Woontopic

Koetjes en kalfjes

Moderator: Moderators

Herceg Medo
Addicted Member
Addicted Member

Re: Woontopic

Bericht door Herceg Medo » 22 okt 2019, 17:26

Frankyv(BZF) schreef:
22 okt 2019, 13:46
Matteo Carati schreef:
22 okt 2019, 13:24
jvc111 schreef:
22 okt 2019, 11:55

Klopt helemaal. Als je even talmt, heb je je kans verkeken. Wij hebben het geluk dat onze beide schoonbroers architecten zijn en zich wilden vrijmaken toen wij iets op het oog hadden. Op die manier konden zij ons attent maken op dingen waar je anders aan voorbij gaat. Zo kan je uiteraard voor heel onaangename verrassingen komen te staan als je te snel de knoop doorhakt (weliswaar omdat je er anders sowieso naast grijpt).
Zoals welke dingen bv ?
Vocht mijne beste, vocht. Wij zijn zo naar een huis gaan kijken waar alles was 'afgezet' met zo een plastieken paneel, tot 1.5m hoogte. In de hoek van de trap bleef de verkoopster mooi staan om een plek te verbergen.
Uiteindelijk huis niet gekocht omdat we het vermoeden hadden dat ze vocht verbergden. Achteraf die gast op cafe gezien die toegaf dat huis vol vocht zat.
Altijd gehoord dat je het recht hebt als koper om één van die panelen van de muur te trekken om dat te checken.

luigivdw
Oldie
Oldie

Bericht door luigivdw » 23 okt 2019, 11:16

mannuke schreef:
22 okt 2019, 15:13
luigivdw schreef:
22 okt 2019, 14:39
mannuke schreef:
22 okt 2019, 13:09
Ik begrijp dat jullie de notaris van de koper kiezen. Dat is niet zo'n goed idee. Altijd je eigen notaris kiezen. Het is nu te laat natuurlijk maar zelf voor het compromis kies je best je eigen notaris.
Zoek zelf een notaris, laat deze de ontwerpakte nalezen en leg hem je problemen uit. Hij zal daar veel beter op kunnen antwoorden dan die medewerker van de bank.

Indien die kabel op 30 m ligt van je perceel dan lijkt me de kans echt heel klein dat Elia op je grond moet werken. Indien dat toch zou gebeuren, moeten ze nadien alles in oorspronkelijke staat herstellen. Dat is op zich toch niks bijzonders; er zijn zoveel mensen die dat meemaken door bv rioleringswerken e.d. Mijn ouders hebben ook zo'n geval met een beek die langs hun eigendom woont (is achteraan een weide).

Dat verhaal van die registratierechten is wel vreemd. Volgens mij zijn ze altijd meeneembaar tot €12.500. Het moet wel om je eigen en enige woning gaan.

Indien je echt nog van onder die aankoop onderuit wil, zou ik toch eens checken wat er exact in het compromis staat. Misschien heb je daar een kans, maar meestal is zo'n compromis nogal sluitend, zeker als het door de verkopende partij is opgesteld.
Wij zijn de koper in dit geval en we hebben een eigen notaris gekozen. Net omdat we dit soort zaken wilden vermijden. We beseffen ook dat Elia meer dan waarschijnlijk niet op onze grond zal komen. Maar we vinden het heel louche dat niemand iets zou weten van een erfdienstbaarheid, deze plots verschijnt in de ontwerpakte en deze nu weer verdwijnt. Dat lijkt me uiterst verdacht.

De zaak rond de registratierechten is ondertussen uitgeklaard. Net zoals bij De Kampioenen was het een misverstand. Omdat we bij de aankoop van ons vorige woning van een abattement en bij-abattement genoten hebben, krijgen we nu minder registratierechten terug ipv geen. Groot verschil als je het mij vraagt. Maar dat is dus al opgelost.
Ik bedoelde de notaris van de verkoper inderdaad.

Het verbaast me echt niet dat er fouten in zo'n aktes lopen. Je hebt echt ernstige notarissen maar er zitten ook een hoop klungels/sjacheraars tussen.

