Oost beneden - Sfeertribune

Alles over The Blues of FCB, sfeer in JB, sfeeracties, tifo's, merchandising, ...

Moderator: Moderators

Kendrick
Kapitein
Kapitein

Re: Oost beneden - Sfeertribune

Bericht door Kendrick »

Goeie post, Zeynep.
Clement en Vormer herinneren ons regelmatig aan het belang de vocale steun die uitblijft. Dus vooraleer men begint te mekkeren tegen mensen die de begrafenissfeer beu zijn, denk ook aan de mate dat we onze mooie Club tekort doen. Ik lees altijd dat sfeer een wisselwerking is, maar bij ons moet er altijd eerst iets op het veld te zien zijn vooraleer we in actie schieten. Nooit, maar dan ook nooit omgekeerd. Over welke wisselwerking hebben we het dan in godsnaam.. Ben er zeker van dat zo'n match tegen Waregem veel feller zou zijn moest het publiek er 90' kort op zitten. Wisselwerking.

Smoren, zuipen, grappen, grollen en tetteren over de koers ipv volle focus op de match. Het dan nog vreemd vinden dat er reactie op komt. Pffff

icecoldkillahh
Kapitein
Kapitein

Bericht door icecoldkillahh »

Kendrick schreef:
29 jan 2020, 15:24
Dus vooraleer men begint te mekkeren tegen mensen die de begrafenissfeer beu zijn, denk ook aan de mate dat we onze mooie Club tekort doen. Ik lees altijd dat sfeer een wisselwerking is, maar bij ons moet er altijd eerst iets op het veld te zien zijn vooraleer we in actie schieten. Nooit, maar dan ook nooit omgekeerd. Over welke wisselwerking hebben we het dan in godsnaam.. Ben er zeker van dat zo'n match tegen Waregem veel feller zou zijn moest het publiek er 90' kort op zitten. Wisselwerking.
Dat dooddoenertje mag ondertussen ook de vuilbak in. Zowel tegen Zulte als tegen KvK komen we op voorsprong. Veranderde geen hol aan de zombies hun instelling

Zeynep
Basisspeler
Basisspeler

Bericht door Zeynep »

Kendrick schreef:
29 jan 2020, 15:24
Goeie post, Zeynep.
Clement en Vormer herinneren ons regelmatig aan het belang de vocale steun die uitblijft. Dus vooraleer men begint te mekkeren tegen mensen die de begrafenissfeer beu zijn, denk ook aan de mate dat we onze mooie Club tekort doen. Ik lees altijd dat sfeer een wisselwerking is, maar bij ons moet er altijd eerst iets op het veld te zien zijn vooraleer we in actie schieten. Nooit, maar dan ook nooit omgekeerd. Over welke wisselwerking hebben we het dan in godsnaam.. Ben er zeker van dat zo'n match tegen Waregem veel feller zou zijn moest het publiek er 90' kort op zitten. Wisselwerking.

Smoren, zuipen, grappen, grollen en tetteren over de koers ipv volle focus op de match. Het dan nog vreemd vinden dat er reactie op komt. Pffff
De PO-match tegen Genk vorig seizoen was anders wel omgekeerd, als ik me goed herinner. Je voelde het al aan de YNWA. De supporters hadden er zin in en gingen er van bij het begin vol voor. Blitzstart van Club volgde.
Wel een van de weinige keren in de laatste jaren dat we dat hebben gezien.
Het is inderdaad een wisselwerking, maar sinds we terug een stabiele topclub zijn (lees: laatste 5-7 jaar) is er een vorm van gelatenheid soms. "We gaan naar de match en dan zien we wel" in plaats van "gow, we gaan ervoor".

Zou mooi zijn mochten de plannen van TBOFCB lukken om ergens een Jaimie Webster te kunnen strikken die de boel al opjut voor de match. Kan misschien ook helpen..
Enfin, geen idee, het zal in elk geval van de supporters moeten komen. De wil om ervoor te gaan, samen met de zelfkennis om te weten in hoeverre je er zelf toe wil bijdragen.

