COVID-19 Virus (Corona)

Alles van politiek en actua kan je hier bespreken

Moderator: Moderators

Dobby
Jeugdspeler
Jeugdspeler

Re: COVID-19 Virus (Corona)

Bericht door Dobby »

Djembe schreef:
22 mei 2020, 22:08
vencer schreef:
22 mei 2020, 21:25
dacoster schreef:
22 mei 2020, 20:40

Dat wel zeggen, Noorwegen beste land en nog iets.
Zonder vertaler zou ik gokken dat het laatste 'van de (of ter) wereld' is.

Ik zou het trouwens niet zien zitten om Belgie/Vlaanderen te verlaten. Ik heb het hier goed genoeg.
Ik ook, en ik vraag me trouwens af op welke basis mensen menen dat ze het elders beter gaan hebben, een betere toekomst voor hun kinderen gaan hebben. Kan toch niet dat je dit kan uitmaken door korte bezoeken of een reis naar die bestemming? Zo iets kan je toch alleen maar uitmaken als je daar geruime tijd zelf woont?
Voor sommige mensen is het gras altijd groener aan de overkant.

venividivicious
Sterkhouder
Sterkhouder

Bericht door venividivicious »

vencer schreef:
23 mei 2020, 06:52
Matteo Carati schreef:
22 mei 2020, 23:20
joseba schreef:
22 mei 2020, 22:37

We zagen al eens graag maar alles samen (gastronomie, SZ, onderwijs, zorg, infrastructuur, bier, klimaat, OV,welvaart,veiligheid, behuizing...) zijn er volgens mij voorlopig nog steeds niet zoveel plaatsen op de aardbol waar het beter leven is dan in Vlaanderen.
Is zo. Maar 1 iets hebben we niet. Natuur.
Ook al zitten dromen van verhuis naar Noorwegen. Heerlijk land.
Maar waar moet een mens daar werken? Lijkt me ook wel heel grote cultuurshock om van heel dichtgebouwd gebied / stad als bxl, plots te gaan leven in middle of nowhere. Eerste maanden heerlijk, maar daarna? Dat zijn dingen die je onmogelijk kan inschatten op voorhand lijkt me.
Gohja natuur, het hangt er van af hoe je dat concreet ziet. Bijna enkel maar omgeven door natuur maar wel kilometers moeten rijden om de dichtstbijzijnde faciliteiten te bereiken, dat is leuk voor een paar weken maar, voor mij, niet om continu te wonen. Dan liever waar ik nu woon: bossen, weides, zandvlaktes, water in de buurt maar ook alle basisfaciliteiten vlakbij.
Leuven en zijn hinterland is dan ook prachtig.

stoon
Basisspeler
Basisspeler

Bericht door stoon »

Plus dat zo afgelegen gaan wonen ook passe is. Bouw centraal en pak je fiets om naar de natuur te gaan.

jppapin
Sterkhouder
Sterkhouder

Bericht door jppapin »

stoon schreef:
23 mei 2020, 15:27
Plus dat zo afgelegen gaan wonen ook passe is. Bouw centraal en pak je fiets om naar de natuur te gaan.
no way

HeadHunter
Jong talent
Jong talent

Bericht door HeadHunter »

We zijn het precies allemaal wat beu, dat virus. Zelfs het erover praten...

Nog vaagweg gerelateerd: toch maar voor in augustus een week een huis gehuurd in Frankrijk. Normaal vertrokken we vandaag twee weken naar Toscane, maar dat zat er al een tijdje niet meer in. Het was het laatste jaar dat we buiten de zomervakantie op reis konden, vanaf september gaat de oudste naar het lager. Ach, wij zijn het slachtoffer niet van deze crisis zeker.

icecoldkillahh
Kapitein
Kapitein

Bericht door icecoldkillahh »

HeadHunter schreef:
23 mei 2020, 17:01
We zijn het precies allemaal wat beu, dat virus. Zelfs het erover praten...

Nog vaagweg gerelateerd: toch maar voor in augustus een week een huis gehuurd in Frankrijk. Normaal vertrokken we vandaag twee weken naar Toscane, maar dat zat er al een tijdje niet meer in. Het was het laatste jaar dat we buiten de zomervakantie op reis konden, vanaf september gaat de oudste naar het lager. Ach, wij zijn het slachtoffer niet van deze crisis zeker.
Moogt ge niet te luid zeggen, maar wij gaan luxeverzuimen hoor. De laatste week van juni doen de kinderen toch geen knijt meer. Wij vertrekken dan meestal voor 2 weken naar Frankrijk. Bespaart ons minstens 500 euro.

Dit jaar (mochten we geweest zijn) moesten we dagen langer in hoogseizoen boeken. Mijn prijs steeg met 200 euro. 2 nachten laagseizoen of 2 nachten hoogseizoen was 100 euro per dag verschil!