Wat is de reden van je verhuis ? Ga je dichter of verder van de schoonmoeder wonen? :mrgreen:
We gaan naar een grotere woning. Nu lukt het nog goed. Maar als er nog een kind en/of hond bij komt, dan gaat het wat te klein zijn.

En verder (dance) Het is nu de volle 5 km! ;)

Fré
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door Fré » 17 nov 2019, 22:40

Aan het kijken voor een nieuwe keuken. Belangrijke keuze die nu voorligt is fineer of laminaat. Eerste uiteraard duurder, maar vinden we esthetisch wel mooier. Iemand advies?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

kiesak
Junior Member
Junior Member

Bericht door kiesak » 18 nov 2019, 07:04

Fré schreef:
17 nov 2019, 22:40
Aan het kijken voor een nieuwe keuken. Belangrijke keuze die nu voorligt is fineer of laminaat. Eerste uiteraard duurder, maar vinden we esthetisch wel mooier. Iemand advies?

Fineer is duurder, maar esthetisch wel mooier.

Hassi
Oldie
Oldie
Vak: 425

Bericht door Hassi » 18 nov 2019, 07:31

kiesak schreef:
18 nov 2019, 07:04
Fré schreef:

Duurder?
Fineerhout is eigenlijk een afgeleide van massief hout. Hier is de basis MDF of spaander en de toplaag is massief. Afhankelijk of je een vlak of een keukenfront met groeven wil, gebruikt de schrijnwerker een dunne of een dikke massieve toplaag.
Fineerhout ziet er exact hetzelfde uit als gewoon hout en je kunt het op dezelfde manieren afwerken als massief hout. Wanneer je niet voor een kaderdeur kiest, raad ik eerder fineerhout aan, ook omdat dit materiaal minder kans heeft tot kromtrekken. Het voordeel is ook dat keukenfronten uit fineerhout een beetje goedkoper zijn.

Digress
Oldie
Oldie

Bericht door Digress » 19 nov 2019, 07:58

Hassi schreef:
18 nov 2019, 07:31
kiesak schreef:
18 nov 2019, 07:04
Fré schreef:

Duurder?
Fineerhout is eigenlijk een afgeleide van massief hout. Hier is de basis MDF of spaander en de toplaag is massief. Afhankelijk of je een vlak of een keukenfront met groeven wil, gebruikt de schrijnwerker een dunne of een dikke massieve toplaag.
Fineerhout ziet er exact hetzelfde uit als gewoon hout en je kunt het op dezelfde manieren afwerken als massief hout. Wanneer je niet voor een kaderdeur kiest, raad ik eerder fineerhout aan, ook omdat dit materiaal minder kans heeft tot kromtrekken. Het voordeel is ook dat keukenfronten uit fineerhout een beetje goedkoper zijn.
Duurder dan laminaat waarschijnlijk hé, maar goedkoper dan echt hout.

carhartt-
Oldie
Oldie
Vak: 226

Bericht door carhartt- » 20 nov 2019, 09:48

Fré schreef:

Wij hebben voor fineer gekozen, ziet er goed uit en voelt goed aan maar staat er nog maar van eind augustus dus echte bevindingen kan ik nog niet neertypen.

Fré
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door Fré » 20 nov 2019, 10:08

Het zal uiteindelijk een eiland in Fenix worden, en de rest in gelakte MDF.

_rt
Addicted Member
Addicted Member
Vak: 312

Bericht door _rt » 04 dec 2019, 21:09

Mag je als koper en verkoper samen naar de makelaar trekken of tot een akkoord te komen??

We zijn nu al 2 weken bezig met een huis te bieden en te overleggen via makelaar. Maar sinds begin deze week het idee gekregen dat er met onze voeten wordt gerammeld. Gisteren dan maar na de verkoper zelf gestapt om te praten en deze waren even verbaasd over de gang van zaken. We hebben afgesproken om morgen samen naar de makelaar te trekken om uiteindelijk tot een compromis te komen.

