Politiek en verkiezingen

Koetjes en kalfjes

Moderator: Moderators

Op wie stemmen jullie bij de volgende verkiezingen?

SPA
39
5%
VLD
86
12%
PVDA
56
8%
NVA
248
34%
Vlaams Belang
148
20%
CD&V
36
5%
Groen
84
11%
Blanco
42
6%

Totaal aantal stemmen: 739

Digress
Oldie
Oldie

Re: Politiek en verkiezingen

Bericht door Digress » 03 dec 2019, 14:04

vencer schreef:
03 dec 2019, 13:59
Als Groen/Ecolo echt groen zijn, zullen ze die uiteraard ook langer willen openhouden. Elke andere beslissing is op CO2 vlak, dat is toch het grote probleem, totaal niet te begrijpen.
Snap dat ook niet, dat die niet direct het probleem inzagen met hun gascentrales. Heel bizar allemaal, en ik denk dat dat toch iets te maken heeft met economische belangen van bepaalde drukkingsgroepen in hun sponsoringsapparaat.

Mr. P
Senior Member
Senior Member

Bericht door Mr. P » 03 dec 2019, 14:09

Ondertussen nog een beetje besparen, nu bij CAW. Zoveelste sector die de laatste jaren op straat moet komen. Tis niet dat armoede gezakt zou zijn, thuisloosheid een minder probleem is en jongerenwelzijn niet belangrijk is. In alle cijfers is te zien dat jongeren en jeugdwelzijn hard nodig is voor zowat de kwetsbaarste groep in onze samenleving op dit moment.

Renny
Oldie
Oldie
Vak: 313

Bericht door Renny » 03 dec 2019, 14:10

Mr. P schreef:
03 dec 2019, 14:09
Ondertussen nog een beetje besparen, nu bij CAW. Zoveelste sector die de laatste jaren op straat moet komen. Tis niet dat armoede gezakt zou zijn, thuisloosheid een minder probleem is en jongerenwelzijn niet belangrijk is. In alle cijfers is te zien dat jongeren en jeugdwelzijn hard nodig is voor zowat de kwetsbaarste groep in onze samenleving op dit moment.
Je bedoelt die luie parasieten van een arme mensen?

Woolmouse United
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door Woolmouse United » 03 dec 2019, 14:39

vencer schreef:
Als Groen/Ecolo echt groen zijn, zullen ze die uiteraard ook langer willen openhouden. Elke andere beslissing is op CO2 vlak, dat is toch het grote probleem, totaal niet te begrijpen.
Nochtans denkt 60% van de jongeren dat het aan de kerncentrales ligt

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/6- ... ~a855eb36/

kapitan
Senior Member
Senior Member

Bericht door kapitan » 03 dec 2019, 14:43

Digress schreef:
03 dec 2019, 14:04
vencer schreef:
Snap dat ook niet, dat die niet direct het probleem inzagen met hun gascentrales. Heel bizar allemaal, en ik denk dat dat toch iets te maken heeft met economische belangen van bepaalde drukkingsgroepen in hun sponsoringsapparaat.
Ik snap dat wel hoor.

In volle klimaatmarsen, verkiezingscampagnes, klimaatdiscussies,... zegt N-VA: we moeten ze langer openhouden. Groen/Ecolo zijnde, moet je dan zeggen dat je ze wil sluiten.
Het verhaal kan ook vice versa zijn. Kip of ei interesseert mij hier niet.
Die reactie heeft dan weer het argument teweeggebracht om een nieuwe kerncentrale (twee?) te bouwen.

Hoe je het draait of keert, de klimaatmarsen waren een electoraal gegeven. Politici zijn veel te veel gaan surfen op een golf, roepende naar het publiek ,TSUNAMI!
Had je op straat willen komen, had je het op 1 juni 2017 moeten doen. Op 4 november 2019 heb ik alvast weinig mensen op straat gezien.

