Transferperiode 2020

[BREAKING] De trainer van San Lorenzo laat op een persconferentie weten dat Adolfo Gaich onder geen beding wordt verkocht voor juni.

- Club zou een poging ondernemen om Nana Ampomah terug naar België te halen. Antwerp en Genk tonen ook interesse (Ghanese media)

Politiek en verkiezingen

Koetjes en kalfjes

Moderator: Moderators

Op wie stemmen jullie bij de volgende verkiezingen?

SPA
40
6%
VLD
87
12%
PVDA
52
7%
NVA
246
34%
Vlaams Belang
143
20%
CD&V
35
5%
Groen
83
11%
Blanco
39
5%

Totaal aantal stemmen: 725

jeans
Oldie
Oldie
Vak: 311

Re: Politiek en verkiezingen

Bericht door jeans » 06 dec 2019, 03:50

Digress schreef:
05 dec 2019, 12:08
venividivicious schreef:
05 dec 2019, 11:03
kapitan schreef:
05 dec 2019, 10:51

en die staan boven de minister van onderwijs. Geloof me, ik ken het wereldje :wink:
Ik vermoed dat de info ter onzer beschikking nog steeds meer gebiased is dan de so called valse assumpties van academici... Rare statement Digress, terwijl jij op economisch vlak ook een zware theorie hardliner bent :strong:
Heb daar gisteren een tweet over gepost. Over Nordhaus, een econoom die de Nobelprijs economie gewonnen heeft met een studie over het klimaat. Die studie is een redelijk debiel allegaartje van verkeerde assumpties en belachelijke theorieën, maar wat hij wel doet is de gangbare neoliberale theorie toepassen. Komt erop neer dat zijn studie zegt dat de opwarming van de aarde met 4° de komende decennia geen grote gevolgen gaat hebben voor de economische situatie... Terwijl een groot deel van onze wereld onder water komt te liggen.

Dit is niet alleen een gevierd econoom, die heeft de meest prestigieuze prijs van de discipline gewonnen. Met dié studie. Dat zegt genoeg denk ik. Het zijn die mensen die je vertrouwt met je sociaal beleid, en met je departement Financiën. En je bent er dan over verwonderd dat je na een algemene strenge besparingsronde een tekort van 12 miljard gecreëerd hebt.

Nee sorry, ik vorm mijn eigen mening wel.
Ik heb die v raag al gesteld, hoeveel is er bij gekomen sinds deze regering een overgangsregering is? Als kenner zou je dit toch ook moeten in overweging durven nemen als je deze stelling poneert.
Want veel besparen en bijsturen is er totaal niet meer bij. Vandaar dat ik het altijd hypocriet heb gevonden om geen vervroegde verkiezingen uit te schrijven. Het heeft hen wel toegelaten om toen die klimaatmarsen op de agenda te krijgen en het Maralkeshpact op de achtergrond. Daarom, dat de cijfers ontsporen kan hen geen kl..ten schelen.

jeans
Oldie
Oldie

Bericht door jeans » 06 dec 2019, 04:08

Renny schreef:
05 dec 2019, 14:05
cis19 schreef:
05 dec 2019, 14:00
Renny schreef:
05 dec 2019, 13:43
Das toch ook die mong die bijna de komst van Verhaeghe had gedwarsboomd hé?

Liegt daar al flagrant over Gent om te beginnen.
over wat de schulden van gent of het circulatieplan ? circulatieplan heeft inderdaad voordelen maar de schulden zouden wel eens reeel kunnen zijn.
Dat het centrum van Gent commercieel dood zou zijn.
Ik nodig hem graag uit op een weekend in de komende weken.
Je niet baseren over het aantal koppen welke in de straten rondlopen. Want dat noemen ze toerisme, wat we in Brugge al vele jaren kennen.