TercyPau
Newbie
Newbie

Bericht door TercyPau » 04 dec 2019, 21:23

_rt schreef:
04 dec 2019, 21:09
Mag je als koper en verkoper samen naar de makelaar trekken of tot een akkoord te komen??

We zijn nu al 2 weken bezig met een huis te bieden en te overleggen via makelaar. Maar sinds begin deze week het idee gekregen dat er met onze voeten wordt gerammeld. Gisteren dan maar na de verkoper zelf gestapt om te praten en deze waren even verbaasd over de gang van zaken. We hebben afgesproken om morgen samen naar de makelaar te trekken om uiteindelijk tot een compromis te komen.
kan de verkoper niet gewoon stoppen met makelaar, dan moet hij geen commissie betalen en jij kan minder betalen.

best hem dat eens doorsturen

https://www.zimmo.be/blog/2016/09/01/ma ... -makelaar/

Fré
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door Fré » 04 dec 2019, 21:24

_rt schreef:Mag je als koper en verkoper samen naar de makelaar trekken of tot een akkoord te komen??

Uiteraard, wat is het alternatief? Uw droomwoning mislopen omdat die makelaar blijkbaar z'n werk niet doet?

Fré
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door Fré » 04 dec 2019, 21:24

TercyPau schreef:
_rt schreef:

kan de verkoper niet gewoon stoppen met makelaar, dan moet hij geen commissie betalen en jij kan minder betalen.

Stom idee natuurlijk.

_rt
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door _rt » 04 dec 2019, 21:29

TercyPau schreef:
_rt schreef:

Heeft zijn contract al laten nakijken door het immokantoor waarmee wij samenwerken om mijn vriendin haar huis te verkopen. Is exclusief, dus zal heel moeilijk zijn om daaruit onderuit te kunnen. Momenteel hebben we geen schriftelijke bewijzen van de makelaar die kunnen gebruikt worden om er onderuit te kunnen.

_rt
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door _rt » 04 dec 2019, 21:31

Fré schreef:
_rt schreef:Mag je als koper en verkoper samen naar de makelaar trekken of tot een akkoord te komen??

Uiteraard, wat is het alternatief? Uw droomwoning mislopen omdat die makelaar blijkbaar z'n werk niet doet?

Makelaar gaat morgen ogen opentrekken. Maar goed hij heeft deze situatie gecreëerd niet wij. Sinds gisteren dagelijks contact met verkoper over de informatie die de makelaar doorspeelt en slaat nergens op. Zo gaf de makelaar al aan de verkoper aan dat we alles gaan afblazen. Wij krijgen dan maandag weer te horen dat ons laatste bod niet geaccepteerd zou worden. Als je dan de dag erna de verkoper hoort dat ie direct akkoord gaat...

Smerige spelletjes dat die spelen. Morgen wordt leuk om die makelaar te confronteren

Fré
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door Fré » 04 dec 2019, 21:38

_rt schreef:
Fré schreef:

Makelaar gaat morgen ogen opentrekken. Maar goed hij heeft deze situatie gecreëerd niet wij. Sinds gisteren dagelijks contact met verkoper over de informatie die de makelaar doorspeelt en slaat nergens op. Zo gaf de makelaar al aan de verkoper aan dat we alles gaan afblazen. Wij krijgen dan maandag weer te horen dat ons laatste bod niet geaccepteerd zou worden. Als je dan de dag erna de verkoper hoort dat ie direct akkoord gaat...

Smerige spelletjes dat die spelen. Morgen wordt leuk om die makelaar te confronteren
De makelaar heeft zelf iemand die wil kopen waardoor hij zo lastig doet? Schrijnend zeg.

_rt
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door _rt » 04 dec 2019, 21:44

Fré schreef:
_rt schreef:
Fré schreef:Uiteraard, wat is het alternatief? Uw droomwoning mislopen omdat die makelaar blijkbaar z'n werk niet doet?

De makelaar heeft zelf iemand die wil kopen waardoor hij zo lastig doet? Schrijnend zeg.

Ja wie weet maar als ie iemand heeft kan da toch perfect voorgelegd worden aan verkoper. Of zijn contact moet een lagere prijs hebben. Maar dan heeft makelaars minder commissie...