Jootje
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door Jootje » 03 dec 2019, 14:48

vencer schreef:
Nog niet zo lang geleden hebben ze nochtans verkondigd dat ze daar nog altijd achter staan...
Ik heb die houding nooit begrepen in de huidige CO2-context.

cis19
Oldie
Oldie
Vak: 424

Bericht door cis19 » 03 dec 2019, 14:54

kapitan schreef:
03 dec 2019, 13:50
Oh en nog eentje:

Fedraal vicepremier Alexander De Croo zegt graag een discussie te willen over het langer openhouden van de kerncentrales.

Nu eens zien, hoe groen/ecolo gaat reageren.
is gezegd door van yperseele (1 van de belangrijkste personen in de klimaatdiscussie en toevallig belg) artikel staat ook in brossen op vrijdag. Maar vrees dat de groenen zowel vlaams als waals zich zodanig hebben vastgereden in hun eigen grote gelijk dat ze de bocht niet zullen willen maken omdat het gezichtsverlies te groot zou zijn.

Renny
Oldie
Oldie
Vak: 313

Bericht door Renny » 03 dec 2019, 14:56

Woolmouse United schreef:
03 dec 2019, 14:39
vencer schreef:

Maar onderwijs ze zeker niet over de klimaat-problematiek! Laat die propaganda uit de klaslokalen!

Woolmouse United
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door Woolmouse United » 03 dec 2019, 15:21

Renny schreef:
03 dec 2019, 14:56
vencer schreef:

Maar onderwijs ze zeker niet over de klimaat-problematiek! Laat die propaganda uit de klaslokalen!
Dat heb ik nooit gezegd. Ik zou niet liever willen dat er een uurtje (of 2) in de lessen gebruikt wordt om de problemen uit te leggen die er zijn op deze aardkloot. Alleen moet je dan wel zeker zijn dat dit een 'neutrale' uitleg is. Veel leraars zijn de N-VA niet genegen bvb. In het lagere ooit een leraar gepresteerd om écht lelijk te doen over de N-VA toen het ging over de verkiezingen, met als gevolg dat mijn dochters zich afvroegen waarom wij dan wel daarop stemden. Toen wel een vlammende mail gestuurd naar de directrice en heb een mail ontvangen met excuses.

Mijn dochters waren er ook van overtuigd dat dat de kerncentrales één van de grootste problemen was voor het klimaat. Idem het feit dat wij met diesel rijden en dus slecht voor het klimaat. Heb moeten uitleggen dat kerncentrales zo goed als geen Co2 uitstoot hebben, en diesels niet goed zijn voor de gezondheid wegens fijn stof, maar op zich ook niks te maken hebben met klimaat. Ze trokken grote ogen eigenlijk. Nu ja, ze zijn 13 en 15, ze hebben andere zorgen dan het klimaat eigenlijk.

En het mag ook eens uitgelegd worden aan jongeren (en iedereen eigenlijk) dat electrisch rijden niet betekent dat er geen CO2 uitstoot is. Als den ellentriek komt van gas/steenkool/bruinkool centrales heb je een probleem.

Dufresne
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door Dufresne » 03 dec 2019, 15:28

Renny schreef:
vencer schreef:

Als ze zouden opletten bij fysica, zouden ze dat weten.

kapitan
Senior Member
Senior Member

Bericht door kapitan » 03 dec 2019, 15:34

Dufresne schreef:
03 dec 2019, 15:28
Renny schreef:

Het evangelie van Lieve Boeve zegt dat een groepsgesprek over het welbehagen van leerlingen nuttiger is

vencer
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door vencer » 03 dec 2019, 16:31

Dufresne schreef:
03 dec 2019, 15:28
Renny schreef:

Baffe :mrgreen:

Nero
Oldie
Oldie

Bericht door Nero » 03 dec 2019, 16:46

Wat, baffe?
Klopt gewoon dat de kennis - en ook bij de bevolking in het algemeen - ondermaats is. Het kan toch niet dat er over zo'n allesomvattend thema nauwelijks les wordt gegeven? Dat moet geen vak apart zijn, maar kan in verschillende vakken worden toegelicht, van fysica tot biologie tot economie. Zou zeer waardevol zijn.