Ardee
Basisspeler
Basisspeler

Bericht door Ardee »

Matteo Carati schreef:
22 mei 2020, 23:20
joseba schreef:
22 mei 2020, 22:37
vencer schreef:
22 mei 2020, 21:25

Zonder vertaler zou ik gokken dat het laatste 'van de (of ter) wereld' is.

Ik zou het trouwens niet zien zitten om Belgie/Vlaanderen te verlaten. Ik heb het hier goed genoeg.
We zagen al eens graag maar alles samen (gastronomie, SZ, onderwijs, zorg, infrastructuur, bier, klimaat, OV,welvaart,veiligheid, behuizing...) zijn er volgens mij voorlopig nog steeds niet zoveel plaatsen op de aardbol waar het beter leven is dan in Vlaanderen.
Is zo. Maar 1 iets hebben we niet. Natuur.
Ook al zitten dromen van verhuis naar Noorwegen. Heerlijk land.
Maar waar moet een mens daar werken? Lijkt me ook wel heel grote cultuurshock om van heel dichtgebouwd gebied / stad als bxl, plots te gaan leven in middle of nowhere. Eerste maanden heerlijk, maar daarna? Dat zijn dingen die je onmogelijk kan inschatten op voorhand lijkt me.
Natuur al goed en wel, maar de maanden die ik het minst leuk vind hier zijn de donkere, koude, natte maanden. Maanden zoals nu, wanneer het weer langer klaar is en een stuk warmer, vind ik veel aangenamer. In Noorwegen zal dat er niet op verbeteren.

harkie15
Publiekslieveling
Publiekslieveling

Bericht door harkie15 »

Uittreksel uit het dagelijkse stukje in DS, van Ilja Leonard Pfeijffer, een Nederlandse schrijver, die in Genua woont en werkt.
Op Piazza delle Erbe, die als kloppend hart van de vroegere movida onder een vergrootglas ligt, worden alle angstige regels met vermoeiende precisie nageleefd, ­althans overdag en tot op een zeker uur in de avond, wanneer de drank te veel dingen vloeibaar maakt. Maar Stella en ik waren gisterenavond op Piazza Lavagna, in de ontembare Maddalena, en daar ­leken zorgen over eventueel besmettingsgevaar te worden beschouwd als een lachwekkende herinnering aan paranoïde waanzin uit een ver ­verleden. Uitgelaten groepen vrienden zaten luidruchtig opeengepakt. Er werden handen geschud en er werd ­gezoend. We vroegen ons af wie anachronistisch waren, zij, die naïeve en zorgeloze tijden deden herleven, of wij, die de quarantaine nog niet van ons af hadden geschud.

Zandmannetje
Basisspeler
Basisspeler

Bericht door Zandmannetje »

Volgende veiligheidsraad op woensdag 3 juni (ivm horeca, sportwedstrijden, ...) !
Maar de Vlaamse kleuterscholen verwelkomen dus al iedereen vanaf 2 juni... Dat noemen ze "voorbarig communiceren"...

Kjell
Sterkhouder
Sterkhouder

Bericht door Kjell »

Zandmannetje schreef:Volgende veiligheidsraad op woensdag 3 juni (ivm horeca, sportwedstrijden, ...) !
Maar de Vlaamse kleuterscholen verwelkomen dus al iedereen vanaf 2 juni... Dat noemen ze "voorbarig communiceren"...
Die aanpassing voor tweede verblijven is ook digitaal besproken door de leden vd veiligheidsraad zonder dat het effectief veiligheidsraad was. Weyts wil hetzelfde forceren voor zijn plan.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Zandmannetje
Basisspeler
Basisspeler

Kjell schreef:
23 mei 2020, 18:44
Zandmannetje schreef:Volgende veiligheidsraad op woensdag 3 juni (ivm horeca, sportwedstrijden, ...) !
Die aanpassing voor tweede verblijven is ook digitaal besproken door de leden vd veiligheidsraad zonder dat het effectief veiligheidsraad was. Weyts wil hetzelfde forceren voor zijn plan.

Klopt wel, alleen is er nu één landsgedeelte waar ze niet staan te springen om Weyts zijn plan door te voeren.
In de streek rond Luik gaan deze week zelfs de eerste versoepelingen voor scholen nog niet door. Laat staan dat ze alles open willen...
Lijkt me een boeiende digitale discussie :)

Kjell
Sterkhouder
Sterkhouder

Bericht door Kjell »

Zandmannetje schreef:
Kjell schreef:

Klopt wel, alleen is er nu één landsgedeelte waar ze niet staan te springen om Weyts zijn plan door te voeren.
In de streek rond Luik gaan deze week zelfs de eerste versoepelingen voor scholen nog niet door. Laat staan dat ze alles open willen...
Onderwijs is toch niet federaal of ben ik mis? Indien niet is het gewoon voldoende om dat plan goed te keuren, Wallonië en Brussel beslissen dan zelf in hoeverre ze erin meegaan.

fcb
Publiekslieveling
Publiekslieveling

Bericht door fcb »

Ben eens benieuwd als de horeca zal openen begin juni!