Allemaal vreemd, hopelijk morgen goed nieuws en kunnen we dit afronden. We lopen al 2 weken ambetant hierdoor en de verkoper blijkbaar ook

11_Joe_11
Newbie
Newbie

Bericht door 11_Joe_11 » 04 dec 2019, 23:41

_rt schreef:
04 dec 2019, 21:44
Fré schreef:
_rt schreef:Makelaar gaat morgen ogen opentrekken. Maar goed hij heeft deze situatie gecreëerd niet wij. Sinds gisteren dagelijks contact met verkoper over de informatie die de makelaar doorspeelt en slaat nergens op. Zo gaf de makelaar al aan de verkoper aan dat we alles gaan afblazen. Wij krijgen dan maandag weer te horen dat ons laatste bod niet geaccepteerd zou worden. Als je dan de dag erna de verkoper hoort dat ie direct akkoord gaat...

Ja wie weet maar als ie iemand heeft kan da toch perfect voorgelegd worden aan verkoper. Of zijn contact moet een lagere prijs hebben. Maar dan heeft makelaars minder commissie...

Allemaal vreemd, hopelijk morgen goed nieuws en kunnen we dit afronden. We lopen al 2 weken ambetant hierdoor en de verkoper blijkbaar ook
Klassiek gevalletje.
Makelaar krijgt van koper x een bedrag onder tafel om verkoper te overtuigen om de woning aan een lagere prijs te laten gaan. Commissie voor makelaar is kleiner (percentage op verkoopprijs) maar dat wordt ruim gecompenseerd door het stuk dat hij in ‘t zwart krijgt bijgepast van koper x.
Ondertussen houdt makelaar andere kopers af.

_rt
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door _rt » 05 dec 2019, 10:04

11_Joe_11 schreef:
_rt schreef:
Fré schreef:De makelaar heeft zelf iemand die wil kopen waardoor hij zo lastig doet? Schrijnend zeg.

Klassiek gevalletje.
Makelaar krijgt van koper x een bedrag onder tafel om verkoper te overtuigen om de woning aan een lagere prijs te laten gaan. Commissie voor makelaar is kleiner (percentage op verkoopprijs) maar dat wordt ruim gecompenseerd door het stuk dat hij in ‘t zwart krijgt bijgepast van koper x.
Dus als zowel verkoper als koper samen naar de makelaar stappen kunnen ze niks doen? Als de makelaar dan nog moeilijk doet, zal dit voldoende kunnen zijn om contract te verbreken? Want hij houdt de verkoop tegen

tiga
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door tiga » 05 dec 2019, 10:08

_rt schreef:
05 dec 2019, 10:04
11_Joe_11 schreef:
_rt schreef:

Klassiek gevalletje.
Dus als zowel verkoper als koper samen naar de makelaar stappen kunnen ze niks doen? Als de makelaar dan nog moeilijk doet, zal dit voldoende kunnen zijn om contract te verbreken? Want hij houdt de verkoop tegen
sowieso toch een reden om het contract te verbreken. Als de makelaar je bod niet heeft doorgegeven?
Volgens mij is die verplicht elk bod door te geven.

_rt
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door _rt » 05 dec 2019, 10:13

tiga schreef:
_rt schreef:
05 dec 2019, 10:04
11_Joe_11 schreef: Klassiek gevalletje.
sowieso toch een reden om het contract te verbreken. Als de makelaar je bod niet heeft doorgegeven?
Volgens mij is die verplicht elk bod door te geven.
Boden zijn doorgegeven maar langs beide kanten wordt er verkeerde info doorgegeven (bv. Verkoper gaat bod niet aanvaarden of koper gaat alles afblazen, ...)

Vanmiddag gaan we eerst naar de verkoper om alles nog eens door te nemen zodat we op dezelfde lijn zitten (want ze willen wel verkopen aan de prijs die we hebben geboden). Daarna trekken we naar de makelaar. Dan heeft ie volgens mij de touwtjes niet meer in handen.