Dufresne
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door Dufresne » 03 dec 2019, 17:05

Nero schreef:
03 dec 2019, 16:46
Wat, baffe?
Klopt gewoon dat de kennis - en ook bij de bevolking in het algemeen - ondermaats is. Het kan toch niet dat er over zo'n allesomvattend thema nauwelijks les wordt gegeven? Dat moet geen vak apart zijn, maar kan in verschillende vakken worden toegelicht, van fysica tot biologie tot economie. Zou zeer waardevol zijn.
Werd bij ons nochtans uitvoerig besproken bij fysica en aardrijkskunde. En dan spreek ik over de periode 2004 - 2010.

Nero
Oldie
Oldie

Bericht door Nero » 03 dec 2019, 19:06

Dat is niet algemeen het geval. Hangt heel erg af van leerkracht en school.
Niet opletten alleen kan zo'n resultaten niet verklaren, en die vragen waren dan nog erg algemeen.

harkie15
Oldie
Oldie

Bericht door harkie15 » 03 dec 2019, 21:35

Digress schreef:
03 dec 2019, 13:44
Subversa schreef:
03 dec 2019, 13:42
die zijn twitter zeg, wat een figuur
Vind dat die heel vaak nagels met koppen slaat.
Blommaert is een bekende extreem-linkse figuur, van wie ik al in de jaren '80 onder meer artikels kon lezen over hoe niet de migranten, maar de autochtonen zich moesten aanpassen.
Sta mij toe aan artikels van een man met dergelijke opinies niet al te veel belang te hechten.

Digress
Oldie
Oldie

Bericht door Digress » 03 dec 2019, 22:04

harkie15 schreef:
03 dec 2019, 21:35
Digress schreef:
Subversa schreef:
03 dec 2019, 13:42
die zijn twitter zeg, wat een figuur
Blommaert is een bekende extreem-linkse figuur, van wie ik al in de jaren '80 onder meer artikels kon lezen over hoe niet de migranten, maar de autochtonen zich moesten aanpassen.
Sta mij toe aan artikels van een man met dergelijke opinies niet al te veel belang te hechten.
Heeft nochtans dit stuk geschreven. Dat is niet de mening van een ongenuanceerd individu, ik denk niet dat zo'n individu "extreem" te noemen is. Dus het kan zijn dat de jaren hem gemilderd hebben... Of misschien is eerder wat zelfreflectie aan de orde, harkie.

harkie15
Oldie
Oldie

Bericht door harkie15 » 04 dec 2019, 01:16

Digress schreef:
03 dec 2019, 22:04
harkie15 schreef:
Digress schreef:

Heeft nochtans dit stuk geschreven. Dat is niet de mening van een ongenuanceerd individu, ik denk niet dat zo'n individu "extreem" te noemen is. Dus het kan zijn dat de jaren hem gemilderd hebben... Of misschien is eerder wat zelfreflectie aan de orde, harkie.
Ik beweer niet dat hij niet kan schrijven, hij is tenslotte voor iets prof in Tilburg, maar wel dat al zijn schrijfsels die niet specifiek over zijn vakgebied gaan (sociolinguïstiek), marxistisch geïnspireerd zijn en dus ook vanuit die invalshoek moeten worden geïnterpreteerd.
Blommaert is tenslotte niet voor niets PVDA-militant en superdiversiteitsdenker.

jeans
Oldie
Oldie
Vak: 311

Bericht door jeans » 04 dec 2019, 04:20

harkie15 schreef:
04 dec 2019, 01:16
Digress schreef:
03 dec 2019, 22:04
harkie15 schreef:

