Voorkom COVID-19/Corona en de verspreiding naar anderen!

[*] Was je handen regelmatig en grondig met water en zeep
[*] Hoest of nies in een papieren zakdoek of in de binnenkant van je elleboog
[*] Raak je gezicht zo weinig mogelijk aan
[*] Vermijd handen geven
[*] Vermijd nauw contact met personen die ziek zijn
[*] Hou 1 tot 2 meter afstand van personen, zelfs als ze niet ziek zijn

En ook, blijf thuis als je ziek bent. Je kan het aan andere zwakkere mensen doorgeven!

(LINK) - Extra info
(LINK) - Statistieken over het virus
(LINK) - Statistieken over de situatie in België

Politiek en verkiezingen

Koetjes en kalfjes

Moderator: Moderators

Op wie stemmen jullie bij de volgende verkiezingen?

SPA
39
5%
VLD
86
11%
PVDA
60
8%
NVA
252
33%
Vlaams Belang
153
20%
CD&V
36
5%
Groen
85
11%
Blanco
44
6%

Totaal aantal stemmen: 755

Digress
Oldie
Oldie

Re: Politiek en verkiezingen

Bericht door Digress » 18 feb 2020, 11:14

Digress schreef:
17 feb 2020, 16:02
Jootje schreef:
17 feb 2020, 15:15

Dat is een andere discussie dan deze problematiek. Of wil je eigenlijk zeggen dat het niet uitmaakt wie de regering vormt? Waarom is het dan zo moeilijk in dit landje?
Dat is helemaal geen andere discussie natuurlijk. Als ze al in Thuringen een regering moeten maken met AfD via een rebellie van de CDU-afdeling dan lijkt mij ons probleem niet bepaald geïsoleerd. In Frankrijk woedt er een regelrechte burgeroorlog.
Om dat nog eens kracht bij te zetten (onze regering is gewoon een loopjongen van Europa en heeft geen enkele soevereiniteit of legitimiteit meer over):

Blue Eagle
Oldie
Oldie

Bericht door Blue Eagle » 18 feb 2020, 11:48

Matteo Carati schreef:
18 feb 2020, 09:29
Organiseer gewoon die fucking verkiezingen al hé zeg ... allemaal tijdsverlies nu
en Vlaams Belang gaat daar een monsterscore halen, wees maar zeker.
Alsof nieuwe verkiezingen het huidige probleem gaan oplossen, integendeel.
Nogmaals mensen gaan oproepen om te gaan stemmen, nogmaals mensen die hun zondag mogen gaan opofferen om voor bijzitter te komen spelen, nogmaals het landschap verstoord door mottige verkiezingenaffiches met zeepsmoelen op, nogmaals inhoudloos spierballengerol in allerlei verkiezingsdebatten...en waarvoor? Extra stemmen voor Vlaams Belang en de PS waardoor het nog moeilijker wordt om een regering te vormen dan nu.

Nee, geen zin hierin louter om het Vlaams Belang te plezieren terwijl ze toch nooit gaan mogen meedoen.

BjeurnEngels
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door BjeurnEngels » 18 feb 2020, 16:39

Fluppe :mrgreen:

CePa
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door CePa » 18 feb 2020, 17:42

Het is zonde voor Van Grieken dat hij FDW niet buiten krijgt.

Hou jullie klaar om morgen Kamervoorzitter Patrick Dewael het veld zien ingestuurd te worden.

jppapin
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door jppapin » 18 feb 2020, 18:27

CePa schreef:
18 feb 2020, 17:42
Het is zonde voor Van Grieken dat hij FDW niet buiten krijgt.