Nemo
Junior Member
Junior Member

Bericht door Nemo » 05 dec 2019, 10:30

Verkoper kan natuurlijk wel gewoon aan u verkopen tegen de voorwaarden die jullie zijn overeengekomen, hé. Ik vind het te ver gaan dat exclusiviteit zou betekenen dat de eigenaar niet zelf meer over zijn eigendom kan beschikken, kan in mijn ogen niet. Makelaar kan dat ook niet tegenhouden volgens mij.

Enige gevolg zal zijn dat de makelaar zijn commissie kan laten gelden op de overeengekomen verkoopprijs, maar als ik alles goed doorneem in wat je schrijft, gaat hij daar ook sowieso recht op kunnen maken aangezien er geen bewijsbare fouten te melden zijn van de makelaar. Kous zal snel af zijn, deze namiddag.

Wel enorm frustrerend, kan ik mij inbeelden.

Gob
Oldie
Oldie

Bericht door Gob » 05 dec 2019, 16:36

Jawadde. Zou nooit meer als makelaar mogen werken. Als de miserie voorbij is mag je die wel aan de schandpaal nagelen.

_rt
Addicted Member
Addicted Member

Bericht door _rt » 05 dec 2019, 17:53

Gob schreef:Jawadde. Zou nooit meer als makelaar mogen werken. Als de miserie voorbij is mag je die wel aan de schandpaal nagelen.
Mochten we bewijzen hem ging ik dit doen. Nu kunnen we enkel negatieve review geven en daar stopt het.

Nu goed, vanmiddag ging het plots een pak vlotter met een collega, helaas waren de andere 2 makelaars niet aanwezig. Achteraf misschien maar best ook anders het had daar misschien wel niet proper geweest.

Eindresultaat: akkoord is getekend volgende week terug langs voor de compromis. Was echt het huis dat we beide wilden. Heel tevreden dat we huis samen hebben gekocht (en die woonbonus, tja veel minder gelukkiger gaan we er niet door zijn).

Bedankt voor alle info hier.

Roy Orbison
Oldie
Oldie

Bericht door Roy Orbison » 05 dec 2019, 20:23

Ligt het aan mij of is er laatste jaren serieus verval binnen die Immo sector? Kan ze niet meer op 2 handen tellen, de onbekwamen die ik tegenkom. Geen dossierkennis, geen argumentatie, en totaal geen commerciële vaardigheden. Belde laatst naar ene, pakte gewoon op met "allo?" Op zijn plat westvlaams. Zat wat ruis op de lijn, hij: allo, woordzje mie nu?" toen ik vroeg of een optie bespreekbaar was vroeg hij mij wat dat wilde zeggen "wukesdadde?" Gediplomeerd zelfstandig makelaar binnen zowat de grootste Immo groep in België, jawadde. No way dat zo iemand commissie verdient op mijn kap, geen bod gedaan daardoor

MaxJack
Oldie
Oldie
Vak: 214

Bericht door MaxJack » 05 dec 2019, 20:28

Roy Orbison schreef:
05 dec 2019, 20:23
Ligt het aan mij of is er laatste jaren serieus verval binnen die Immo sector? Kan ze niet meer op 2 handen tellen, de onbekwamen die ik tegenkom. Geen dossierkennis, geen argumentatie, en totaal geen commerciële vaardigheden. Belde laatst naar ene, pakte gewoon op met "allo?" Op zijn plat westvlaams. Zat wat ruis op de lijn, hij: allo, woordzje mie nu?" toen ik vroeg of een optie bespreekbaar was vroeg hij mij wat dat wilde zeggen "wukesdadde?" Gediplomeerd zelfstandig makelaar binnen zowat de grootste Immo groep in België, jawadde. No way dat zo iemand commissie verdient op mijn kap, geen bod gedaan daardoor
Is dat een gekend vastgoedkantoor?
Kan me haast niet inbeelden dat een bekend kantoor zoiets zou durven.

Veel te veel schrik om een slechte naam te krijgen.

Ik werk aan de kust bij een vastgoedkantoor en de concurrentie is zodanig groot dat je u zo'n fouten niet kan veroorloven.