Ik beweer niet dat hij niet kan schrijven, hij is tenslotte voor iets prof in Tilburg, maar wel dat al zijn schrijfsels die niet specifiek over zijn vakgebied gaan (sociolinguïstiek), marxistisch geïnspireerd zijn en dus ook vanuit die invalshoek moeten worden geïnterpreteerd.
Blommaert is tenslotte niet voor niets PVDA-militant en superdiversiteitsdenker.
Daarom dat het niet relevant is te weten wie wat geschreven heeft. Heb ik hier ook eens moeten/mogen lezen......

jeans
Oldie
Oldie
Vak: 311

Bericht door jeans » 04 dec 2019, 04:20

soms krijg ik de kriebels van dit spel hier met dubbele quotes tot gevolg.

kapitan
Senior Member
Senior Member

Bericht door kapitan » 04 dec 2019, 07:44

Gisteren heb ik heel genuanceerde, edoch eenvoudige, meningen gehoord over ons onderwijs en de resultaten van het PISA-onderzoek.

De boodschap is vrij simpel: in ons onderwijs is te weinig discipline, te weinig focus op overdracht van kennis, latten worden veel te laag gelegd en uitstroom/gebrek aan instroom van heel gekwalificeerde opleidingsverstrekkers.

Die Blommaert met zijn ellendig lange analyse interesseert mij niet. Hij bekijkt het te onnodig complex. Zit wat mij betreft in het hokje van over-complex-thinkers.

Noot van de schrijver: het is een algemeen menselijke tendens om te complex te denken. Er zijn in iedere strekking ook uitzonderingen.

Blue Eagle
Oldie
Oldie

Bericht door Blue Eagle » 04 dec 2019, 13:38

kapitan schreef:
04 dec 2019, 07:44
Gisteren heb ik heel genuanceerde, edoch eenvoudige, meningen gehoord over ons onderwijs en de resultaten van het PISA-onderzoek.

De boodschap is vrij simpel: in ons onderwijs is te weinig discipline, te weinig focus op overdracht van kennis, latten worden veel te laag gelegd en uitstroom/gebrek aan instroom van heel gekwalificeerde opleidingsverstrekkers.

Die Blommaert met zijn ellendig lange analyse interesseert mij niet. Hij bekijkt het te onnodig complex. Zit wat mij betreft in het hokje van over-complex-thinkers.

Noot van de schrijver: het is een algemeen menselijke tendens om te complex te denken. Er zijn in iedere strekking ook uitzonderingen.
Heb het gevoel dat het eerder andersom is. Hoe simpeler, hoe liever.
Nu ook weer met die PISA-zever: "komt omdat de jongeren te weinig discipline hebben en teveel met hunne smartphone bezig zijn!"
Dat gezaag over dat gebrek aan discipline bij de jeugd is al bezig sinds de tijd van de oude Grieken.

En aangezien de maatschappij continu verandert, moeten ook de onderwijsmethoden veranderen en dus dient er ook niet teruggegrepen te worden naar de recepten van "die goeie, ouwe tijd" waarin leerlingen braaf moesten luisteren naar de leerkracht en de leerstof zich richtte op parate kennis.

We leven nu in een tijd waar alle parate kennis binnen handbereik ligt: correct en kritisch omgaan met informatiebronnen, info analyseren, probleemoplossend en kritisch denken lijken mij dan ook belangrijker dan alle hoofdsteden ter wereld wat van buiten gaan blokken. Omgaan met informatie is belangrijker dan parate kennis. Bij de opleiding rechten laten ze de studenten toch ook niet alle wetboeken van buiten leren. Waarom zou dat nodig zijn aangezien je die wetteksten kan opzoeken. Ze correct interpreteren en toepassen is veel belangrijker.

Ik heb eerder de indruk dat het onderwijs moeite heeft mee te evolueren dan dat de leerlingen effectief dommer/luier zijn geworden.