Blue @ngel
Basisspeler
Basisspeler

Bericht door Blue @ngel »

Roy Orbison schreef:@davyvm: je zal het wellicht zelf al ondervonden hebben maar Noren zijn op eerste zich echt stugge en soms wat vreemde mensen. Duurt even voor ze een buitenstaander omsluiten, als ze je inviteren voor 1 van hun zuippartijen zit je goed. Kunnen wel echte zwijnen zijn.
Sollied was eigenlijk de perfecte karikatuur
Eens een week 2 Finse wijven op bezoek gehad. Vreemdste volk ooit, enorm gesloten maar hoho als ze beginnen zuipen...

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

kapitan
Basisspeler
Basisspeler

Bericht door kapitan »

Hoeyberghs :lolpot: :lolpot: :lolpot:

Kjell
Sterkhouder
Sterkhouder

Bericht door Kjell »

fcb schreef:Ben eens benieuwd als de horeca zal openen begin juni!
België gaat een beslissing nemen over de horeca op het moment dat overal in Europa de horeca al open zal zijn.

HeadHunter
Jong talent
Jong talent

Kjell schreef:
23 mei 2020, 19:26
Zandmannetje schreef:
Kjell schreef:

Onderwijs is toch niet federaal of ben ik mis? Indien niet is het gewoon voldoende om dat plan goed te keuren, Wallonië en Brussel beslissen dan zelf in hoeverre ze erin meegaan.
Is inderdaad een bevoegdheid van de gemeenschappen. Dus het is genoeg dat de NVR zegt: "we laten het over aan de discretie van de gemeenschappen", en dan kunnen de Franstaligen gerust hun zomerslaap verder zetten.

kv21
Basisspeler
Basisspeler

Bericht door kv21 »

kapitan schreef:
23 mei 2020, 19:57
Hoeyberghs :lolpot: :lolpot: :lolpot:
Allesbehalve om te lachen natuurlijk.
Dat niemand die man tegen zichzelf beschermt.
Walgelijk figuur.

icecoldkillahh
Kapitein
Kapitein

Wanneer zou ik Nederlandse vrienden mogen bezoeken (of mee gaan fietsen).
Want als je eerst 14 dagen in Q moet.... is dst niet handig. Hahahah

harkie15
Publiekslieveling
Publiekslieveling

Bericht door harkie15 »

icecoldkillahh schreef:
23 mei 2020, 20:15
Mag dat nog niet ?
Ik heb vandaag zeker drie auto's met Nederlandse nummerplaat in het Brugse zien rondrijden.

HeadHunter
Jong talent
Jong talent

harkie15 schreef:
23 mei 2020, 21:08
icecoldkillahh schreef:
Mag dat nog niet ?
Ik heb vandaag zeker drie auto's met Nederlandse nummerplaat in het Brugse zien rondrijden.
De dealers kennen natuurlijk de goeie wegen... :wink:
De grenzen zijn nog dicht voorlopig, vermoedelijk ergens 10-15 juni de boel weer open voor de buurlanden.

icecoldkillahh
Kapitein
Kapitein

harkie15 schreef:
23 mei 2020, 21:08
icecoldkillahh schreef:
Mag dat nog niet ?
Idd, maar ik durf niet met een fiets achterop naar NL rijden

Dufresne
Sterkhouder
Sterkhouder

Bericht door Dufresne »

Zandmannetje
Basisspeler
Basisspeler

HeadHunter schreef:
23 mei 2020, 20:05
Kjell schreef:
Zandmannetje schreef:
Is inderdaad een bevoegdheid van de gemeenschappen. Dus het is genoeg dat de NVR zegt: "we laten het over aan de discretie van de gemeenschappen", en dan kunnen de Franstaligen gerust hun zomerslaap verder zetten.
Klopt !
Alleen zit de Waalse minister-president ook in de NVR om dit mee te beslissen. Na alle uitspraken dat je binnen 1 land geen andere maatregelen kan nemen, ben ik benieuwd wie gaat plooien... Want het gaat hier duidelijk over een spelletje om de macht.

Kjell
Sterkhouder
Sterkhouder

Bericht door Kjell »

Zandmannetje schreef:
HeadHunter schreef:
23 mei 2020, 20:05
Kjell schreef:
Klopt !
Alleen zit de Waalse minister-president ook in de NVR om dit mee te beslissen. Na alle uitspraken dat je binnen 1 land geen andere maatregelen kan nemen, ben ik benieuwd wie gaat plooien... Want het gaat hier duidelijk over een spelletje om de macht.
Misschien, maar Weyts volgt ook de smeekbedes van kinderartsen en psychologen door meer kinderen naar school te laten gaan. Moest hij op de NVR en de Walen wachten zit je al aan 3/6 + voorbereiding dus half juni. Dan is het ook de moeite niet meer.