Hou jullie klaar om morgen Kamervoorzitter Patrick Dewael het veld zien ingestuurd te worden.
waarom? Het is al veertig jaar overduidelijk waar het VB voor staat, TVG wist heel goed in wat voor partij hij terecht kwam en welke figuren in die partij circuleren. Gelukkig dat zo n FDW af en toe eens de ware onder de aandacht brengt.

kapitan
Senior Member
Senior Member

Bericht door kapitan » 18 feb 2020, 19:52

Digress schreef:
18 feb 2020, 11:08
kapitan schreef:
18 feb 2020, 10:59
lucky luke schreef:
17 feb 2020, 22:12
Wat een gezever allemaal. Leer samenleven. Alsof onze Waalse buren een vreemde soort zijn. Ze spreken gewoon Frans. Ik woon dicht bij de Henegouwse grens, wel ik heb meer affiniteit met mijn Doornikse vrienden dan met een Antwerpenaar. Ik praat Frans met hen ,zij praten wat Nederlands met mij, no problem. Heel verrijkend allemaal ,we leren van elkaar, maken samen leute, gaan samen naar Club en steken onze schouders op bij het politieke gekrakeel. En kom niet af met de dooddoener dat beide landsdelen politiek mijlenver uit elkaar liggen. De West-vlaming stemde vooral tjeef, de Antwerpenaar vooral NV-A. Gaan we die twee provincies ook tegen elkaar uitspelen ?
Ook ik woon aan de taalgrens, ook ik heb Waalse buren, straffer nog, ik heb zelfs Waalse familie aan mijn moederslijn.
Ook wij spreken onder elkaar en hebben meer affiniteit met elkaar dan de Luikenaar en de Antwerpenaar.
Wij zijn het eens dat België zo niet verder kan en serieus moet hervormd worden naar de regio's toe.
Hervormd naar de regio's, inderdaad, maar niet naar de taalgemeenschappen. Akkoord?
100% akkoord en zoals destatte zegt: in Brussel een volwaardige tweetalige regio met een 50-50 parlement en regering!

harkie15
Oldie
Oldie

Bericht door harkie15 » 18 feb 2020, 20:12

kapitan schreef:
18 feb 2020, 19:52
in Brussel een volwaardige tweetalige regio met een 50-50 parlement en regering!
Oei, daar zal véél volk komen naar kijken, vrees ik.

Freethielsupporter
W-Beveren

Bericht door Freethielsupporter » 18 feb 2020, 20:16

kapitan schreef:
Digress schreef:
kapitan schreef:

Ook ik woon aan de taalgrens, ook ik heb Waalse buren, straffer nog, ik heb zelfs Waalse familie aan mijn moederslijn.
Ook wij spreken onder elkaar en hebben meer affiniteit met elkaar dan de Luikenaar en de Antwerpenaar.
Wij zijn het eens dat België zo niet verder kan en serieus moet hervormd worden naar de regio's toe.
Hervormd naar de regio's, inderdaad, maar niet naar de taalgemeenschappen. Akkoord?
100% akkoord en zoals destatte zegt: in Brussel een volwaardige tweetalige regio met een 50-50 parlement en regering!
Als je het als volwaardige tweetalige regio wil laten uitkomen, dan is er geen splitsing in het parlement, dan is er gewoon een lijst met alle partijen op en dan kan iedereen kiezen voor wie hij wil van alle partijen. Maar dat is op vraag van de Vlaamse partijen al afgeschaft met het Lambermontakkoord omdat ze zo weinig zetels haalden. Ter info: de huidige zetelverdeling 17(Ned)-72(Fra) is eigenlijk al 25% teveel Nederlandstalige zetels volgens het aantal mensen dat gaat stemmen. 50-50 zou dan wel helemaal belachelijk zijn.

vencer
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door vencer » 18 feb 2020, 20:19

Freethielsupporter schreef:
18 feb 2020, 20:16
kapitan schreef:
Digress schreef:

Als je het als volwaardige tweetalige regio wil laten uitkomen, dan is er geen splitsing in het parlement, dan is er gewoon een lijst met alle partijen op en dan kan iedereen kiezen voor wie hij wil van alle partijen. Maar dat is op vraag van de Vlaamse partijen al afgeschaft met het Lambermontakkoord omdat ze zo weinig zetels haalden. Ter info: de huidige zetelverdeling 17(Ned)-72(Fra) is eigenlijk al 25% teveel Nederlandstalige zetels volgens het aantal mensen dat gaat stemmen. 50-50 zou dan wel helemaal belachelijk zijn.
Even belachelijk als de ratio zetels tov stemmen in het federaal parlement.