jeans
Oldie
Oldie

Bericht door jeans » 06 dec 2019, 04:24

Nero schreef:
05 dec 2019, 14:43
We moeten af van het neo-liberale waanidee (gebaseerd op de totaal verkeerde 'Laffer curve') dat belastingen slecht zijn. Tijdens de gouden jaren van de VS was de bovenste belastingsschijf meer dan... 80%.
https://ctmirror.org/category/ct-viewpo ... s-garbage/
Ik persoonlijk vind dat belastingen op consumptie hoger moeten. En daarmee bedoel ik dat dagdagelijkse producten laag belast (btw) moeten zijn. Maar wil je gezien het inkomen luxe dan moet dat zwaar belast worden. Wil je campagne drinken bv, wel belast dat maar zwaar.Ik vind het van de pot gerukt dat alles wat met hygiëne te maken heeft aan 21% btw staat. Daarom ben ik voor het Zwitserse systeem. Lage belastingen voor inkomens, maar hogere taksen op consumptie naargelang de noodwendigheid. Dat zal ook sociaal verantwoord zijn. Zo kan men bv het verwerven van een eerste woning lager heffen dan een tweede of een derde. welke nu dezelfde btw tarief heeft.

jeans
Oldie
Oldie

Bericht door jeans » 06 dec 2019, 04:55

Digress schreef:
05 dec 2019, 16:32
Hier een link naar een studie over de impact van het verlagen/verhogen van belastingen op arbeid.

https://ec.europa.eu/social/BlobServlet ... &langId=en

Uit het stuk "policy recommendations":
Tax policy can play only a minor role in determining the outcomes of the
labour market, compared to more effective policy measures such as wage
bargaining arrangements, monetary and in‐kind transfers, job placement
services, training programmes, support to geographical mobility.

When using tax policies to improve labour market performance, it is better
to target them on specific groups of workers (married woman, lone
mothers, low‐educated individuals) and economic sectors.

It is more effective to use tax policies to affect the number of hours worked
rather than the participation choice.
Deze studie zegt dus vooral dat Stijn Baert compleet verkeerd is. Dat het verlagen van de belastingen arbeidsmarktparticipatie niet verhoogt maar vooral werkdruk verhoogt van degenen die al actief zijn op de arbeidsmarkt.

Gaan we ervan uit dat grotendeels te activeren percentage discouraged workers zijn (wat ik wel zeker weet) en dat die niet discouraged zijn door te laag loon maar te hoge werkdruk (wat in overgrote deel het geval is, heb ik al eerder een studie over gelezen maar ik ga die nog wel eens opzoeken en hier inplakken), dan gaat dit net het omgekeerde bewerkstelligen en arbeidsmarktparticipatie verlàgen ipv verhogen, én de werkdruk op de bestaande arbeidsmarkt verhogen.

De manier waarop je arbeidsmarktparticipatie verhoogt zegt deze studie is vooral opleidingen en CAO's, meer sociaal overleg.
Mag ik jou er nog eens op duiden, dat er voor elke studie nuances bestaan . En jij ziet enkel het theoretische model als waarheid. Als ik het mag geloven is de stijging van het bruto loon NIET onderhevig aan deze stelling. Want mijn inkomen zal ook stijgen als er geen extra belasting op komt. En laat net dit het discours zijn van Baert. Hij stelt het verhogen van de lonen en aldus hogere last voor de bedrijven nefast voor de werkgelegenheid. Die hogere lonen brengen hogere inkomsten voor de overheid op. Dit is de filosofie welke nu gangbaar is bij de voorliggende nota voor regeringsvorming. We krijgen zogezegd meer maar in onze zak netto hetzelfde. Waarom zou het verlagen van de lasten op mijn loon negatief zijn. In het bedrijf kenden we bv de conjunctuurpremie. Vanaf een bepaald bedrag aan omzet kreeg elke werknemer een bepaald % extra als premie gebaseerd op het loon. Dat kon zelfs tot 2% naargelang de hoogte van de omzet op het totale jaarinkomen. Joepie, maar ik hield er amper 30% netto aan over. EN jij gaat dit nu gaan verkopen dat een hoger netto tegen participatie in het bedrijf is? Zelfde verhaal bij mijn maandelijkse weekend werk, gezien het een beursgenoteerd bedrijf was en de cijfers altijd op een bepaalde dag beschikbaar moesten zijn. Van de vele overuren hield ik praktisch niets over. En het is juist, jij zou dit aangrijpen als argument zijnde een stimulans om nog meer overuren te hebben of nog meer omzet omdat het in jouw denken past. Daarom is elk economische studie uitgangspunt van een bepaald model. Ik zou dat hogere netto op die premies net beschouwen als motivatie en erkentelijkheid waarom ik vrije tijd opofferde.
Het zou dan ook heel handig zijn als je elke theoretisch model welke je hier dropt ook eens vertaalt in een echt dagdagelijks voorbeeld. Misschien dat we het dan WEL snappen dat je gelijk 'zou 'hebben.
edit: elke index of loonopslag is dan ook negatief En waarom zou een hoger netto inkomen dan de werkloosheidsuitkering of ziekte vergoeding geen goede stimulans zijn om TOCH te willen werken. Om er de motivatie in te vinden, zoals ik en anderen welke WEL werken meer motivatie en voldoening krijgen door een hoger netto loon? Daarom is het zo positief dat zij welke met pensioen zijn TOCH nog actief mogen zijn en bijverdienen. Het trek je uit de vier muren en zelfvoldaanheid. In mijn geval, ik heb daar geen behoefte aan, gezien genoeg activiteiten. In jouw theoretisch model zou het terug een middel zijn om mensen tot slavernij te dwingen voor een beetje surplus.

