ja en nee, er moet combinatie van beide zijn.Digress schreef: ↑04 dec 2019, 14:27Dingen zoals wiskunde en fysica heb ik moeten leren nadat ik begon te werken, ik heb dat nooit op school geleerd. Dat is eigenlijk triest om te zeggen, maar op school leer je dingen vanbuiten, formulekes en een paar manieren om dingen te berekenen (ooit zelfs op een examen het meetkundig en algebraïsch bewijs van vierkantswortel twee moeten geven, was het moeilijkste dat ik ooit moeten vanbuiten leren heb), maar je leert nooit waarom. Dat soort dingen heb ik uit interesse moeten leren, en pas dan kan je het echt wel. Je leert een staartdeling uitvoeren op school (niet meer hoor ik, maar humor me), maar je leert niet waarom een staartdeling werkt, en ik vind dat problematisch.
Nee, er wordt niet genoeg geleerd op school, er wordt teveel geblokt. Dat is omdat je - om mensen iets complex goed te kunnen aanleren - daar individueel moet mee bezig zijn. En of het nu gaat om het leerplan, om de opleiding van leerkrachten of het gebrek aan budget - dat wordt niet gedaan.
Ik heb op mijn schoolcarrière één leerkracht gehad die vooral benadrukte om kritisch na te denken - dat was een leraar geschiedenis. Maar dat was de enige.
Bewijzen van buiten leren is natuurlijk een foute manier van aanleren, aangezien een bewijs opgebouwd moet worden als je het snapt. Maar dan moet de leraar het ook wel snappen natuurlijk ;-)
Maar met een basiskennis vanbuiten leren is niet veel mis lijkt mij, dat helpt je alleen maar om erna meer dingen te kunnen kritisch en sneller te kunnen bekijken.
Ik ben maar al te blij dat ik ongeveer weet waar veel landen liggen. ik zou dat ook elke keer kunnen opzoeken, met de smartphone is dat vlakbij. Maar als ze op het nieuws spreken over een opstand in hongkong ben ik toch blij dat ik daar iets van 'vanbuiten' geleerd heb. Om er dan verder dingen over te kunnen opzoeken.
Zoals de tafels vanbuiten leren, dat kon in mijn jeugd al met een rekenmachine, maar als je dat altijd gaat gebruiken verlies je achteraf toch veel tijd. En kan je bepaalde dingen ook niet meer snappen.
een gulden middenweg zodat de kinderen capaciteiten kweken waar ze het meeste aan kunnen hebben in de toekomst.