Kendrick
Kapitein
Kapitein

Bericht door Kendrick »

Klopt dat het in topmatchen wel hank kan zijn bij aanvang van de match, maar als de spelers niet meteen op deze trein springen, is het snel gedaan.

9_inch_nails
Sterkhouder
Sterkhouder

Bericht door 9_inch_nails »

Kendrick schreef:
29 jan 2020, 16:40
Klopt dat het in topmatchen wel hank kan zijn bij aanvang van de match, maar als de spelers niet meteen op deze trein springen, is het snel gedaan.
dode boel gewoon. eigenlijk mag alleen NF zich nog een sfeergroep noemen.. maar zij hebben minstens 20 man extra nodig.

caring_fellow
Basisspeler
Basisspeler

Bericht door caring_fellow »

9_inch_nails schreef:
29 jan 2020, 18:23
Kendrick schreef:
dode boel gewoon. eigenlijk mag alleen NF zich nog een sfeergroep noemen.. maar zij hebben minstens 20 man extra nodig.
Die maken lawaai, absoluut geen sfeer.

hvdw
Basisspeler
Basisspeler

Bericht door hvdw »

caring_fellow schreef:
30 jan 2020, 08:58
9_inch_nails schreef:
Kendrick schreef:
Qua lawaai valt me dat ook wel mee, hoor ze in de Oost nauwelijks.

icecoldkillahh
Kapitein
Kapitein

Bericht door icecoldkillahh »

hvdw schreef:
10 feb 2020, 08:11
caring_fellow schreef:
30 jan 2020, 08:58
9_inch_nails schreef:

Qua lawaai valt me dat ook wel mee, hoor ze in de Oost nauwelijks.
DAT is net het probleem van NF. Niemand hoort die dus, behalve de mensen in een straal van 20 meter. Ook al een paar keer in 313 gestaan, NF hoor je niet of nauwelijks.

Als die zich naar 223 zouden verplaatsen al was het maar onderaan, dan kregen die veel meer draagkracht met hun songs

Matteo Carati
Icoon
Icoon

Bericht door Matteo Carati »

Volgens mij heb je 3 categoriëen van supporters: een sfeermaker, een sfeervolger, en een zwijger. De sfeermakers, dat zijn diegene die de aanzet geven en actief de boel in gang steken. De sfeervolgers zijn diegene die er op inpikken, maar niet zelf gaan beginnen. En dan heb je de zwijgers, die doen zelfs niet mee àls er sfeer is.
Wat je nu hebt is een enorme massa van volgers, ipv van sfeermakers. Ik ben ook zo iemand. Ik zit ook in Noord boven, maar zelf sfeer beginnen maken is iets dat ik nooit ga doen. Ik pik wel in, niet altijd, maar meestal wel.
Hoe kan je de sfeer verbeteren?
* aantal sfeermakers vergroten (in aantal): lijkt me moeilijk.
* aantal sfeermakers hun impact vergroten (in kwaliteit): hier zijn er wel mogelijkheden. Je zit met een aantal in de noord boven, je zit met de NF in noord-beneden, je zit met een groep in de Oost-beneden, en, niet vergeten: ook in de Zuid zitten best wel een aantal sfeermakers (maar dus zonder impact). Dat is gewoon véél te verspreid, waardoor de impact van elk van die groepen veel te klein is en er veel te weinig effect is. Maw: groepeer al die verschillende groepen. In JB daar nu nog aan beginnen lijkt me lastig. Iedereen blijft waar hij is, omwille van gewoonte, en omwille van plaatsgebrek en prijspolitiek.
Maar eenmaal (hopelijk snel) in een nieuw stadion, moet die groepering echt gebeuren, door 1, overduidelijke sfeertribune te maken. Achter doel dus. En Club zal daar moeten faciliteren door een duidelijke informatiecampagne en mensen echt te sturen naar een plaats die op hun maat gemaakt is.