Freethielsupporter
W-Beveren

Bericht door Freethielsupporter » 18 feb 2020, 20:33

vencer schreef:
18 feb 2020, 20:19
kapitan schreef:

Ook die ratio klopt inderdaad niet volledig (heb ikzelf ook al eerder aangehaald), maar er is wel nog een serieus verschil tussen 10% (volgens de inwonersaantallen is het aantal zetels op zich slechts 3% ofwel 2 (1,7) zetels) en 25% teveel, laat staan om bij 50-50 224% zetels teveel te hebben voor een groep (terwijl die groep er niet moet zijn, als tweetalig gewest zouden er gewoon eengemaakte lijsten moeten zijn, geen aparte).

En eigenlijk zouden we hier in Vlaanderen ook gewoon moeten kunnen stemmen op de "Waalse" partijen en omgekeerd vind ik. Daar kan uiteindelijk iedereen wel bij varen dat er politiek gevoerd moet worden om kiezers over het hele land te overtuigen in plaats van slechts een deel. Op dat vlak vind ik die videoboodschap van Magnette wel knap (dan bedoel ik het feit dat hij het doet, de inhoud, dat laat ik in het midden), dat hij de Nederlandstaligen ook aanspreekt en zich niet beperkt tot enkel zijn eigen kiespubliek.

Dan kunnen Walen die ook voor onafhankelijke regio's of confederalisme zijn hun stem ook kwijt, of kunnen Vlamingen die bv eerder links zijn en hier geen sterke figuren vinden hun stem bij de Franstalige lijsten kwijt. En laat bv NVA dan ook maar proberen om de mensen daar te overtuigen en de Waalse partijen de Vlamingen overtuigen van elkaars standpunten. In plaats van elkaar uit elkaar drijven, gaat dat eerder de politiek dichter bij elkaar brengen daar kan iedereen enkel van profiteren of het dan is om uiteindelijk communautair grote veranderingen door te voeren of om makkelijker werkende regeringen samen te stellen.

cis19
Oldie
Oldie
Vak: 424

Bericht door cis19 » 18 feb 2020, 20:50

Digress schreef:
18 feb 2020, 11:14
Digress schreef:
17 feb 2020, 16:02
Jootje schreef:
17 feb 2020, 15:15

Dat is een andere discussie dan deze problematiek. Of wil je eigenlijk zeggen dat het niet uitmaakt wie de regering vormt? Waarom is het dan zo moeilijk in dit landje?
Dat is helemaal geen andere discussie natuurlijk. Als ze al in Thuringen een regering moeten maken met AfD via een rebellie van de CDU-afdeling dan lijkt mij ons probleem niet bepaald geïsoleerd. In Frankrijk woedt er een regelrechte burgeroorlog.
Om dat nog eens kracht bij te zetten (onze regering is gewoon een loopjongen van Europa en heeft geen enkele soevereiniteit of legitimiteit meer over):
Digress de EU is een mooi project en zou een enorme meerwaarde kunnen betekenen het zijn de 3de rangspolitiekers die aan de knoppen zitten in de unie die er een fuckup hebben van gemaakt. Denk trouwens dat de meeste regeringen de Eu niet nodig hadden om bovengenoemde maatregelen door te voeren.

nastaban
Junior Member
Junior Member

Bericht door nastaban » 18 feb 2020, 21:20

https://www.demorgen.be/politiek/n-va-v ... ce=twitter

Misschien moeten NVA'ers hier wel blij mee zijn. Anders konden we alle Vlaams Nationalisten hun Belgische nationaliteit afnemen... ze willen toch geen Belg zijn Lol.