Zandmannetje
Senior Member
Senior Member

Bericht door Zandmannetje » 04 dec 2019, 14:16

Blue Eagle schreef:
04 dec 2019, 13:38
kapitan schreef:
04 dec 2019, 07:44

Heb het gevoel dat het eerder andersom is. Hoe simpeler, hoe liever.
Nu ook weer met die PISA-zever: "komt omdat de jongeren te weinig discipline hebben en teveel met hunne smartphone bezig zijn!"
Dat gezaag over dat gebrek aan discipline bij de jeugd is al bezig sinds de tijd van de oude Grieken.

En aangezien de maatschappij continu verandert, moeten ook de onderwijsmethoden veranderen en dus dient er ook niet teruggegrepen te worden naar de recepten van "die goeie, ouwe tijd" waarin leerlingen braaf moesten luisteren naar de leerkracht en de leerstof zich richtte op parate kennis.

We leven nu in een tijd waar alle parate kennis binnen handbereik ligt: correct en kritisch omgaan met informatiebronnen, info analyseren, probleemoplossend en kritisch denken lijken mij dan ook belangrijker dan alle hoofdsteden ter wereld wat van buiten gaan blokken. Omgaan met informatie is belangrijker dan parate kennis. Bij de opleiding rechten laten ze de studenten toch ook niet alle wetboeken van buiten leren. Waarom zou dat nodig zijn aangezien je die wetteksten kan opzoeken. Ze correct interpreteren en toepassen is veel belangrijker.

Ik heb eerder de indruk dat het onderwijs moeite heeft mee te evolueren dan dat de leerlingen effectief dommer/luier zijn geworden.
2 zeer belangrijke elementen die je aanhaalt !
1) Enkel voor in quizprogramma's is het interessant om de kleinste details te weten. Maar dat wil niet zeggen dat er totaal niets meer geblokt moet worden. Je hebt een bepaalde kennis nodig om grotere zaken te bestuderen. Als ik bv geen Spaans ken, kan ik elk woord opzoeken maar een basiskennis van woorden en grammatica maken het direct een stuk handiger om een tekst te begrijpen.
Daar sluit bij aan dat leerlingen (en veel volwassenen) allesbehalve kritisch zijn op het vlak van infoverwerving. Je hoort of leest iets en voor veel mensen is dat de werkelijkheid. Elke kritische mens weet dat zelfs de meeste artikels in kranten foute info bevatten en op sociale media lezen veel mensen enkel een titel zonder de rest te lezen die soms totaal andere zaken belicht.

2) Dat leerlingen luier/dommer zijn, is een perceptie die bestaat omdat ze ook effectief minder werken voor school. De reden is heel simpel : we leven in een maatschappij waar school niet op plaats 1 staat tijdens de week want er zijn zoveel extra mogelijkheden om je tijd aan te besteden. Dit enorme aanbod zorgt dat iedereen keuzes moet maken qua tijdsbesteding maar voor jongeren is school absoluut niet het meest interessante en komt dit dus pas op plaats 2/3/4/5/...
Zo zit je ook niet met motivatie uit henzelf maar met motivatie die opgelegd wordt : door ouders, door school zelf, door de maatschappij, ...

Leerlingen kunnen bepaalde zaken veel beter dan vroeger maar scoren ook minder op andere vlakken.
Vraag is waar je als samenleving naar toe wil met de jeugd ? Kweken we mensen die direct een job kunnen uitoefenen ? Pamperen we de jeugd zodat ze een goede eerste 20 levensjaren hebben ? Proberen we er kritische wezens van te maken die zelfredzaam worden ? Willen we sociale jongeren die later ook inspanningen doen voor de samenleving ?