Laney
Sterkhouder
Sterkhouder

Bericht door Laney »

Matteo Carati schreef:
11 feb 2020, 16:13
Volgens mij heb je 3 categoriëen van supporters: een sfeermaker, een sfeervolger, en een zwijger. De sfeermakers, dat zijn diegene die de aanzet geven en actief de boel in gang steken. De sfeervolgers zijn diegene die er op inpikken, maar niet zelf gaan beginnen. En dan heb je de zwijgers, die doen zelfs niet mee àls er sfeer is.
Wat je nu hebt is een enorme massa van volgers, ipv van sfeermakers. Ik ben ook zo iemand. Ik zit ook in Noord boven, maar zelf sfeer beginnen maken is iets dat ik nooit ga doen. Ik pik wel in, niet altijd, maar meestal wel.
* aantal sfeermakers hun impact vergroten (in kwaliteit): hier zijn er wel mogelijkheden. Je zit met een aantal in de noord boven, je zit met de NF in noord-beneden, je zit met een groep in de Oost-beneden, en, niet vergeten: ook in de Zuid zitten best wel een aantal sfeermakers (maar dus zonder impact). Dat is gewoon véél te verspreid, waardoor de impact van elk van die groepen veel te klein is en er veel te weinig effect is. Maw: groepeer al die verschillende groepen. In JB daar nu nog aan beginnen lijkt me lastig. Iedereen blijft waar hij is, omwille van gewoonte, en omwille van plaatsgebrek en prijspolitiek.
Maar eenmaal (hopelijk snel) in een nieuw stadion, moet die groepering echt gebeuren, door 1, overduidelijke sfeertribune te maken. Achter doel dus. En Club zal daar moeten faciliteren door een duidelijke informatiecampagne en mensen echt te sturen naar een plaats die op hun maat gemaakt is.
Je vergeet de groep van de sfeerverziekers

BORIS DE BEER
Basisspeler
Basisspeler

Bericht door BORIS DE BEER »

Matteo Carati schreef:
Sfeer kan je niet op commando bestellen.
Sommige matchen is er die kleine vonk en staat alles in brand. Soms komt dat niet ...
Hangt vaak af van kleine factoren die moeilijk te bespelen zijn.
Maar (haat voor) de tegenstander/ het soort wedstrijd/ het belang van de wedstrijd/ ... kan helpen.
Veel mensen storen zich aan het gebrek aan sfeer maar blijven zelf stil als iets in gang wordt gezet.
Boodschap is vaak vooral zelf (in ons geval in 311 als Noord Boven iets start) mee te gaan in de sfeer, wat dan ook door 312 - 313 ... wordt opgepikt ...

Trainer !
Kapitein
Kapitein

Bericht door Trainer ! »

BORIS DE BEER schreef:
12 feb 2020, 11:24
Matteo Carati schreef:
Sfeer kan je niet op commando bestellen.
Sommige matchen is er die kleine vonk en staat alles in brand. Soms komt dat niet ...
Hangt vaak af van kleine factoren die moeilijk te bespelen zijn.
Maar (haat voor) de tegenstander/ het soort wedstrijd/ het belang van de wedstrijd/ ... kan helpen.
Veel mensen storen zich aan het gebrek aan sfeer maar blijven zelf stil als iets in gang wordt gezet.
Boodschap is vaak vooral zelf (in ons geval in 311 als Noord Boven iets start) mee te gaan in de sfeer, wat dan ook door 312 - 313 ... wordt opgepikt ...
Sfeer kan je inderdaad niet bestellen maar wat MC zegt klopt wel, de ene gaat vlugger iets in gang steken wat de omstandigheden ook zijn.
Die mensen moet je samen krijgen terwijl die nu allemaal apart zitten.

Knopfler
Icoon
Icoon

Bericht door Knopfler »

Je moet ook opletten met mensen samenzetten zodat je de andere tribunes niet afhankelijk gaat maken van die ene tribune. Ik ben dan ook altijd voorstander om samen te troepen maar dan gespreid over het stadion. Het klinkt moeilijk maar wat ik bedoel is dat ik liever geen 2000 mensen zie samen troepen in één tribune waardoor de andere 3 tribunes hun bek niet opentrekken. Ik heb liever 2 tribunes van telkens 600 man die samenzitten en hun keel opentrekken en dan 2 andere tribunes waar telkens 400 samenzitten die hun keel opentrekken.