jeans
Oldie
Oldie

Bericht door jeans » 06 dec 2019, 05:37

Digress schreef:
05 dec 2019, 21:22
Minister schreef:
05 dec 2019, 20:58
Digress schreef:
05 dec 2019, 15:22

Dat treft, want ik vind het een achterlijke mauve klojo.
Mooi debat op de afspraak.
Idd, zoals verwacht, de N-VA debatfiche bij Baert, zonder bewijzen. Hedebouw komt met bewijzen, Baert heeft het over niet nader genoemde "wetenschappelijke synthese". Baert komt volgende verkiezingen op voor de N-VA, zie je van ver komen. Zou zijn wetenschappelijke synthese eens willen zien, maar ben 100% zeker dat ze niet bestaat.
Welke bewijzen levert Hedebouw? Enkel deze welke in zijn discours passen. Maar een maatschappij bestaat uit veel meer dan enkele duizenden of zelfs honderdduizenden individuen welke perfect passen in zijn beeld. Dat willen extrapoleren naar het ganse maatschappelijk spectrum is zo fout. En dat weet jij ook.

nastaban
Junior Member
Junior Member

Bericht door nastaban » 06 dec 2019, 07:13

Rechts vindt deftige minimumlonen en deftige pensioenen blijkbaar anti-Vlaams. Wél pro-Vlaams is blijkbaar het voortzetten van het beleid onder Michel.
Raar, want de Zweedse partijen zijn afgestraft, ook in Vlaanderen. Het signaal op 26 mei was overal ook sociaal.

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk

Digress
Oldie
Oldie

Bericht door Digress » 06 dec 2019, 08:19

jeans schreef:
06 dec 2019, 03:50
Digress schreef:
05 dec 2019, 12:08
venividivicious schreef:
05 dec 2019, 11:03

Ik vermoed dat de info ter onzer beschikking nog steeds meer gebiased is dan de so called valse assumpties van academici... Rare statement Digress, terwijl jij op economisch vlak ook een zware theorie hardliner bent :strong:
Heb daar gisteren een tweet over gepost. Over Nordhaus, een econoom die de Nobelprijs economie gewonnen heeft met een studie over het klimaat. Die studie is een redelijk debiel allegaartje van verkeerde assumpties en belachelijke theorieën, maar wat hij wel doet is de gangbare neoliberale theorie toepassen. Komt erop neer dat zijn studie zegt dat de opwarming van de aarde met 4° de komende decennia geen grote gevolgen gaat hebben voor de economische situatie... Terwijl een groot deel van onze wereld onder water komt te liggen.