Feit is dat het onderwijs de laatste jaren meer een proeftuin is om allerlei leuke nieuwigheden uit te testen zonder grote visie wat eigenlijk de bedoeling moet zijn. En dat je dan onderwijsmensen hebt die niet mee willen / kunnen is een logisch gevolg. De oplossing zal wel een mix zijn van items maar steekvlampolitiek zal niet plots alle problemen oplossen omdat je in de media kan scoren met uitspraken of initiatieven.

Digress
Oldie
Oldie

Bericht door Digress » 04 dec 2019, 14:27

Dingen zoals wiskunde en fysica heb ik moeten leren nadat ik begon te werken, ik heb dat nooit op school geleerd. Dat is eigenlijk triest om te zeggen, maar op school leer je dingen vanbuiten, formulekes en een paar manieren om dingen te berekenen (ooit zelfs op een examen het meetkundig en algebraïsch bewijs van vierkantswortel twee moeten geven, was het moeilijkste dat ik ooit moeten vanbuiten leren heb), maar je leert nooit waarom. Dat soort dingen heb ik uit interesse moeten leren, en pas dan kan je het echt wel. Je leert een staartdeling uitvoeren op school (niet meer hoor ik, maar humor me), maar je leert niet waarom een staartdeling werkt, en ik vind dat problematisch.

Nee, er wordt niet genoeg geleerd op school, er wordt teveel geblokt. Dat is omdat je - om mensen iets complex goed te kunnen aanleren - daar individueel moet mee bezig zijn. En of het nu gaat om het leerplan, om de opleiding van leerkrachten of het gebrek aan budget - dat wordt niet gedaan.

Ik heb op mijn schoolcarrière één leerkracht gehad die vooral benadrukte om kritisch na te denken - dat was een leraar geschiedenis. Maar dat was de enige.

Freethielsupporter
W-Beveren

Bericht door Freethielsupporter » 04 dec 2019, 14:39

Digress schreef:
04 dec 2019, 14:27
Dingen zoals wiskunde en fysica heb ik moeten leren nadat ik begon te werken, ik heb dat nooit op school geleerd. Dat is eigenlijk triest om te zeggen, maar op school leer je dingen vanbuiten, formulekes en een paar manieren om dingen te berekenen (ooit zelfs op een examen het meetkundig en algebraïsch bewijs van vierkantswortel twee moeten geven, was het moeilijkste dat ik ooit moeten vanbuiten leren heb), maar je leert nooit waarom. Dat soort dingen heb ik uit interesse moeten leren, en pas dan kan je het echt wel.

Nee, er wordt niet genoeg geleerd op school, er wordt teveel geblokt. Dat is omdat je - om mensen iets complex goed te kunnen aanleren - daar individueel moet mee bezig zijn. En of het nu gaat om het leerplan, om de opleiding van leerkrachten of het gebrek aan budget - dat wordt niet gedaan.

Ik heb op mijn schoolcarrière één leerkracht gehad die vooral benadrukte om kritisch na te denken - dat was een leraar geschiedenis. Maar dat was de enige.
Dat wil vooral zeggen dat je slechte leerkrachten wiskunde of fysica had. Want bij een goede leerkracht moet je geen bewijzen vanbuiten blokken. Dan bewijs je dat gewoon op het examen zonder te moeten denken hoe het in de cursus staat, maar hoe je bij je eindoplossing kan komen op basis van de kennis die je hebt. Een fout die wel vaak gemaakt wordt door leerkrachten inderdaad, meer aandacht geven aan de verschillende regels in het bewijs terwijl de aandacht moet liggen aan de manier waarop men van een regel naar de volgende gaat, dat is wat je moet kennen/begrijpen, niet die regels zelf.

Want als je gewoon dingen vanbuiten gaat leren ben je er niets mee, dat vergeet je toch en als je verder gaat in richtingen van fysica en wiskunde kom je bewijzen tegen die je op den duur onmogelijk zelf vanbuiten kan leren.
Maar daar zit vooral ook het probleem, veel leerkrachten zijn zelf niet de toppers in hun vak. Dat bevorderd de kwaliteit niet echt.