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk

nastaban
Junior Member
Junior Member

Bericht door nastaban » 18 feb 2020, 21:22

NVA, dat is een vlaemsch front vormen tegen een federale regering van ons landje en z'n hardwerkende burgers die vooruit willen, terwijl ze dit land en de gezinnen al 5 jaar financieel leegzuigen...ge moet het dan toch maar weer durven zeggen in de media.... :-)

Digress
Oldie
Oldie

Bericht door Digress » 18 feb 2020, 21:26

kapitan schreef:
Digress schreef:
kapitan schreef:

Brussel heeft niks meer te maken met Vlaanderen, of met Wallonië. Als België splitst wordt Brussel een Europese vrijstaat. Ik ga er geen slaap om laten alleszins.

vencer
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door vencer » 18 feb 2020, 21:57

18 feb 2020, 20:33
vencer schreef:
18 feb 2020, 20:19

Ook die ratio klopt inderdaad niet volledig (heb ikzelf ook al eerder aangehaald), maar er is wel nog een serieus verschil tussen 10% (volgens de inwonersaantallen is het aantal zetels op zich slechts 3% ofwel 2 (1,7) zetels) en 25% teveel, laat staan om bij 50-50 224% zetels teveel te hebben voor een groep (terwijl die groep er niet moet zijn, als tweetalig gewest zouden er gewoon eengemaakte lijsten moeten zijn, geen aparte).

En eigenlijk zouden we hier in Vlaanderen ook gewoon moeten kunnen stemmen op de "Waalse" partijen en omgekeerd vind ik. Daar kan uiteindelijk iedereen wel bij varen dat er politiek gevoerd moet worden om kiezers over het hele land te overtuigen in plaats van slechts een deel. Op dat vlak vind ik die videoboodschap van Magnette wel knap (dan bedoel ik het feit dat hij het doet, de inhoud, dat laat ik in het midden), dat hij de Nederlandstaligen ook aanspreekt en zich niet beperkt tot enkel zijn eigen kiespubliek.

Dan kunnen Walen die ook voor onafhankelijke regio's of confederalisme zijn hun stem ook kwijt, of kunnen Vlamingen die bv eerder links zijn en hier geen sterke figuren vinden hun stem bij de Franstalige lijsten kwijt. En laat bv NVA dan ook maar proberen om de mensen daar te overtuigen en de Waalse partijen de Vlamingen overtuigen van elkaars standpunten. In plaats van elkaar uit elkaar drijven, gaat dat eerder de politiek dichter bij elkaar brengen daar kan iedereen enkel van profiteren of het dan is om uiteindelijk communautair grote veranderingen door te voeren of om makkelijker werkende regeringen samen te stellen.
Van mijn part mag dat ingevoerd worden, maar ik heb het al 100 keer gezegd: je krijgt dat er bij de Walen niet nooit jamais door. Die geven hun pariteiten en alarmbelprocedures niet zomaar op hoor.

jurgenv
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door jurgenv » 18 feb 2020, 22:06

nastaban schreef:
18 feb 2020, 21:22
NVA, dat is een vlaemsch front vormen tegen een federale regering van ons landje en z'n hardwerkende burgers die vooruit willen, terwijl ze dit land en de gezinnen al 5 jaar financieel leegzuigen...ge moet het dan toch maar weer durven zeggen in de media.... :-)

'Zen blijven', nastaban. Tis deze keer niet de NVA die 'non' zegt.

