli) ver genoeg van doel bevindt.
Denswil (24) dekt verder Bedia (99) af maar toch slaagt Diandy (13) er in om Bedia (99) aan te spelen.

Afbeelding
Denswil (24) en Nakamba (30) verhogen de druk op de man in balbezit, Bedia (99). De koppeltjes vormen zich hier al een beetje meer. Mechele (44) neemt Rezaei (9) - scoort uiteindelijk het doelpunt, aandacht op deze speler dus - voor zijn rekening, Benavente (14) anticipeert op de beweging van Bedia (99) en zet een voorwaartse beweging in. Decarli (35) voelt deze actie goed aan en maakt aanstalten om Benavente (14) op te pikken.
Voor het eerst komen Cools (21) en Tainmont (7) in beeld. Cools (21) verzorgt de dekking van Tainmont maar is zich ook bewust van de ruimte tussen Decarli (35) en zichzelf. Als Bedia (99) er in slaagt zich los te rukken van Denswil (24) dan ligt hier een boulevard voor het grijpen.

Afbeelding
De koppeltjes die hierboven werden gevormd, blijven behouden. 2 zaken zijn het opmerken waard... Nakamba (30) zette wat passief druk en Bedia (99) komt in een één-tegen-één situatie met Denswil (24). Cools (21) anticipeert op de ruimte tussen zichzelf en Decarli (35) en stapt iets verder naar binnen waardoor de afstand met Tainmont (7) groter wordt. Op zich een actie die te verdedigen is!

Afbeelding
Live had ik ook de indruk dat Cools (21) zich wat ver van Tainmont (7) - toch gekend voor zijn scherpe voorzetten, remember last year - bevond. Alleen moet ik vaststellen dat Denswil (24) hier véél te snel de tackle inzet zonder de bal te ontzetten waardoor het voordeel van deze aanval naar Charleroi gaat omdat veel Brugse spelers moeten anticiperen en daarvoor de tijd niet krijgen want Tainmont (7) trapt de voorzet in 1 tijd.
Waar moet Denswil (24) hier niet tackelen:
  • Bedia (99) bevindt zich op 23 meter van het doel
  • Door de positie van Denswil (24) zal Bedia (99) gedwongen worden om met zijn linkervoet te trappen - van op 23 meter. De favoriete voet van Bedia (99) is rechts. Iets wat Denswil (24) - als professional - dient te weten.
  • Zonder tackle is de kans groot dat Bedia (99) naar buiten geduwd wordt en uiteindelijk Tainmont(7) zal aanspelen na een laterale actie van rechts naar links. Dit geeft ondertussen de tijd voor de middenvelders van Club om aan te sluiten. Stel dat Tainmont (7) er ook in slaagt om deze voorzet in 1 baltoets voor te brengen dan hebben we nog altijd een evenwicht omdat iedere aanvaller afgedekt wordt door zijn rechtstreekse verdediger. In wat volgt, zie hieronder is dit niet meer het geval.

Door het missen van deze tackle van Denswil (24) moet Decarli (25) uitstappen op Bedia (99) nadat hij er in slaagt om een goede pass naar Tainmont (7) te versturen. Wat volgt, is dat Mechele zijn dekking op Rezaei (9) moet opgeven en het gevaar Benavente (14) - voorheen afgedekt door Decarli (35) - op te pikken die een loopactie inzet naar de eerste zone. Hierdoor komt Rezaei (9) vrij in de 2e zone en slagen Limbombe (17) en Nakamba (30) er niet in om Rezaei (9) tijdig op te pikken (zoals eerder gesteld door de perfecte sweeper van Tainmont (7)).
[/list]

Afbeelding
De actie zet zich kort verder. Tainmont (7) trapte de voorzet nog niet op dit beeld maar toch zie je de spelers kantelen nadat Denswil (24) zijn tackle heeft gemist. In deze fase wil ik jullie de loopacties van Benavente (14) naar de eerste zone en Rezaei (9) naar de tweede zone onder de aandacht brengen.
Wat volgt, is die schitterende voorzet van Tainmont (7)...

Afbeelding
De voorzet is ondertussen getrapt - voor wie de bal zoekt, de bal bevindt zich op dit beeld net boven het hoofd van onze doelman - en de loopacties zijn ondertussen ingezet. Benavente (14) maakt de goede loopactie naar de eerste zone waardoor Rezaei (9) vrij komt te staan in de 2e zone. Geen enkele Brugse speler is er in geslaagd om Rezaei (9) op te pikken. Is er goed gecommuniceerd? Moeilijk te zeggen want ook als de communicatie van het middenveld uit naar Mechele er zou geweest zijn, was het moeilijk geworden om dit nog recht te zetten.
Mijns insziens is niets verkeerd met de positie die Horvath inneemt. De voorzet was schitterend getrapt (snelheid en effect) waardoor het onmogelijk was om hier tussen te komen. Hij verkleint zijn doelvlak en maakte zich breed. Spijtig voor Club is de kopbal van hetzelfde niveau als de voorzet van Tainmont (7).

Moraal van het verhaal, spijtig inzetten van de tackle van Denswil (24) op een plaats op het veld waaruit een veldgoal heel moeilijk is gezien de situatie die zich voor Bedia (99) afspeelt. Hierdoor kantelt het verdedigend voordeel van Club in een aanvallend voordeel voor Charleroi. De klasse van Tainmont - als het aankomt op trappen van voorzetten - is ook niet te ontkennen en speelt een belangrijke rol in deze geslaagde aanval.

Gisteren slaagde ons team er in om Charleroi voor problemen te stellen tijdens een thuiswedstrijd. Het is niet vele teams gegeven de laatste 2 jaar...
Wat mij persoonlijk uitermate plezierde tijdens het opbouwen van een meerderheid van onze aanvallen?
  • De crosspasses van Denswil, Vormer, Cools en in mindere mate Decarli naar de andere flank waar een spelers sowieso vrij komt te staan omdat elke verdedigende ploeg kantelt naar het balbezit.
  • Als een verticale pass niet mogelijk is, slaagden we er eindelijk eens in om de bal via de vrije man in de verdediging naar de andere kant van het veld te brengen met een minimum aan baltoetsen. In vele gevallen gingen de ballen van Mechel - centrale man - naar Decarli of Denswil in één tijd waardoor je Charleroi de tijd niet geeft om te kantelen. Deze negatieve meters - voor Charleroi - moeten dan worden uitgevoerd aan een hogere snelheid wat naar het einde toe altijd doorweegt in een afrekening.

Renny
Oldie
Oldie

Bericht door Renny » 02 okt 2017, 10:19

Nescio schreef:

Renny
Oldie
Oldie