Dit is niet alleen een gevierd econoom, die heeft de meest prestigieuze prijs van de discipline gewonnen. Met dié studie. Dat zegt genoeg denk ik. Het zijn die mensen die je vertrouwt met je sociaal beleid, en met je departement Financiën. En je bent er dan over verwonderd dat je na een algemene strenge besparingsronde een tekort van 12 miljard gecreëerd hebt.

Nee sorry, ik vorm mijn eigen mening wel.
Ik heb die v raag al gesteld, hoeveel is er bij gekomen sinds deze regering een overgangsregering is? Als kenner zou je dit toch ook moeten in overweging durven nemen als je deze stelling poneert.
Want veel besparen en bijsturen is er totaal niet meer bij. Vandaar dat ik het altijd hypocriet heb gevonden om geen vervroegde verkiezingen uit te schrijven. Het heeft hen wel toegelaten om toen die klimaatmarsen op de agenda te krijgen en het Maralkeshpact op de achtergrond. Daarom, dat de cijfers ontsporen kan hen geen kl..ten schelen.
Zoals al gezegd, zonder regering wordt dat begrotingstekort sowieso een overschot op termijn(wat eigenlijk de echte slechte zaak is, voor de burgers dan). Dus als je graag een begroting op orde wil zien, als dat zoooo belangrijk is, dan heb je liefst zolang mogelijk geen regering.

Digress
Oldie
Oldie

Bericht door Digress » 06 dec 2019, 08:24

jeans schreef:
06 dec 2019, 05:37
Digress schreef:
05 dec 2019, 21:22
Minister schreef:
05 dec 2019, 20:58

Mooi debat op de afspraak.
Idd, zoals verwacht, de N-VA debatfiche bij Baert, zonder bewijzen. Hedebouw komt met bewijzen, Baert heeft het over niet nader genoemde "wetenschappelijke synthese". Baert komt volgende verkiezingen op voor de N-VA, zie je van ver komen. Zou zijn wetenschappelijke synthese eens willen zien, maar ben 100% zeker dat ze niet bestaat.
Welke bewijzen levert Hedebouw? Enkel deze welke in zijn discours passen. Maar een maatschappij bestaat uit veel meer dan enkele duizenden of zelfs honderdduizenden individuen welke perfect passen in zijn beeld. Dat willen extrapoleren naar het ganse maatschappelijk spectrum is zo fout. En dat weet jij ook.
Dezelfde bewijzen die ik al leverde, namelijk dat Stijn Baert zijn beweringen niet kloppen. Kan je makkelijk zelf opzoeken. Daartegenover heeft Stijn Baert nog geen enkele keer bewijzen aangebracht om zijn bewering te staven. Daar wacht ik nog altijd op.

Er zijn geen empirische bewijzen welke in Stijn Baert zijn discours passen, enkel theorie, en die theorie is verkeerd bewezen. En ik vind het eigenlijk ongelooflijk dat er nog economen zijn die die theorie volgen na 2008, want dat is wel het ultieme bewijs dat ze al veertig jaar leugens vertellen.

En terzelfdertijd kijk maar naar Chili. Het is dat model waar Vlaanderen onder de N-VA zo graag naartoe wil. Alleen heeft Vlaanderen geen grondstoffen natuurlijk, dus de Vlaming onder de N-VA wordt gewoon een armere Chileen. De welvaartsstaat is geen drain op onze welvaart, het is de reden ervan. Tijd om dat eens te onderkennen.

theo beirfrinket
Junior Member
Junior Member

Bericht door theo beirfrinket » 06 dec 2019, 08:32

tiga schreef:
04 dec 2019, 17:06
Blue Eagle schreef:
04 dec 2019, 16:33
tiga schreef:
04 dec 2019, 15:46

bwa er zijn er toch vrij veel die dat wel zijn?
Ik zit toch vaak in vergaderingen bij mensen die bij elk ding zeggen, ah oei dat moet ik gaan opzoeken. tja

Mijn dokter toch ook wel positief dat die de symptomen vanbuiten kent.
Mijn advocaat kan toch ook direct op veel vragen antwoorden en moet niet alles gaan opzoeken.
Mijn architect kent ook wel vrij veel zonder alles te gaan opzoeken.