harkie15
Oldie
Oldie

Bericht door harkie15 » 18 feb 2020, 22:16

18 feb 2020, 20:33

Wel, ik heb nieuws voor je: niemand houdt de Waalse partijen tegen ook in Vlaanderen lijsten in te dienen (of de Vlaamse partijen in Wallonië).
Dat is perfect mogelijk, volgens de kieswetgeving. Zo zouden ze meteen weten hoe (weinig) populair ze zijn in het andere landsgedeelte.
De Vlaamse partijen hebben indertijd nog lijsten ingediend in Wallonië en ze hadden zelfs tot tweemaal toe een verkozene.
Zo werd Toon Van Overstraeten voor de Volksunie in 1985 dankzij het spel van de apparentering met 493 stemmen (0,3 %) verkozen tot senator.
Maar als verkozene in Nijvel, maakte hij ook van rechtswege deel uit van het Waals Parlement en van het Parlement van de Franse Gemeenschap.
Zijn geloofsbrieven werden echter niet erkend en hij werd manu militari verwijderd en mocht er nooit zetelen.
In 1978 onderging Aline Bernaerts, een verkozene in Nijvel van de toenmalige PVV (voorloper van Open VLD) overigens hetzelfde lot.

Marnix
Newbie
Newbie

Bericht door Marnix » 18 feb 2020, 22:41

Marnix schreef:
18 feb 2020, 10:50
Digress schreef:
18 feb 2020, 10:31
Marnix schreef:
18 feb 2020, 10:18
Een extreem-rechts bericht uit Het Laatste Nieuws: https://www.hln.be/in-de-buurt/bilzen/a ... ~aef4008c/
Ik denk niet dat je snapt wat ik bedoel. Die dingen kunnen allemaal afzonderlijk waar zijn natuurlijk. Dat gebouw kan even haar brandweervergunning verloren zijn. Dat gebouw kan asbest bevat hebben in de dakconstructie. Dat alles samen betekent nog altijd helemaal niks.

De huizen in het dorp waar ik woon bevatten bijna allemaal asbest. Als je hier passeert zie je hier nog overal "Eternit" op de zijgevel staan. Mocht hier een huis afbranden zou er geen haar op mijn hoofd zijn dat eraan denkt of dat aangestoken is door de eigenaar.

Mocht ik eigenaar zijn van een oud gebouw en ik krijg opeens veel geld om het als asielcentrum te laten gebruiken, maar er is wel veel commotie en dat gebouw komt opeens overal in de media, vind jij dat - mocht ik de intentie hebben om dat gebouw af te branden om de verzekering op te lichten - dat dat moment een goed moment zou zijn om dat te doen?

Ik vind dat zeer ongeloofwaardig, en ik verwacht wel wat meer dan "er zit asbest in het dak" om mij daarvan te overtuigen.

Maar soit, voor de rest weet ik er ook niet veel van af natuurlijk.
Ik snap maar al te goed wat jij bedoelt.

De familie baatte een woonzorgcentrum uit (https://www.woonzorgweb.be/rusthuizen/l ... rk-van-noe) maar de vergunning werd ingetrokken > https://www.hbvl.be/cnt/dmf20191028_046 ... um-spouwen

De familie wendt zich tot de overheid om er een asielcentrum van te maken en de vraag is wie voor de renovatiekosten opdraait. En wat met de asbest ?

Wordt vervolgd -)
De Ark van Noé verliest haar vergunning in 2018: het aantal VTE van het woonzorgcentrum gaat van 30,4 in 2017 naar 0. Was er in 2015 nog een winst van 121.780 Euro, wordt dit een schuld van 356.146 Euro in 2018, waardoor de te bestemmen winsten van om en bij de 200.000 Euro van de voorgaande jaren worden omgebogen naar -171.860 Euro in 2018.

De laatste strohalm voor de familie is Fedasil, maar er zijn problemen met de brandveiligheid en asbest. Renovatie op kosten van de belastingbetaler ligt nogal moeilijk, maar dan kraait de rode haan. En nog wel vanop de verdiepingen, waardoor het asbesthoudend dak in de as gaat. Toeval ?