Waardoor je echt de sfeer langs alle kanten kan verkrijgen en een heksenketel hebt waardoor het lijkt dat heel het stadion in vuur en vlam staat. Want doe je het slecht krijg je Kopenhangen wantoestanden en dat trekt werkelijk op geen kloten.

twaalfde man
Sterkhouder
Sterkhouder

Bericht door twaalfde man »

Een mooi stukje op Sporza over het ontstaan van de Spionkop en hoe die spionkop onlosmakelijk verbonden is met overwinning(en) van de Boeren!

ik hoop dat met het nieuwe stadion ook de term spionkop terug wordt gebruikt in de plaats van 'Blauwe wand' of iets dergelijks.

https://sporza.be/nl/2020/05/27/sporza- ... 574618446/

Kendrick
Kapitein
Kapitein

Bericht door Kendrick »

Ze hadden het wat uitgebreider kunnen maken door de link tussen Club en Liverpool (Fernand Boone, Vonne van de spionkop) wat te vertellen. Om dan met een kwinkslag te eindigen over boeren en de spionkop idd.

Vanbecelaeree
Bankzitter
Bankzitter

Bericht door Vanbecelaeree »

Kendrick schreef:
29 mei 2020, 14:43
Ze hadden het wat uitgebreider kunnen maken door de link tussen Club en Liverpool (Fernand Boone, Vonne van de spionkop) wat te vertellen. Om dan met een kwinkslag te eindigen over boeren en de spionkop idd.
En dat de Kop eigenlijk niet steil is hehe

Arie
Basisspeler
Basisspeler

Bericht door Arie »

Knopfler schreef:
13 feb 2020, 17:24
Je moet ook opletten met mensen samenzetten zodat je de andere tribunes niet afhankelijk gaat maken van die ene tribune. Ik ben dan ook altijd voorstander om samen te troepen maar dan gespreid over het stadion. Het klinkt moeilijk maar wat ik bedoel is dat ik liever geen 2000 mensen zie samen troepen in één tribune waardoor de andere 3 tribunes hun bek niet opentrekken. Ik heb liever 2 tribunes van telkens 600 man die samenzitten en hun keel opentrekken en dan 2 andere tribunes waar telkens 400 samenzitten die hun keel opentrekken.

Waardoor je echt de sfeer langs alle kanten kan verkrijgen en een heksenketel hebt waardoor het lijkt dat heel het stadion in vuur en vlam staat. Want doe je het slecht krijg je Kopenhangen wantoestanden en dat trekt werkelijk op geen kloten.
Zou toch eerder het omgekeerde willen. 1 grote spionkop. Ben nog nooit in Dortmund geweest, maar die Gelbe Wand moet machtig zijn. Als we dat kunnen, dan héb je een echt wapen. Power en passie druipen eraf. Tegenstander oppeuzelen. Van zodra zulk een tribune begint te draaien, gaat de rest in de echte topmatchen ook meegaan. Niet in de gewone matchen, maar dat hoeft ook niet. Maar om in de kleine matchen ook in moeilijke omstandigheden dat extraatje te kunnen geven, ga je beter de gangmakers samen zetten.

Vince
Basisspeler
Basisspeler

Bericht door Vince »

Arie schreef:
14 jun 2020, 00:25
Knopfler schreef:
13 feb 2020, 17:24

Zou toch eerder het omgekeerde willen. 1 grote spionkop. Ben nog nooit in Dortmund geweest, maar die Gelbe Wand moet machtig zijn. Als we dat kunnen, dan héb je een echt wapen. Power en passie druipen eraf. Tegenstander oppeuzelen. Van zodra zulk een tribune begint te draaien, gaat de rest in de echte topmatchen ook meegaan. Niet in de gewone matchen, maar dat hoeft ook niet. Maar om in de kleine matchen ook in moeilijke omstandigheden dat extraatje te kunnen geven, ga je beter de gangmakers samen zetten.

Met Club vorig seizoen toch de Gelbe Wand het zwijgen opgelegd, had er meer van verwacht.