ge hebt volledig gelijk dat vanbuiten leren niet hetgene is dat het verschil zou mogen maken. Maar het is zeker ook niet nutteloos.
manieren en truukjes leren om dingen te onthouden is zeker niet nutteloos.
Verschil toch tussen dingen "vanbuiten" weten door daar veelvuldig mee in contact te komen dan via vanbuiten blokken.
Als ik een film 20 keer zie ken ik die ook van buiten zonder daarvoor autist te zijn.
Verschil met autisten is dat die dingen maar één keer hoeven te zien/lezen en dat al onthouden. Laat mij een lijstje vanbuiten leren en ik ben dat alweer vergeten na een week (als ik dat lijstje niet meer heb moeten gebruiken). En zo is dat ook met die leerstof van het middelbaar; 95% vergeet je toch omdat je het nooit meer moet gebruiken. Hersenen zijn beetje gelijk een harde schijf, wat niet meer gebruikt wordt, wordt eraf gegooid omdat de opslagruimte nu eenmaal niet oneindig is.
Ik snap niet goed waarom je hier autisten zit bij te betrekken? Einstein zeggen ze ook dat die waarschijnlijk Autisme had.

Ja en dat lijstje dat jij vanbuiten wil leren (of moet leren) voor je job, zal je veel vlotter kunnen vanbuiten leren, als je weet hoe je dat moet doen.
Mensen volledig afhankelijk maken van opzoekwerk is het andere uiterste. Dat wil je toch ook niet.
Mensen doen hier percies of op school moet ge alleen maar vanbuiten leren? Dan had ik nooit een diploma gehaald.

Die dokters beginnen ook met vanbuiten blokken + begrijpen + gebruiken.
Kvind da wel zot dat gij 95% van u schoolcarrière al vergeten zijt. Ik ben heel blij dat ik geleerd heb dat de schelde door antwerpen loopt, de Seine door Parijs en de Leie in genk.
(ag)

Digress
Oldie
Oldie

Bericht door Digress » 06 dec 2019, 08:36

Digress
Oldie
Oldie

Bericht door Digress » 06 dec 2019, 08:41

vencer schreef:
05 dec 2019, 23:27
Digress schreef:
05 dec 2019, 16:38
tiga schreef:
05 dec 2019, 16:37
soms praat gij toch echt chinees voor mij ze
Is misschien daarom dat ze mij soms (onterecht) ne communist noemen :P Wat begrijp je niet?
Onterecht :emiel:
Is nochtans heel duidelijk dat ik een Post-Keynesiaan ben en geen Marxist.

cis19
Oldie
Oldie
Vak: 424

Bericht door cis19 » 06 dec 2019, 09:06

als de spa nog verder wil afglijden dan moeten ze zeker nog meer clowns als bruno tobback naar de radiostudios zenden. Hoopte altijd voor de spa dat die ergens ver weg op zijn zeilboot zat rond te dobberen, er moet toch nog bekwaam personeel bij de spa rondlopen dat ze in zijn plaats kunnen sturen zoniet zie ik de toekomst van de sossen in vlaanderen niet echt positief in.

Mr. P
Senior Member
Senior Member

Bericht door Mr. P » 06 dec 2019, 09:28

Stijn Baert is nen schelen otter

Jootje
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door Jootje » 06 dec 2019, 09:35

Bij Open VLD gaat de puist ook nog openbreken.

Renny
Oldie
Oldie
Vak: 313

Bericht door Renny » 06 dec 2019, 09:38

Jootje schreef:
06 dec 2019, 09:35
Rutten buiten en ik vier feest.

vencer
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door vencer » 06 dec 2019, 09:45

Iets 'bewijzen' in economie is sowieso al een heel relatief begrip. Dat bewijst die bewuste paper die zogezegd bewijst dat de woonbonus de huizenprijzen deed stijgen (en het afschaffen ervan de prijzen dus weer zal dalen). Maar bon, ik kom dan ook uit de beta wetenschappen waar het al gemakkelijker is om iets echt te bewijzen.

kapitan
Junior Member
Junior Member

Bericht door kapitan » 06 dec 2019, 11:31

nastaban schreef:
06 dec 2019, 07:13
Rechts vindt deftige minimumlonen en deftige pensioenen blijkbaar anti-Vlaams. Wél pro-Vlaams is blijkbaar het voortzetten van het beleid onder Michel.
Raar, want de Zweedse partijen zijn afgestraft, ook in Vlaanderen. Het signaal op 26 mei was overal ook sociaal.