Er is nog steeds geen spoor van de dader(s), maar het Vlaams Belang werd onmiddellijk en zonder bewijzen aan de schandpaal genageld door de politiek-correcte goegemeente. Aangezien gratuite beschuldigingen blijkbaar geen probleem zijn: op basis van zijn non-verbale communicatie tijdens de VRT nieuwsuitzending van 11/11/19 denk ik dat Egide Noé de tondeldoos in z'n handen had.

Renny
Oldie
Oldie
Vak: 313

Bericht door Renny » 18 feb 2020, 22:43

Maakt allemaal niet uit. Het had echt gebeurd kunnen zijn!

olhanense
Oldie
Oldie

Bericht door olhanense » 18 feb 2020, 22:47

Jambon bekogeld met tomaten op de uitreiking van de cultuurprijzen. Iemand die zijn prijzengeld aan de pvda geeft en Luc Tuymans die zijn kat stuurt :mrgreen:
Waarom Jambon daar ook gewoon niet wegblijft...

vencer
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door vencer » 18 feb 2020, 22:51

Verwaande cultuursnobs, een hoger niveau dan dit moet je daar ook niet van verwachten.

Bernie
Senior Member
Senior Member

Bericht door Bernie » 19 feb 2020, 00:01

Woolmouse United schreef:
17 feb 2020, 13:21
hvdw schreef:
17 feb 2020, 12:18
Renny schreef:
17 feb 2020, 12:05

NVA is al lang niet meer voor een splitsing, wel voor confederalisme.
Da's nu wel letterlijk het eerste wat bij oprichting van die partij werd gesteld, dat ze zonder compromissen voor onafhankelijkheid waren.

Confederalisme vind ik ook maar een zwaktebod.

Met een verregaande confederalisme ben ik al content, zodat we om te beginnen de jaarlijkse +6 miljard die naar het zuiden gaat, op een betere manier kunnen gebruiken voor de sociale zorg, pensioenen, verkeersinfrastructuur etc
De zes miljard zal aan de handjes van NVA blijven plakken en uitgedeeld worden aan de multinationals terwijl de sociale zorg, pensioenen gewoon nog verder uitgehold zullen worden. NVA gaat hun "rijk volk eerst" ideologie niet aanpassen als confederalisme behaald is, in tegendeel, dat kunnen ze hun goesting doen en kunnen we Amerikaanse wantoestanden verwachten.

harkie15
Oldie
Oldie

Bericht door harkie15 » 19 feb 2020, 00:47

Bernie schreef:
19 feb 2020, 00:01
De zes miljard zal aan de handjes van NVA blijven plakken en uitgedeeld worden aan de multinationals terwijl de sociale zorg, pensioenen gewoon nog verder uitgehold zullen worden. NVA gaat hun "rijk volk eerst" ideologie niet aanpassen als confederalisme behaald is, in tegendeel, dat kunnen ze hun goesting doen en kunnen we Amerikaanse wantoestanden verwachten.
De complottheorieën tieren weer welig, zie ik.

Digress
Oldie
Oldie

Bericht door Digress » 19 feb 2020, 08:05

olhanense schreef:
18 feb 2020, 22:47
Jambon bekogeld met tomaten op de uitreiking van de cultuurprijzen. Iemand die zijn prijzengeld aan de pvda geeft en Luc Tuymans die zijn kat stuurt :mrgreen:
Waarom Jambon daar ook gewoon niet wegblijft...
Zalig dat :mrgreen: Tomaten! herinner me niet dat ik dat al geweten heb.

Hassi
Oldie
Oldie
Vak: 425

Bericht door Hassi » 19 feb 2020, 08:07

Waarom gaan wij eigenlijk gaan stemmer als er nu besloten zou worden om zonder de NVA en Vlaams Belang te regeren. Ik weet dat vele nu zullen zeggen dat dit al jaren zo is maar dit moet dringend veranderen. Anderzijds laat ze maar doen, de mensen zullen ze achteraf nog meer uitkotsen.