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
Bij mijn weten, was de overwinning van Groen en SPA in Vlaanderen nu ook niet eclatant te noemen.
Bij mijn weten, hebben de extremen gewonnen omwille van - volgens mij - voornamelijk drie zaken:

1. Migratieproblemen (Marrakech)
2. Verhoging van Pensioenleeftijd
3. Almaar duurder wordende elektriciteitsfactuur

Verder moet je het niet zien: not in my backyard

Blue Eagle
Oldie
Oldie

Bericht door Blue Eagle » 06 dec 2019, 11:38

Digress schreef:
06 dec 2019, 08:41
vencer schreef:
05 dec 2019, 23:27
Digress schreef:
05 dec 2019, 16:38

Is misschien daarom dat ze mij soms (onterecht) ne communist noemen :P Wat begrijp je niet?
Onterecht :emiel:
Is nochtans heel duidelijk dat ik een Post-Keynesiaan ben en geen Marxist.
Je moet het hen vergeven, alles wat niet neo-liberaal is, is communistisch in hun duale wereldbeeld.

Digress
Oldie
Oldie

Bericht door Digress » 06 dec 2019, 11:40

Renny schreef:
06 dec 2019, 09:38
Jootje schreef:
06 dec 2019, 09:35
Rutten buiten en ik vier feest.
Rutten buiten en Lachaert voorzitter? Kunnen ze direct fusioneren met N-VA.

harkie15
Oldie
Oldie

Bericht door harkie15 » 06 dec 2019, 13:37

Mr. P schreef:
06 dec 2019, 09:28
Dit forum gaat ten onder aan de overtuigende argumenten.

Mr. P
Senior Member
Senior Member

Bericht door Mr. P » 06 dec 2019, 13:44

harkie15 schreef:
06 dec 2019, 13:37
Mr. P schreef:
Je moet anders maar eens gewoon naar zijn ogen kijken, je zal wel overtuigd geraken.

vencer
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door vencer » 06 dec 2019, 14:18

Die almaar duurder wordende elektriciteitsfactuur snap ik eigenlijk niet zo goed. Voor het derde jaar op rij een nieuw contract afgesloten waarbij mijn maandelijkse bijdrage daalt (en ja, ik reken er de eindafrekening pro rata bij).

harkie15
Oldie
Oldie

Bericht door harkie15 » 06 dec 2019, 14:30

Mr. P schreef:
06 dec 2019, 13:44
harkie15 schreef:
Mr. P schreef:
Je moet anders maar eens gewoon naar zijn ogen kijken, je zal wel overtuigd geraken.
If so, is dat dan relevant voor zijn verhaal ?

Blue Eagle
Oldie
Oldie

Bericht door Blue Eagle » 06 dec 2019, 15:11

harkie15 schreef:
Mr. P schreef:
Sprak de man die even geleden nog dit postte:
En nog een verrassing: Hedebouw, die andere achterlijke klojo, staat op de lijst van de communisten.
Wie had dat nu ooit gedacht ?

Eerste de ene partij van het debat wat uitschelden en dan verontwaardigd zijn als de andere partij ook wordt uitgemaakt.

Mr. P
Senior Member
Senior Member

Bericht door Mr. P » 06 dec 2019, 15:25

harkie15 schreef:
06 dec 2019, 14:30
Mr. P schreef:
06 dec 2019, 13:44
harkie15 schreef:

If so, is dat dan relevant voor zijn verhaal ?
Ik heb dat toch ook niet gezegd, hij kijkt scheel. Tis al.